חיפוש

5 טיפים לצום קל

איך מתכוננים לצום יום כיפור? האם הצום טוב או רע לגוף? ומה הקשר בין יום כיפור לעלייה במספר הלידות? כל התשובות וגם 5 טיפים שיעשו לכם צום קל

X
כל הסיפור
קנו עכשיו
חוות דעת גולשים

בעוד מספר שעות נכנס כולנו לזמן של חשבון נפש, נחשוב על השנה שעברה במטרה לשפר את הליכותינו לקראת השנה הבאה. יום כיפורים הוא יום שבו על פי המסורת, נחתם דינו של האדם והוא מתחיל כטבולה ראסה את השנה החדשה. צום יום הכיפורים נבדל משאר הצומות ביהדות כיוון שהוא נחשב כיום חג ולא יום המציין חורבן ואבל, אלא יום של צום שבו עם ישראל משנה פאזה מתנתק מהחומריות, מהגשמיות ומהיצרים הבסיסיים על מנת ליצור חיבור עם הנפש בצורה העמוקה והאמתית ביותר.

 

מה קורה לגופנו בצום?

כאשר אנו מנועים מלהכניס לגופינו מזון, תחול ירידה בסוכר המצוי בדם וגם הסוכר שנאגר בגופינו מבעוד מועד בארוחות הקודמות יתפרק וינוצל לאנרגיה. ישנם איברים בגוף כמו המוח וכדוריות הדם האדומות,  אשר יכולים להשתמש רק בסוכר (גלוקוז) על מנת להתקיים. כאשר מתחילה להיגמר אספקת הסוכר, גופינו יחל לפרק רקמת שומן ויחל לייצר גופיפי קטו, אשר מטרתם העיקרית היא להזין את המוח. פירוק של רקמת השריר יגיע רק לאחר זמן של ימי צום רבים, ולכן הסיכוי להגיע לפירוקו במהלך צום של יום אחד הוא נמוך מאוד. 

 

העדר במתן נוזלים ואנרגיה לגופינו יוצרת מצב של חיסכון באנרגיה. גופינו ינסה לחסוך בכל פעילות מואצת של הוצאת אנרגיה על מנת לשמור על תפקוד המערכות החשובות. עקב כך, אנשים רבים יחושו במהלך הצום בעייפות ובחולשה. כמו כן, קיימות אוכלוסיות סיכון אשר רגישות למצב של צום בהשוואה ליתר האוכלוסייה. דוגמא לכך היא קשישים ונשים בהריון, אשר מצויים בסיכון רב יותר להתייבשות. 

 

סיכונים בצום

ממחקר שנעשה בבית חולים סורוקה בשיתוף אוניברסיטת בן גוריון נמצא, כי קיים סיכון גבוה ללידה מוקדמת במהלך הצום. הסיבה לכך היא ככל הנראה הורמון אשר מופרש על מנת להוריד את כמות השתן ולמנוע התייבשות, הורמון זה דומה להורמון אחר המאותת לגוף, כי הגיע הזמן ללדת ולכן הגבלת נוזלים עלולה לעודד צירים ולידה מוקדמת. עוד נאמר במחקר, כי מידי שנה חלה עלייה של כ-8% במספר הלידות ביום כיפור וביום שלאחריו לעומת שאר השנה.

 

5 טיפים חשובים לצום קל:


1.    שתו מים לאורך כל היום לפני כניסת הצום. הקפידו על כוס מים מידי שעה על מנת למנוע התייבשות במהלך הצום עצמו.
2.    אל תחכו לארוחה המפסקת על מנת לאכול. איכלו לאורך כל היום ארוחות קטנות.
3.    איכלו דברים משביעים במהלך היום, ובעיקר בארוחה המפסקת – שומנים כמו טחינה, אבוקדו ואגוזים, פחמימות מורכבות כמו לחם מקמח מלא, אורז מלא וקטניות. הוסיפו לארוחה גם ירקות אשר מכילים כמות נוזלים גבוהה וחלבון מן החי כמו עוף או בשר - כל אלו עשויים לסייע לתחושת שובע לזמן ארוך.
4.    הימנעו ממזון מלוח ומשתיית משקאות המכילים קפאין על מנת להוריד את תחושת הצמא והצורך בשירותים.
5.    יש לשבור את הצום עם ארוחות אשר אין בהן כמויות גדולות של שומן על מנת להקל על תהליך העיכול שמתארך כאשר אוכלים כמויות גדולות של מזונות שומניים – ניתן לאכול מרק, לחם, ביצים ועוף רזה. 

 

המאמר מאת: שני ששון, דיאטנית קלינית בסטודיו סי, הרשת הנשית לעיצוב, לכושר ולהרזיה

עוד ב-העיקר הבריאות:
הפרטים שלי
הרשמה והתחברות:
לקוח חדש
לקוח רשום בויטרינה
או באמצעות:
שכחתי סיסמא
הרשמה לניוזלטר
תחומי עניין
פרסום בויטרינה

בעלי עסקים, מנהלי פרסום, יזמים ומקדמי אתרים - יש לכם מוצר או שירות חדש ומעניין? שימו אותו בויטרינה! השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם:

תודה! הטופס התקבל בהצלחה.
צור קשר
תודה! הטופס התקבל בהצלחה.