חיפוש

קוריולנוס בהבימה

את ציון 400 השנים למותו של גדול המחזאים בהיסטוריה, וויליאם שייקספיר, בחרה "הבימה" להקדיש בדרכה הייחודית עם העלאת מחזהו "קוריולנוס". יוקי לביא צפה וביקר

X
כל הסיפור
קנו עכשיו
חוות דעת גולשים

למותחן הפוליטי שלפנינו – שבתחילת המאה הקודמת לא מעט תאטראות עולמיים, וביניהם מוסקבה, פראג וברלין נענו לאתגר המורכב שבהפקתו, תוך נקיטת פרשנויות וזוויות התבוננות שונות כלפי גיבורו – קדמה לפני כשבעה חודשים הפקת פרינג' בפסטיבל עכו. העובדה כי בפחות משנה שתי גרסאות מוצגות על הבמה, מעידה כאלף עדים על הרלוונטיות של עלילתה, על נוכחות קווי המתאר של דמויותיה ועל תחושת הקבס החברתית מנכלוליות שליטיו.

מהצבא לפוליטיקה

קוריולנוס (שאותו מגלם בכשרון ובאמינות גיל פרנק, אחד השחקנים הפיזיים והעוצמתיים הקיימים על הבמה הישראלית) הוא גנרל רומי שהילת גבורת המלחמה מתנוססת מעל ראשו בתום ניצחון מזהיר על  העיר קוריול (ומכאן נגזר שמו ההירואי). נישא על כנפי האהדה הציבורית מחליט לפנות למישור העשייה הציבורית ולהייטיב עם הכלל, מה שמופק בבוז מפיו : "פוליטיקה". בהיותו איש רם, אציל וגא, ובהסתמך על המוניטין שדבק בו, הוא לא יניח לזוטות כמו מסעות חיזור אחר ההמון ("האספסוף" כפי שמצטייר בעיניו ), הבטחות שווא ומציאת חן לעמוד לו לרועץ, אלא ידלג מעל למשוכה זאת היישר אל קצה הפירמידה השלטונית. חמוש בחברו מנניוס (בגילומו של אורי הוכמן המציג דמות חלקלקה וחנפה, אדם שהמילה "עסקן פוליטי" כמו תפורה ע"פ מידותיו) ומגובה ברעייתו  וירגיליה (אושרת אינגדשט, שמוכיחה כי היא איננה בהכרח האישה הקטנה שלצידו, אלא אדם דעתן, בעל תפיסת עולם מצפונית) הוא מתחיל במסעו אל לב הציבור. רק שמסע זה מלווה בתכונות האופי של מנגנון ההרס העצמי שלו, ומהר מאד רגע הגילוי וההתפכחות מצידו האחר של המתרס – הציבור הרחב – נפרש בפניו במלוא כיעורו.

הבימוי והתרגום

קוריולנוס מתואר אמנם כמי שמזלזל בעמו, אך שייקספיר נוטה לגיבורו  קורטוב של חסד (כפי שנהג להעניק ללא מעט מדמויותיו הצבאיות כמו מקבת, ריצ'ארד השלישי ואותלו – שהעפילו לפסגה כאנשי צבא מהוללים, אך בו ברגע שהיה עליהם להתמודד כאחד האדם בישות הקרויה "הפסיפס האזרחי", ללא מדים, דרגות, חיילים ושדה קרב, הם נחלו בו כישלון חרוץ) בתיאורו את ההמון הניצב מולו. וכאן נכנסת לתמונה מלאכתו של בימאי ההצגה עירד רובינשטיין בשילובו הווירטואוזי והמרתק של המתרגם דורי פרנס, מי שניצב בשורת המומחים הראשונה לעיבוד שפתו של שייקספיר ולהנגשתו תוך שמירת המשלב הלשוני רוויי העושר ועולם הדימויים שבכתיבתו. קוריולנוס. צילום ז'ראר אלון - עותק כמי שקרם את העור והגידים של "הטריבון", נציג העם. מאחר שבמאוויים, באמוציות ובנקמנות עסקינן, ובהפכפכותו של האדם מן היישוב שברצותו יתור אחר ערכים הומאניים, וביום למחרת יבקש להמליך עליו מנהיג ללא חת המפגין את נחת זרועו, הבין רובינשטיין כי יש לחשוף באופן המוחשי את פניו, ולא להסוותם מאחורי תחושות בטן חמקמקות. לכך הוא מגייס את סיסיניה וברוטוס (מיקי פלג-רוטשטיין ורותם קינן, שני הטריבוניים, במשחק משכנע, מדויק ואכזרי במידה), כמי שמסיתים את סביבתם במנהיגם, המתסיסים את השטח בשל אמתלות של מה בכך: אמירות זניחות מצידו, יצירת תודעה כוזבת באשר למניעיו עד כדי הוקעתו כבוגד והצגתו כברנש החותר נגד טובתה של מדינתו, והנורא מכל – היותו יהיר המתייחס לבני עמו כאל אסופת קוטלי קנים נטולי תבונה והבנה בעליל.  וכש"קול המון כקול שדי", צמד המפלצות הזה מביא להמרדה טוטאלית את נתיניו של קוריולנוס, מי שאך אתמול הריעו לו בהערצה גלויה, ומוליכים את המחזה לקצה הרתיחה, לנקודת האל-חזור שמיודענו נאלץ לפסוע בה, למחוזות המוכרים והידועים לו כ"כ – הפיכה צבאית, מה שייתכן כי יקנה לו את מחיר תהילתו בשנית ואת הצלת כבודו האבוד.

