חיפוש

10 הגורמים המובילים לתאונות דרכים

בתאונות הדרכים ניתן להאשים לא מעט גורמים כמו תשתיות דרך לקויות, העדר אכיפה מתאימה ועוד. אבל לפני שאנחנו מפנים את האצבע כלפי חוץ, כדאי גם שבדוק מה אנחנו יכולים לעשות יותר כדי למנוע את התאונה הבאה או לפחות את מעורבותנו בה

X
כל הסיפור
קנו עכשיו
חוות דעת גולשים

תיקיה בתא הכפפות המכילה רישיון נהיגה, את מסמכי פוליסת הביטוח המקיף, טסט בתוקף וזהו – אנחנו מכוסים משפטית כמעט לחלוטין ככל שמדובר בתאונות דרכים. על הנייר הכל פשוט, בשטח המצב שונה לחלוטין. 371 בני אדם נהרגו בשנת 2016 ב-300 תאונות דרכים קטלניות, מתוך מספר בלתי נתפס של 11,712 תאונות. ניתן לראות עליה של 5% בכמות ההרוגים מהשנה דאשתקד ומגמת העלייה נמשכת מזה 4 שנים.

 

הגורם האנושי הוא הגורם הראשי

כשבוחנים את ממצאי תאונות הדרכים אפשר לפלח אותם די בקלות לנתונים סטטיסטיים ולהפיק מהם מסקנות חשובות. אנו יודעים כי רוב תאונות הדרכים מתרחשות בכבישים בינעירוניים, כאשר כביש מס' 4 נמצא בראש הרשימה העצובה. עוד אנו יודעים שמספר התאונות הרב ביותר מתרחש בשעות העומס בכבישים בדרך לעבודה וחזרה ממנה – בסביבות 08:00 בבוקר ו-16:00 אחה"צ, שהחודשים העמוסים ביותר בתאונות קשות הם חודשי הקיץ החמים, שגברים מעורבים באופן משמעותי ביותר תאונות מאשר נשים ועוד. כל הנתונים האלו מיתרגמים לכדי עובדה ברורה אחת: הגורם האנושי מעורב באופן בולט, כך שכל בעיות התשתית והסביבה מתגמדות לעומתו.

 

הממצאים מדברים בעד עצמם ונגדנו

הנתונים המובאים מטה מתייחסים לגורמים האנושיים המובילים לתאונות בשנים האחרונות, הנתונים זזים מעט משנה לשנה אך מבחינת המיקום שלהם הסדר אינו משתנה:

 

אי ציות לרמזור אדום – מקורן של כ-16% מתאונות הדרכים עם נפגעים הוא באי ציות של אחד הנהגים לרמזור אדום. הסיבות לאי הציות אינן מפורטות. האם לא התייחס כלל לרמזור? האם ניסה להספיק לעבור בצהוב לפני שזה התחלף לאדום? האם השמש בהקה מדי? תוצאות התאונה, לעומת זאת, תמיד מפורטות, והן מציגות תמונה קשה ועצובה.

 

סטייה מנתיב – חלק ניכר מהתאונות נגרמות כתוצאה מסטייה מהנתיב. היסח דעת קל, איבוד שליטה קצרצר, סמס מהיר או ראיה לא נכונה של הכביש ואנחנו יכולים להיות בקלות בנתיב של מישהו אחר. אם מדובר בנתיב נגדי התוצאות הרות אסון על-פי רוב. כדאי לקחת בחשבון שגם עקיפת רכב לא מחושבת היא סטייה מהנתיב, וגם היא עלולה להסתיים בתאונה קשה.

 

אי שמירת מרחק – לא מעט תאונות עם הנפגעים נובעות מאי שמירת מרחק. התופעה הזו הופכת שכיחה יותר ויותר ומלווה בגורמים "סביבתיים". הוכח כבר שכשאנשים עצבניים, הם פחות מקפידים על שמירת המרחק ונוהגים בפחות אחריות ומתינות. לכך מצטרפים גם ביטחון עצמי ותפיסה מעוותת של המרחק.

 

אי מתן זכות קדימה לרכב – הגורם הזה מצטרף לגורם הראשון ולכמה גורמים קרובים, באי כיבוד חוקי דרך. לא מעט פעמים מדובר בנהגים שאינם מבינים את החוקים עצמם או שוכחים אותם.

