חיפוש

רפרטואר הבימה-2014-2016

תיאטרון" הבימה" מציג עונה חדשה ומלאה בהפקות מרשימות ומסקרנות ובאירועי תרבות מרשימים

X
כל הסיפור
קנו עכשיו
חוות דעת גולשים
בימים אלו התיאטרון הלאומי "הבימה" נמצא בשיאה של עונת 2013-2014, כאשר הצגות כמו "החייל האמיץ שוויק", "אדם לא מת סתם",  "השבועה" "בוסתן ספרדי", "החולה ההודי"  ו"ארץ חדשה" ממשיכות להביא קהל לאולמות התיאטרון ולהרשים את מבקרי התיאטרון. שתי הצגות שעלו לאחרונה יהיו האחרונות שעלו במסגרת העונה הנוכחית . האחת, "זרעים של שתיקה"  מאת רובי פורת-שובל, בבימוי משה קפטן.  ההצגה עולה בימים אלו במסגרת שיתוף פעולה בין התיאטרון ובין הפריפריה. בנוסף בימים אלו רצה בתיאטרון ההצגה "הקמצן"  מאת מולייר, בבימויו של אילן רונן. כמעט עשרים שנה לאחר שהועלה לאחרונה, חוזר "הקמצן" לבמות התיאטרון הרפרטוארי. Stage Photography

כפי שנאמר, סוף הקיץ יסמל  את סוף העונה הנוכחית לצד פתיחת עונה 2014-2016. לקראת סיום העונה, התיאטרון הלאומי מפרסם בימים אלו את הרפרטואר לעונה הקרובה על מנת לחשוף את הקהל לפרוייקטים חדשים ואירועים ייחודים. העונה הקרובה תתאפיין ברפרטואר עשיר המשלב בין מחזאות ישראלית צעירה לצד הפקות מעוררות עניין של קלאסיקות מוכרות, מחזאות בת זמננו, עיבודים בימתיים ליצירות ספרותיות מרשימות ופעילות בינלאומית.

העונה החדשה עתידה להיפתח במהלך חודש נובמבר הקרוב, כאשר האירוע שייפתח את העונה הוא  כנס UTE;  מדובר בכנס בינלאומי חצי שנתי של איגודי תיאטרוני אירופה (הכנס מתקיים פעם שנייה בישראל). לכנס יגיעו נציגים מכ-35 תיאטראות בולטים באירופה  אשר תומכים ב"הבימה" ומכירים בתיאטרון הלאומי כמוסד תרבותי משמעותי שמוביל הידברות ושיתופי פעולה. הכנס עצמו עתיד לעסוק, בין השאר, בחרם נגד אמנים ומוסדות תרבות בארץ ובעולם.

ההפקה הראשונה שתפתח את העונה היא פרוייקט תיאטרלי בינלאומי ושאפתני של קבוצת צעירי הבימה בשם "אלוהים מחכה בתחנה". מדובר במחזה חדש ומקורי של מאיה ערד, מחזאית צעירה ומבטיחה.הפרוייקט הבינלאומי של  קבוצת "צעירי הבימה"  (המנהל האומנותי של הקבוצה,שי פיטובסקי, יביים את ההצגה העכשווית בשיתוף פעולה עם חברי הקבוצה) מתמקד הפעם בטרור. המחזה מנסה לבחון  מה מוביל אנשים (משני הצדדים של הקונפליקט הישראלי-פלסטיני) לבצע פעולות טרור קיצוניות. באירוע התיאטרוני המרשים ייקחו חלק (מלבד להקת "צעירי הבימה") תיאטראות מנורבגיה, גרמניה, בריטניה. בעקבות הצלחת ההצגה המאתגרת "ארץ חדשה", נדמה כי גם הפעם הצופה לא ייצא אדיש מההצגה שעוסקת בנושאים רגישים וטעונים. ההצגה עתידה לעלות באוקטובר 2014, במקביל לבכורת ההצגה, יתנהל כנס (בשיתוף המרכז הבינתחומי בהרצליה ומכון גתה) שיעסוק בנושא הטרור הבינלאומי.