האימא

לצד רעייתו האסרטיבית ניצבת מולו האישה השנייה בחייו – אימו השתלטנית וולומניה. ביצועו הופקד באחריותה של אחת מהשחקניות שהן עמוד התווך בקולנוע ובתיאטרון הישראלי לדורותיו – גילה אלמגור. עיניה החודרות, מבטה הבלתי מתפשר, קולה הרועם והסדוק לסירוגין, ושפת גופה (שהיא מופע בפני עצמו) המסתערת ונסוגה בו זמנית, תוקפת וחומלת בעת הצורך גרמו לה להיות אימו המושלמת והגדולה מהחיים של קוריולנוס הכל יכול.  מפניה  בלבד הוא ניגף, יראתו נתונה רק לה, עצותיה הם מכרה זהב בעבורו, וכשדעתו נטרפת עליו והוא מובל בעל כורחו לשדה הקרב מול מדינתו שלו – היא היחידה שבנוקשותה מרהיבה עוז להתייצב נגדו ולהטיח בו את פשר מעשיו, ואת השלכותיהם ההרסניים. וולומניה – אלמגור לופתת בידיה את קוריולנוס-פרנק, מקרבת אותו אל חיקה (מחווה אינטימית בין אם לבנה, כזו שנעדרת מיחסיו עם אשתו), ומרעיפה עליו את חום אהבתה, אך בחיבוק האמהי הזה גלומה גם אזהרה: לבל יעז בפזיזותו להרוס את מפעלו, מורשתו והישגיו. קרועה בין תחושותיה לבנה- מנהיגה כשמנגד ניצבת טובת העם היא היחידה שבכוחה לחשוף את חולשת האנוש של המצביא חסר העכבות, והיא זו שייתכן כי תמנע את קציר הדמים העתידי להתרחש. קוריולנוס - גילה אלמגור וגיל פרנק. צילום ז'ראר אלון - עותק

האלגוריה

אלמגור ופרנק כרוכים זה בזה, גורלו נשזר בחינוכה רב הימים שעיצב את דמותו הקשוחה והמחוספסת, ומכאן מתבקשת האלגוריה לימינו אנו. אנשי צבא שכתרי הניצחון על ראשם משתחלים לשדה הפוליטי, ושם – כשליטים שיכורי שררה ועריצות – גוררים להרפתקאות מיותרות את מדינתם בשל יוהרה והיעדר תכונת האינטליגנציה הרגשית, תנאי הסף לכל נבחר ציבור בפוטנציה. לו היו מנכסים את עשירית נשגבותם שגילו מול האוייב הצבאי כמו דבקות במטרה ואומץ מעורר השתאות גם להתנהלותם במציאות היום-יומית ייתכן כי "קוריולנוס" ודומיו היו ממשיכים למשול באין מפריע, הופכים את הקדנציה שלהם למודל ראוי ללמידה, ולשגשוגה של ממלכתם תוך שמירה על ערכי אנוש בסיסיים. שייקספיר, שכאמור הסתלק לפני 400  שנים, הותיר לנו ירושות רבות של מחזאות וספרות עניפה, שבבסיסה החידה הבלתי מפוענחת: כיצד היצר הבלתי נשלט מוליך לאיבדון, כש"קוריולנוס" הוא אחת הדוגמאות המובהקות לכך. ובכל הקשור לאנלוגיה לפוליטיקה הישראלית, נקווה כי הדימיון יסתיים רק בתכונות האופי לשליטים, ובטרם תתרגש הפיכה צבאית ו/או מסעות נקם צמאי דם נשכיל להיפרע מהם בהקדם האפשרי

8.5 במדד ויטרינה - האישי והאמנותי הוא הפוליטי

עוד ב-חדש בתאטרון:
הפרטים שלי
הרשמה והתחברות:
לקוח חדש
לקוח רשום בויטרינה
או באמצעות:
שכחתי סיסמא
הרשמה לניוזלטר
תחומי עניין
פרסום בויטרינה

בעלי עסקים, מנהלי פרסום, יזמים ומקדמי אתרים - יש לכם מוצר או שירות חדש ומעניין? שימו אותו בויטרינה! השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם:

תודה! הטופס התקבל בהצלחה.
צור קשר
תודה! הטופס התקבל בהצלחה.