בקפסולות, עם מסכות וריחוק חברתי, תוך הקפדה על מספר הנוכחים - בשעה טובה שבים אלינו המופעים, ובגדול. ואין ראוי לסיפתח המחודש מאשר תזמורת הקאמרית הישראלית, שבימים רביעי וחמישי השבוע תארח אותנו לצליליהם הענוגים של מוצרט, היידן וקנצ'לי ב"סרנדת סתיו".
מוצרט, בהתאם להנחיות. צילום: יח"צ
נתחיל עם המלחין הגיאורגי גיה קנצ'לי, שזכה בתואר "הר געש מאופק" בשל המינימליזם האופייני לכתיבתו. לאחר שהפליא ליצור אינטרפרטציות מקוריות ב"מעגל הקיר הקווקזי" וב-"ריצ'ארד השלישי", נזכה לשמוע את יצירתו "דיפליפיטו" לצ'לו. הרהור פילוסופי לצד יצרים גואים ילוו את הנגינה, כשהמוטיב החוזר בה הוא "של מי, של מי הנערה היפה הזאת ?" ויודעי דבר יגלו כי אין מדובר באישה בהכרח אלא במכורתו גאורגייה, לה פיזם כיספים.
סימפוניה מ"ס 88 של היידן מורכבת מארבעה פרקים : אדג'ו-אלגרו בפתיחה מקושטת בחליל, הפרק השני הוא הלרגו, איטי למדי כשברקע צ'לו ואבוב. הפרק השלישי הוא המינואט והטריו עם שילוב מפתיע של חמת החלילים המזדקר, ופרק הסיום הפולקלוריסטי, כשהקנון הוא המוטיב השולט בו, והקונפליקט המתבקש בין עוצמות הצלילים המופקים מתוכו.
גם ביצירתו המונומנטלית של מוצרט לסרנדה בדו מינור לשמיניית כלי נשיפה נכללים ארבעה פרקים. בעוד שבתודעה האנושית למילה סרנדה מצוי הקשר של גבר העורג למושא תשוקתו, ומפליא בהתרוננויות מתחת לחלונה, לא כך היה בשלהי המאה השמונה עשרה. טקס סיום אוניברסיטאי או אירוח של המעמד הגבוה היו סיבה מספקת להלחנתה של יצירה רומנטית שכזאת. וכך גם במקרה שלפנינו. הפרק הראשון הוא מתקפה של קדרות, הפרק השני הוא גירוש הכעס ע"י ביצוע מרהיב של נשפני קלרינט. הפרק השלישי והמתוחכם שבהם מפגיש שני קולות בקנון לאותה המנגינה, בהפרש של תיבה. הטריו שלצידם ינוהל בידי בס ואבוב, מה שיעניק סערות נפש למכביר. את הפרק הרביעי תחתום נימה קלילה ומבודחת, כשגם אותה יעטרו אבוב ובסון, כשהאנסמבל משמיע שמונה וריאציות עם סינקופות ושינויי מקצב.
מי המנצח?
מלאכת הניצוח של הערב נתונה בידיו האמונות של אריאל צוקרמן, מנהלה המוזיקלי של התזמורת. הצ'לו יונח בידיו של צבי פלסר, בוגר ג'וליארד שבניו יורק, ושניגן תחת שרביטי המנצחים זובין מהטה, אבנר בירון, אשר פיש ודייוויד שטרן. קולו הייחודי של אלון הררי יצבע את ההיכל, הקונטרה טנור המרגש, שברפרטואר הענק שלו ניתן למצוא את "יוליוס קיסר", "אורפיאו ואאורידיצ'ה", ו – "המלך ארתור", ולצד תפקידים באופרה הישראלית הוא גם דילג לבתי האופרה של גרמניה, פינלנד וליטא. וואוו, מה שמחכה לנו !!!! אל תשכחו לעטות את המסכות, לחטא את הידיים, ופשוט להגיע. את הסרנדה הסתווית שלנו אנחנו נפנה אל פרופ' רוני גמזו, בתקווה שיתמיד במתווה אותו הגה.