Photography

 בהמשך העונה, הקהל יוכל להנות משפע של מחזות ישראליים: "פליישר", מאת יגאל אבן אור היא דרמה מקורית בבימויו של משה קפטן בהשתתפות אבי קושניר. המחזה מתאר את תהליך ההתחרדות של שכונה חילונית בשנות השישים, לאחר שמיעוט דתי משתלט עליה. המחזה מספר את סיפורם של ברטה ואריה פליישר, בעלי אטליז בשכונה שמייסדיה שייכים לדור של "מקימי המדינה". האטליז של הזוג פליישר משמש כמרכז קהילתי עבור הפנסיונרים הקשישים אשר מוצאים עצמם מבודדים בשכונה שהופכת חרדית. הזוג פליישר מחפש דרכים בהם יוכלו להציל את  מקור פרנסתם. אך למרות ניסיונותיהם, האטליז מוחרם ע"י התושבים החדשים, דבר שמוביל להתדרדרות במצבם הכלכלי של הפליישרים, ורק הסוף הטרגי גורם להם להבין את המשמעות של המתחולל סביבם. אולי סוף דרמטי כזה עשוי להוות תמרור אזהרה לדתיים ולחילוניים-כאשר הצדדים מתבצרים בעמדותיהם התוצאה עלולה להביא להתלקחות של מלחמת אחים, בה יש רק מפסידים.

אך התיאטרון הלאומי לא יעסוק אך ורק במאבקים בין מגזרים. כך למשל , ניתן לצפות למחזהו הראשון של העיתונאי והסופר שי גולדן,"הבן הטוב", בבימויו של איציק ויינגרטן, אשר מתבסס על ספרו הרביעי והאוטוביוגרפי של גולדן. המחזה מתאר שלבים שונים במסע המוביל את גולדן ואחיו היישר מבית היתומים אל עבר משפחה שתאמץ אותם ותהפוך למשפחתם. בכנות אמיצה חושף גולדן את הסודות שליוו אותו לאורך השנים ושהסתתרו במעמקי נפשו לצד חשיפת שקריה ואמיתותיה של משפחתו המאמצת. יצירתו האוטוביוגרפית של גולדן היא יצירה אמיצה שנעה בין הכנות הלא מתפשרת שמתבטאת בוידויים החושפניים במחזה לצד העוצמה שקיימת בביוגרפיה.

אם אתם מחפשים יצירה נועזת  בוטה ומטלטלת, שלא תוכל להותיר אף צופה אדיש, כנראה המחזה "שחור שחור" מאת ובבימויו  מאור זגורי היא יצירה שעשויה להפתיע במהלך העונה הקרובה (צעד שמדגיש את הכיוון הצעיר בה מנסה לפעול התיאטרון). מדובר בדרמה ישראלית מקורית, המתמקדת בתופעת האלימות כפי שהיא מתבטאת בצדדים שונים בחברה. העלילה מתמקדת בקבוצת מהפכנים צעירים אשר מבצעים פעולה אלימה על מנת להחצין  את אמירתם החברתית. אך אם בהתחלה נדמה היה שהפעולה האלימה מלכדת את הקבוצה וממקדת אותם במאבק, השפעותיה של הפעולה מוכיחות ההיפך: הקבוצה מתמודדת עם ההשלכות ובעיקר עם האמת האכזרית-לא משנה מהי המטרה עליה נאבקים, אלימות זו אלימות. הצגה רלוונטית  זו של אחד היוצרים הצעירים האהובים בארץ (מאור זגורי, יוצר  "בתולים", "הרדופים" ואיך אפשר בלי "זגורי אימפריה")  שואפת לשקף כיצד מאבקים חברתיים מתערבבים עם מאבקים אלימים, דבר המעלה שאלה האם שימוש בכוח מהווה כוח הסברה רציונלי או שאולי מדובר בפעולה מתריסה  ובוטה?