 

אי מתן זכות קדימה להולך רגל – הולכי הרגל הם הקורבן הרגיש והפגיע ביותר בתאונות דרכים. למרות שזכות הקדימה במעבר חציה היא תמיד שלהם, תמיד תוכלו לראות הולכי רגל, לעיתים אף קשישים וילדים, עומדים וממתינים לפני מעבר חציה בשעה שמכוניות רבות חולפות על פניהם.

 

אי ציות לתמרור עצור – תמרור עצור הוא חוק דרך שמטרתו לעשות סדר בתנועה. לעיתים החוקים לא נראים הגיוניים או ששדה הראיה צר מכדי להבין מדוע הוצב במקום תמרור כזה או אחר, ונהגים רבים מתעלמים מהם, נכנסים לצומת בלי לעצור במקום המיועד לכך, ומתנגשים ברכב אחר שהגיע מכיוון לא צפוי או מחוץ לשדה הראיה.

 

אי ציות לתמרור זכות קדימה – בניגוד לאי מתן זכות קדימה במעברי חציה או על-פי חוקי הדרך – כאן מדובר בתמרור בולט שהמסר עליו גלוי. אי ציות לתמרור זה גורם לתאונות בדומה לאי ציות לתמרור עצור, ובכבישים מהירים הוא עלול לתאונות קשות.

 

הגורם המכני – הגורם המכני מכניס לתוכו המון סיבות מאחר ומדובר בכשלים מכניים או טכניים ברכב. כאלו יש רבים מאד, אך עיקר התאונות הנגרמות עקב כשל מכני נוגעות לבלמים ורפידות בלמים לא תקינים, צמיגים שחוקים, לחץ אוויר לא תקין ונורות שרופות. תאונות הנגרמו על רקע זה יכלו להימנע, שכן כל הדברים האלו ברי תיקון וטיפול מוקדם.

 

נהיגה במצב עייפות – גורמים לעייפות לא חסר – עומס בעבודה, מחסור בשעות שינה, ימים חמים ופקקים מתישים הם מנת חלקו של כל נהג כמעט. עייפות אינה ברת מדידה ובנוסף איננו יודעים מתי היא תיפול עלינו. במידה והנהג חש שהוא אינו כשיר לנהוג בשל עייפות, עליו לעצור להתרעננות ובשום פנים ואופן לא להמשיך בנהיגה במצב זה.

 

שימוש בנייד תוך כדי נהיגה – בלי התייחסות מספרית לסטטיסטיקה ולנתונים, הגורם הזה מאפיל על כל אלו שצוינו קודם לכן, ולו משום שהוא זה שמוביל לא פעם לתוצאות שלהם. מיותר לציין שהסתכלות ולו לרגע במסך הסלולר יכולה להסיט את הנהג והרכב ממסלולו, או לגרום לו לפספס רמזור אדום. הבעיה הגדולה ביותר של שימוש בנייד בזמן נהיגה היא שאנו מתרגלים לכך ושהפיתוי להשתמש בו רק עולה.

 

לכל הגורמים שפירטנו כאן מצטרפים גורמים אנושיים רבים בעלי משמעות חמורה לא פחות, וגם הם מהווים מקור לתאונות קשות: נהיגה בפראות, נהיגה תחת השפעת סמים ואלכוהול, נסיעה במקומות אסורים ועוד. המכנה המשותף לכל אלו הוא אחד ויחיד: ניתן למנוע אותם בעזרת תשומת לב, ערנות וזהירות.

 

כשזה מגיע אליכם – אל תסתמכו על כל מה שברור לכם. בטחון עצמי מופרז, תפיסת ה"לי זה לא יקרה" או התעלמות מתקלות "קטנות" ברכב יכולים להפוך לטעות הגדולה בחייכם ולהרוס חיים של אחרים. סעו בזהירות.

עוד ב-עולם הרכב:
הפרטים שלי
הרשמה והתחברות:
לקוח חדש
לקוח רשום בויטרינה
או באמצעות:
שכחתי סיסמא
הרשמה לניוזלטר
תחומי עניין
פרסום בויטרינה

בעלי עסקים, מנהלי פרסום, יזמים ומקדמי אתרים - יש לכם מוצר או שירות חדש ומעניין? שימו אותו בויטרינה! השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם:

תודה! הטופס התקבל בהצלחה.
צור קשר
תודה! הטופס התקבל בהצלחה.