בסדרת צילומים חדשה המוצגת בימים אלו, חוקרת הצלמת אנג'ליקה שר את השינוי שחל בבתה דבורה (דבי) ובחברותיה בתקופת השירות הצבאי. שר עוקבת אחר החיילות הצעירות בזמן שהן בודקות סוגיות של עצמאות, ציות, כוח, שליטה, היררכיה, שמירה על גבולות ואוטונומיה. במקביל, משקפת הסדרה גם את השינוי הרגשי והתודעתי שחל באם, בעת ששתיהן מתמודדות עם מפגשים בין תרבויות, דתות והיסטוריות, תוהות על תפקידן כנשים וכבנות אדם בתקופה זו ומחפשות משמעות בכל אלה.
Watermelon eaters מתוך שירת דבורה. צילום: אננג'ליקה שר
שורשי עולמה הויזואלי העשיר של שר נעוצים עמוק באמנות האירופאית, אליה נחשפה בילדותה בעיר וילנה אשר בה כ-43 כנסיות. "איפה שלא עוצרים בוילנה רואים לפחות שלוש כנסיות. מול החלון שלי הייתה כנסייה כך שקשה להימלט מהדימויים", אומרת שר.
לדבריה, "תפקידה של האיקונוגרפיה הנוצרית הוא לספר סיפור, לחנך ולשלוט בצופה המאמין. האיקונוגרפיה הנוצרית באמנות היא קנונית, סמלית ואלגורית. לכל סדר צבע, לכל פרט ולכל דמות יש משמעות, הגדרה ואופני שימוש מדויקים. כך גם בצבא - הדרגות, הסמלים, העיטורים שעל תגי היחידה, הטרמינולוגיה הצבאית וההיררכיה הברורה".
TriptichGeula מתוך שירת דבורה. צילום: אנג'ליקה שר
באמצעות סצנות מוכרות מתולדות האמנות ושמות הלקוחים מ"הברית החדשה", שר בודקת את השינוי במושאי צילומה וביחסים איתם על רקע מושגים כמו: קורבן, מקרבן, השתייכות ונפרדות.
The Birth מתוך שירת דבורה. צילום: אנג'ליקה שר
אוצר: ירון הרמתי
איפה: גלריה זימאק לאמנות עכשווית, ה' באייר 68, תל אביב. 03-6915060
מתי: 1 בנובמבר עד ה-24 בדצמבר
שעות פתיחה: א-ה 09:30-20:00 | ו' 09:30-15:00