Stage Photography

אך התיאטרון הלאומי יתמודד השנה גם עם יצירות ישראליות שהקהל הישראלי מכיר ומוקיר היטב. כך ניתן יהיה לראות על במת התיאטרון את "לא שם זין" המבוסס על ספרו של דן בן אמוץ (שגם הפך לסרט) שיצא לאור ב-1973. הספר יזכה במהלך העונה הקרובה לעיבוד בימתי מאת עינת ברנובסקי ובבימויו של משה קפטן. מדובר בסיפור אהבה בתחילת דרכו בין שני צעירים העומדים לפני גיוס. הקשר הרומנטי מתערער לאחר שרפי  נפצע במהלך שירותו הצבאי. רפי, בחור צעיר ושמח, התגייס לצנחנים. במהלך תקרית ירי עם מחבלים, הוא נפצע והופך משותק ברגליו. על מנת להתרגל למצבו החדש, רפי נאלץ ללמוד מחדש כיצד לבצע פעולות בסיסיות ויומיומיות. לבסוף רפי משלים עם נכותו ובמקום לטבוע בצער, הוא בוחר למצות את החיים עד תום. סיפורו של רפי חושף את הצד האנושי והפגיע של הגיבורים שיוצאים להגן על מדינתם ורגע אחד בשדה הקרב עשוי לשנות את חייהם לעד.

 סיפור נוסף שיזכה השנה לעיבוד בימתי הוא למעשה קלאסיקה יהודית. יצירתו הנצחית של ש"י עגנון, "סיפור פשוט",  בבימויה של שיר גולדברג (במאית צעירה מבטיחה ומבריקה, אשר ביימה בין השאר את "אדם לא מת סתם" ואת "המאהב" שרצים בימים אלו בתיאטרון הלאומי). עלילת הסיפור מתמקדת בבלומה נאכט, צעירה יתומה אשר מחפשת קורת גג בביתם של ברוך מאיר וצירל הורוביץ, קרובי משפחתה (אשר להם יש בן יחיד בשם הירשל, שמתאהב בבלומה). אמו מצליחה לגרום לכך שבנה יינשא למינה,בתו של כפרי בעל אמצעים. כמובן שמדובר בנישואי תועלת והירשל סובל בנישואין עם מינה, מאחר והוא עדיין מאוהב בבלומה. אך כיוון שהוא לא עושה דבר בעניין וסובל בשקט, בסופו של דבר הוא עובר התמוטטות ונאלץ להישלח לבית החלמה .לאחר שהבריא, חזר לחיק משפחתו, ובכך משלים הירשל עם חייו והופך לאדם פעיל בקרב בני עירו. מדובר ביצירה שתרטיט את לבבות הצופים לא משנה מתי והיכן היא תוצג,היא נצחית ואוניברסלית ולכן מסקרן לראות כיצד שיר גולדברג תפיח חיים בקלאסיקה של עגנון. אך אם עגנון לא מספיק לכם, קלאסיקה יהודית נוספת מתוכננת לעלות על במות  והיא "העגונה" מאת חיים גראדה. חנן שניר יערוך את העיבוד הבימתי לסיפור וגם יביים את ההצגה.  מדובר במלודרמה סוערת  המתרחשת בין שתי מלחמות העולם. "העגונה" מתמקד בסיפור של אלמנה שנאסר עליה להינשא שנית מאחר וגופת בעלה (שנפל כביכול במהלך המלחמה) לא נמצאה. לכן היא מוגדרת "עגונה" מבחינת החוק היהודי, ואין אף רב שיוכל לשחרר אותה מנישואיה. במקביל ישנם שני גברים המשתוקקים להינשא לה והם נלחמים על מנת לזכות בליבה. אך האם בסופו של דבר העגונה באמת תצליח להינשא בסופו של דבר, למרות החוק היהודי הנוקשה?  מחזה שגם במאה ה21, רלוונטי עבור נשים רבות שכבולות לחוקים נוקשים.

