אין כמעט בית כיום שאין בו משחק וידאו כזה או אחר, והפופולריות של עולם המשחקים רק הולכת וגדלה. היום, משחק וידאו מקובל יהיה עשיר בגרפיקה עם ריבוי של קטעי וידאו ותנועה זורמת. משחקים רבים אף הפכו למקוונים ומאפשרים לכמה שחקנים ברשת לשחק ביחד או מול אחרים. המשמעות היא שמשחקי מחשב היום הם מצרכני התקשורת ויכולות המחשוב הגבוהים ביותר הקיימים.
הכוונה היא שללא תשתיות מתאימות, נקבל משחק איטי, כזה שעלול "להיתקע" בנקודות קריטיות ואף להוביל להפסדים. השאלה הראשונה שהרבה גיימרים מתחילים צריכים לשאול היא – מהי מהירות אינטרנט טובה לגיימינג? אז בואו ונתחיל לענות.
מהירות זמן השהייה (Latency)
מה שבסופו של דבר נרצה בחוויית משחק טובה היא מהירות תגובה מצוינת. מה זאת אומרת? נניח שאתם לוחצים על מקש ומבקשים מהמשחק לנוע שמאלה. מהירות תגובה טובה היא כזו שבחוויה שלכם לחיצה על מקש ה"שמאלה" מניבה תגובה מיידית מהאווטר שלכם על המסך. פשוט לא? זה אומר שאם ראיתם יריב, כיוונתם ויריתם – אין זמן השהייה מורגש בין הפעולה שלכם לפעולה במחשב, מה שמשנה הוא בעיקר כמה זמן לקח לכם לזהות את היריב וכמה זמן לקח לכם לתת את הפקידה לכוון ולירות.
כאשר זמן ההשהייה ארוך (Latency) יתכן בהחלט שעל זמן התגובה שלכם נוסף גם הזמן שלקח למערכות המחשב של המשחק להראות את היריב על המסך שלכם, או לעבד את הפקודות לכוון ולירות. המשמעות היא שאם לשחקן אחר יש זמן השהייה נמוך ולכם גבוה – כמעט לא משנה מהו זמן התגובה שלכם כשחקנים – לרב תפסידו.
כל פעולה שאתם עושים מועברת לשרתי המשחק, עוברת עיבוד ונשלחת אל המסך שלכם. זמן השהייה גבוה מתייחס לכל הזמן הזה – הזמן מרגע מתן פקודה במשחק עד שהמידע עובר לשרתים ונשלח חזרה למשחק שלכם. זוהי פיסת המידע החשובה ביותר לגיימר – כמה זמן לוקח לקבל תגובה מהשרת מרגע שנשלחה פקודה. זמן השהייה טוב לגיימר הוא בין 15-60 מילישניות.
פינג הוא מונח שלעתים מחליף את מהירות ההשהיה. למעשה, הם אמורים למדוד את אותו הדבר - זמן התגובה. אולם פינג מודד את הזמן רק בכיוון אחד – מרגע שניתנה פקודה ועד שהפקודה התקבלה על ידי השרת, בלי למדוד את הזמן חזרה. זמן פינג טוב לגיימר הוא 15-45 מילישניות.
מהירויות העלאה והורדה של נתונים
מהירות העלאת והורדת נתונים גם הן חשובות. בואו נפריד קודם בין מהירות העלאה ומהירות הורדה. מהירות הורדה היא מהירות העברת הנתונים משרת למשחק. זמן העלאה מדבר על מהירות העלאת הנתונים מהמשחק לשרת. היום, עם הגרפיקה המתוחכמת והאודיו העשיר – רב הנתונים עוברים מהשרת למשחק ולכן זמן הורדה הוא הזמן החשוב והרלוונטי ביותר. במרבית חבילות האינטרנט מהירות ההורדה מהירה פי 10 לערך מזמן העלאה.
אגודת המשחקים האמריקאית מדברת על מהירות הורדה של מינימום של 5 Mbps , אבל חשוב לזכור שמדובר במהירות מינימאלית. למעשה מהירות מומלצת לגיימרים היא יותר 100 Mbps. למה? מהירות ההורדה היא על הנייר – ככל שיש יותר מכשירים חכמים המתחברים לחבילת האינטרנט שרכשתם, מהירות ההורדה תרד בגלל התחרות על המשאבים.
לא רק ריבוי מכשירים משפיע אלא גם עד כמה המודם או כרטיס הרשת מיושנים ועוד גורמים. חבילת אינטרנט של סיבים אופטיים יכולה לתת פתרון למהירויות הנדרשות. אך לפני התחלת המשחק, תמיד כדאי לוודא ולבצע בדיקת מהירות גלישה של סיב אופטי כדי לראות מה היא המהירות בפועל.
לסיכום
עם אינטרנט סיבים חזק ומהיר וזמן השהייה נמוך, חווית המשחק שלכם תהיה מוצלחת ואם יש לכם יש זמני תגובה טובים וחושים חדים – אולי זאת גם התחלה של קריירה מופלאה.