תוכנית עיסקית לשנת 2020 בענפי התיירות, האירוח והאירועים נתגלה כלא רלוונטית לחלוטין. בענפים אחרים, כמו ענף ההסעדה למשל היא עברה שינוי מהותי כאשר מרכז ההכנסות עבר מישיבה במקום להזמנות משלוחים. ענפים אלו חוו צמיחה של עשרות אחוזים שהביאה בין השאר לכניסה מהירה של שחקנים חדשים – כמו בענף המשלוחים. אז מה עושים כעת, בפתחה של שנת 2021?
מה הן הנחות היסוד לפיהן נבנה את התוכנית העסקית שלנו?
הנחת העבודה הבסיסית היא כי יש לנקוט במשנה זהירות לאחר צמצום ההוצאות בעקבות משבר הקורונה. גם אם אנחנו מרגישים שאנחנו אחרי המשבר, לא למהר להחזיר את ההוצאות לרמתן מלפני המשבר. נראה כי חלק גדול מהעסקים יחוו את השפעת המשבר ברבעון השני של שנת 2021, חלקם קבלו הלוואות אשר עליהן לא שולמו עדיין תשלומי קרן ואלו צריכים להתחיל להיות משולמים בחודשים יוני-יולי.
בנוסף, חלק מהעסקים יהיו חייבים לקבל החלטות כואבות אשר קשורות לכוח האדם בחברה, עובדים רבים עדיין בחל"ת ונהנים כרגע מדמי אבטלה המשולמים להם עד אמצע השנה, כשאלו יסתיימו הלחץ מצד העובדים לחזור למשרתם הקודמת יגבר.
עסקים טובים ויציבים הרוויחו בתקופת הקורונה יותר מאשר לפניה, איך בדיוק? כווץ ההוצאות והתייעלו תפעולית הן הסיבות העיקריות לכך. בתקופת הקורונה בעלי העסקים הקטנים והבינוניים בחלק גדול מהתעשיות ׳נשכבו על הגדר׳, עבדו קשה יותר ומאמצים אלו הניבו פירות בדמות גידול רווחים.
מה בנוגע לגידול בהוצאות השיווק והפרסום?
גם כאן יש לנקוט במשנה זהירות ולהעלות הוצאות בצמוד לבחינה תמידית של מה תקציבים אלו מביאים ב online וגם ב offline. בחלק גדול מהענפים גידול בהוצאות השיווק יהיה חסר טעם, בענפים אחרים, זו בדיוק העת להקדים המתחרים ולנסות ולייצר תנועת לקוחות חדשה.
מה בנוגע להשקעות חדשות?
בחלק מהשווקים ישנן הזדמנויות עסקיות מצוינות שכנראה ולא יחזרו בקרוב. אם התזרים מאפשר זאת והבנק נותן כתף, זה זמן לא רע בכלל להשקעות שיביאו בטווח הארוך לצמיחה עסקית.
תוכנית עסקית לשנת 2021, חשובה יותר מתמיד. דווקא לנוכח הקשיים שחוו עסקים רבים בשנת 2020. באתר חברת GONOGO תוכלו למצוא מידע מקיף ורלוונטי בנושא תוכניות עסקיות. תוכנית עסקית מתווה דרך ברורה בעולם עסקי חסר וודאות ומאפשרת לבצע שינויים מהירים בהתאם לשינויים המאקרו כלכליים, אל תוותרו עליה.