אך השנה,"הבימה" גם יעלה גם מחזות קלאסיים  שיזכו לגרסאות חדשות ומרעננות. בין השאר תוכלו לצפות לקלאסיקה המודרנית הבלתי נשכחת "חשמלית ושמה תשוקה" מאת טנסי ויליאמס  (שהוצג לראשונה על במות התיאטרון ב1947 ומאז לא יורד מבמות התיאטרון ברחבי העולם) בבימויו של אילן רונן, המנהל האומנותי של הבימה. ההצגה תעלה בשיתוף פעולה עם תיאטרון הקאמרי. בעיבוד החדש למחזה יתקיים מפגש מסקרן בין השחקנים יבגניה דודינה ועמוס תמם שיכניסו עוצמה ותשוקה חדשה למחזהו המטלטל של ויליאמס. במרכז המחזה ישנה בלנש, בחורה יפה אך נוירוטית שבאה לבקר את אחותה,סטלה. בלנש מתקשה לעכל את החיים הפשוטים של סטלה ובעיקר את סטנלי, בעלה המחוספס של סטלה. בלנש  חשבה שמצאה בין ידידיו את הגבר שיוכל לדאוג לצרכיה, אך סטנלי לא ראה זאת בעין יפה. המתיחות שנוצרה בין סטנלי ובלנש ,יצרה כמה מהרגעים הדרמטיים והבלתי נשכחים במחזאות המודרנית שוודאי יזכו לעדנה מחודשת בגלגול הנוכחי של המחזה.

Theater photography

קלאסיקות נוספות שתזכו לראות במהלך העונה:  המלודרמה הקלאסית "אבא גוריו" מאת אונורה דה בלזאק (בעיבוד שחר פנקס ובבימויה של שיר גולדברג) ובהשתתפות יעקב כהן ועידו ברטל. המחזה מבוסס על יצירת מופת ספרותית עולמית אשר מתמקד בפער הגדול הקיים בין עשירים לעניים, נושא רלוונטי גם לימינו. המחזה שואל שאלות בנוגע לערכי החברה ,בה שחיתות וכסף הם בעלי משמעות גדולה יותר מאשר ערכי מוסר וחמלה (נשמע מוכר?).

בעונה 2014-2016  תוכלו גם למצוא  גם טרגדיה יוונית . יותר נכון  תוכלו לשאוף לראות את "אדיפוס המלך/אנטיגונה" מאת סופוקלס  ובבימויו של חנן שניר (במאי "הכיתה שלנו"),כאירוע תיאטרוני שאפתני בו מציגים את שתי המחזות ברצף.  חנן שניר לקח על עצמו לביים את "אדיפוס" והחליט לחדש את ההפקה המצליחה משנת 2006 "אנטיגונה", למען האירוע התיאטרוני היומרני. לפרוייקט הבינלאומי יקראו "קללת שושלת אדיפוס" שיכיל את  שני מחזותיו הטרגיים של סופוקלס, ויוצגו ברצף ( ועל רקע תפאורה משותפת ועם צוות שחקנים משותף) ולסירוגין החל מנובמבר-דצמבר 2014. בפרוייקט לוקחים חלק התיאטרון הלאומי של קפריסין ופסטיבל אפידאורוס-אתונה.

אם עסקנו ביצירה אייקונית אז איך אפשר בלי מחזאי אייקוני?  סימני השאלה הרבים בנוגע לזהותו של המחזאי מסטראטפורד אפון אבון רק חיזקו את מעמדו  ונדמה שאין כמעט מקום בעולם ואין שפה בו לא הועלה מחזה של המחזאי הפיוטי. לכן גם בעונת 2014-2016 , התיאטרון יעניק כבוד למחזאי האנגלי ויעלה את  הקומדיה "מהומה רבה על לא דבר" מאת ויליאם שייקספיר בבימויו של אילן רונן. מדובר באחת מהקומדיות המצליחות של שייקספיר שאף זכתה לעיבוד קולנועי ידוע על ידי קנת בראנה.

יצירה נוספת שזוכה לעיבודים רבים בתיאטרון הישראלי היא "מדמוזאל ז'ולי" מאת אוגוסט סטרינדברג.הדרמה  הקלאסית תזכה לגרסה חדשה בבימויו של כפיר אזולאי (זוהי עבודת הבימוי השנייה שלו ב"הבימה"). מדובר באחד ממחזותיו המפורסמים ביותר של סטרינדברג ושל תנועת הנטורליזם בתיאטרון של סוף המאה ה-19. ביחס לתקופה בה המחזה נכתב, סטרינדברג העיז לחשוף את הרבדים המורכבים הקיימים ביחסים בין גבר לאישה. מדובר במחזה על יחסי כוח בין גבר ואישה ממעמדות שונים: בין ג'ולי, בתו של רוזן ובין המשרת ז'אן. בין השניים מתפתח קשר מתעתע לאורך המחזה, שעובר מקשר סתמי של אדונית ומשרת ליחסים מורכבים בין גבר לאישה. אביב אלוש ואסנת פישמן יככבו בקלאסיקה של סטרינדברג. ההצגה מתוכננת לעלות במרץ 2015.

כמו "מדמוזאל ז'ולי" כך גם "ירמה" מאת הבמאי הספרדי פדריקו גרסיה לורקה התקבל בחום בקרב הקהל הישראלי. הדרמה המטלטלת של לורקה תזכה לעיבוד מחודש בבימויו של שי פיטובסקי. המחזה עלה לראשונה ב1934 והוא מתמקד בדמותה של ירמה (בספרדית פירוש השם "עקרה") אשר מתגוררת בכפר ונשואה לחואן החקלאי. הרצון הגדול שלה להפוך לאימא  משתלט עליה עד שהיא אובססיבית לנושא. אך מולה נמצא בעלה שאינו כמהה כמוה לילד והוא מעדיף להשקיע את זמנו בעבודתו. הוא מוטרד בנוגע לכבוד משפחתו,לאחר שהוא שומע את הרכילות של תושבי הכפר על רעייתו האובססיבית. הטרגדיה של ירמה היא על זמנית , ורלוונטית במיוחד בחברה הישראלית שמצפה מנשותיה להפוך לאימהות.

 במהלך העונה הקרובה מתוכננות לעלות גם שתי הפקות מסקרנות במיוחד שהן עיבודים של ספרים ידועים. במהלך העונה מתוכננת לעלות הפקה בימתית המבוססת על הספר "1984" מאת ג'ורג' אורוול. היצירה האייקונית תזכה לעיבוד ייחודי אותו יצרו רוברט אייק ודנקן מקמילן. מדובר בסיפור רלוונטי מתמיד ,בעולם בו הפרטיות כבר לא קיימת  ואין דרך להימלט מעיניו של האח הגדול. מעניין יהיה לראות האם העיבוד הבימתי לספר הקלאסי  ישיג את התוצאה הראויה ויותיר את  הצופים  עם הרבה חומר למחשבה.

אך עונת 2014-2016 תתהדר גם בכמה  מחזות בני זמננו שעשויים להוביל קהל חדש לתיאטרון. בין השאר יהיה ניתן לראות  לראשונה על הבמה עיבוד בימתי ל"חיזור גורלי" של ג'יימס דירדן (מבוסס על הסרט המוכר והמותח  משנת 1987, הפעם בבימויו של משה קפטן). בהשתתפות אסנת פישמן, אקי אבני וריקי בליך. עתיד לעלות בספטמבר 2014. אם אתם מחפשים קצת קומדיה, תוכלו למצוא אותה ב"פאניקה" מאת רובין האודן (בבימויו של אלון אופיר).  בין המשתתפים בהפקה תוכלו למצוא את נתי רביץ, איילת רובינסון, טלי אורן, עמי סמולרצ'יק, קובי מאור, ורוי מילר. הקומדיה הבריטית  מתארת את המתירנות ששררה בשנות העשרים  ואת המחיר שכולם נאלצים לשלם עליה.  המחזה עתיד לעלות באוקטובר 2014. כמובן כן, מתוכן לעלות המחזה  האמריקאי "ופתאום הגיע סתיו"  מאת אריק קובל. קומדיה  מרגשת בבימויו של איציק ויינגרטן בכיכובה של ליה קניג. המחזה מתאר אם שמסרבת לעבור לבית אבות, ומאיימת לפוצץ את דירתה במידה וילדיה ייאלצו אותה ללכת לבית אבות. בשנינות, ובתשוקה עזה האם יוצאת  למאבק בלתי מתפשר  מול ילדיה. מחזה מושחז, מצחיק ונוגע ללב על השבריריות וכוח החיים המתפרץ שעשוי להעניק לנו זווית מרעננת על יחסים בין ילדים  בוגרים ובין הוריהם.

בנוסף מתוכננת  במהלך העונה הפקה מסקרנת נוספת המבוססת על ספרו הבלתי נשכח של הנס פאלאדה "לבד בברלין". העיבוד לספר המטלטל ייעשה על ידי שחר פנקס (שלקחה חלק במספר הפקות מרשימות בתיאטרון) והבמאי הפעם יהיה אילן רונן. מדובר בעיבוד לספר מופתי המבוסס על סיפור אמיתי הממחיש את החיים בברלין במהלך מלחמת העולם השנייה. הספר עוקב אחר  זוג ממעמד הפועלים  שבעקבות נפילתם של בנם במלחמה  מחליטים לבצע מעשה אמיץ ויוצא דופן. הם מבצעים פעולת מחאה עצמאית  של פיזור  כרוזי מחאה ברחבי העיר ,פעולה שנועדה לבטא  את התנגדותם למלחמה. פעולה זו שולחת את  הגסטפו בעקבותיהם , ובמהלך ניסיונותיהם של השניים לשרוד, נחשפים כל אותם שכנים מפוחדים ומלשינים חסרי מוסר המוכנים להסגיר את הזוג האמיץ בכל רגע.

מלבד שפע ההצגות שעתיד לשטוף את התיאטרון הלאומי במהלך עונת 2014-2016, יהיו גם ללא מעט אירועים שונים ומגוונים לטובת הקהל הרחב. בין השאר מתוכננת להתקיים סדנה לפיתוח מחזאות ישראלית חדשה. התיאטרון יבנה תוכנית מסודרת לאיתור דור חדש של מחזאים וישקיע בפיתוח יצירותיהם לבמה. בנוסף, מתוכנן במהלך העונה פסטיבל בינלאומי להצגות מולייר - אשר יתקיים  באביב 2015 בשיתוף המכון הצרפתי בישראל. בנוסף יתקיימו לאורך העונה מופעי מוזיקה וסטנד אפ באולם הבימה 4; כמו כן יתקיימו מפגשי "קוראים בקפה" , שמהווים שיתופי פעולה עם איגוד כללי של סופרים בישראל; יערכו ערבי מחווה  לשחקנים ויוצרי "הבימה";  יערכו אירועי "שבתרבות" עם יעל דן; בין הפעילות לילדים ובני הנוער שהתיאטרון מציע ניתן למצוא סיורים מאחורי הקלעים ופעילויות מגוונות כמו  יום שייקספיר/מולייר ,בכאשר מסגרת הפעילויות הנוער צופה בהצגות ופוגש בשחקנים; במקביל יש חוג תיאטרון מעשי וסדנאות תיאטרון לכל המשפחה,כמו כן גם  קייטנות במהלך חופשות חנוכה,פסח ובחופש הגדול (בשיתוף הפילהרמונית).

מאחר והתיאטרון  מעניק ביטוי לתרבויות מגוונות בחברה הרב תרבותית בה אנו חיים, אז רק מתבקש שפסטיבלים רב תרבותיים יתקיימו במתחם המרשים של התיאטרון הלאומי (פסטיבל תרבות אתיופית, פסטיבל לאדינו, פסטיבל תרבות פולין בישראל, פסטיבל בוכרה היפה, פסטיבל יידיש, פסטיבל מרוקאי, פסטיבל  יהודי – ערבי וכו'). נדמה כי בעונת 2014-2016 לתיאטרון הלאומי יש הרבה מה להציע לקהל המקומי שהולך לא מעט לתיאטרון. נקווה שזו תהיה עונה משגשגת שתצליח לסחוף קהלים ותיקים ולהביא קהלים חדשים לאולמות התיאטרון.

 

 ** התכנית כפופה לשינויים.

עוד ב-חדש בתאטרון:
הפרטים שלי
הרשמה והתחברות:
לקוח חדש
לקוח רשום בויטרינה
או באמצעות:
שכחתי סיסמא
הרשמה לניוזלטר
תחומי עניין
פרסום בויטרינה

בעלי עסקים, מנהלי פרסום, יזמים ומקדמי אתרים - יש לכם מוצר או שירות חדש ומעניין? שימו אותו בויטרינה! השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם:

תודה! הטופס התקבל בהצלחה.
צור קשר
תודה! הטופס התקבל בהצלחה.