חיפוש

נומה מלך

"לקראת הסוף כבר לא יכולתי לעצור. זה קרה בחלקו הכמעט אחרון של המחזה, בנקודת הזמן הזאת הדמעות כבר זלגו להן ..." יוקי לביא מספר על ההצגה החדשה "עוד חוזר הניגון" בתאטרון הבימה

X
כל הסיפור
קנו עכשיו
חוות דעת גולשים

לקראת הסוף כבר לא יכולתי לעצור. זה קרה בחלקו הכמעט אחרון של המחזה, כששלושת השירים "בלדה לאישה", "שיר משמר" ו – "שיר הנשמרת" בוצעו ברצף אינטנסיבי, כמו היו לולאה בלתי נפרמת של קשר גורדי סבוך. ענני הגובה שלא יכלו לשתיקתה של הבת, תשובתו של אביה במין קינה עתידית מלווה בדאגה ובתוכחה חומלת ומהדהדת שתשמור נפשה, ותגובתה של הבת המבקשת לנסוך רוגע ושלווה באביה, כשהמוטיב החוזר בה היא "אני ברוכה, אני ברוכה".

 

שלוש היצירות הללו חבטו בצופים, שידעו היטב כבר את המשך העלילה, ולמרות הרמזים המטרימים שהפכו אט אט לנבואת חורבן, ציפו לסוף טיפה יותר אופטימי. בנקודת הזמן הזאת כבר לא יכולתי לעצור, והדמעות זלגו להן ...

 

 

וזה לא שלא היו רגעים עולצים ומשובבים ב"עוד חוזר הניגון", מחזמר מאת מוטי לרנר ע"פ הביוגרפיה של פרופ' דן לאור "אלתרמן", כשעל הדרמטורגיה אמונים שחר פנקס ומשה קפטן. "קונצרטינה וגיטרה", "שיר המריבה", "צץ וצצה" היו הבלחות מעוררת צחוק בכמעט שלוש השעות ב"הבימה", עת נגלה לפנינו עולמו המופלא, המרתק והמיוסר של ענק השירה העברית נתן אלתרמן. הבלחות מהבהבות ונמוגות על רקע הכאב בו היה שרוי המשורר הנערץ לצד תהילתו.

 

שלושה צירי עלילה נדחסו להפקה המוזיקאלית המרהיבה הזאת : יחסיו הטעונים עם בתו המשוררת והפזמונאית תרצה אתר, חייו עם אשתו השחקנית רחל מרכוס כשלצידם נוכחת כל העת אהובתו הציירת צילה בינדר, וההתגוששויות המילוליות-פואטיות-אינטלקטואליות עם המשורר הצעיר דאז, שקרא תיגר על מורשתו המפוארת, נתן זך.

 

קפטן, שמשמש גם כבמאי, הבין עד כמה הקרום הזה הוא דק, פריך ומעורר אמוציות. הוא שמר על כבודו של אלתרמן, הגם שבלית ברירה היה מוכרח להציגו לפרקים במערומיו, וכשנדרש למגרעותיו המחיש זאת בדרך של מורכבות אנושית גרידא, כשצוות שחקניו מודע לסערות בו היה נתון גיבורם.

 

ההווה והעבר נפרשים בערבובייה. אנו מתוודעים לימיו האחרונים של אלתרמן, בעודו על ערש דוויי בבית החולים, מקיפות אותו רחל, תרצה וצילה. את המתח ביניהן ניתן לחצוב בגרזן. אנו נלקחים שנים ספורות לאחור, לנעוריה של בתו, לרצונה לפלס את דרכה האמנותית בכוחות עצמה, ללא הצל המעיב של אביה. אנו חוזרים להווה, לשיחות הנפש המתרחשות סמוך לחדר המיון בין האם לבת, בין הבת למאהבת, בין הרעיה למאהבת. יריעה של שותפות גורל נפרשת בין שתי הנשים המבוגרות – אשת החוק ולמולה אשת החיק.

 

מניפת יצרים של שנאה, קנאה, החמצה. "אלתרמן היה מפיסטו" צוטט נתן זך לפני שנים רבות, כשלרנר וקפטן מותירים את דמותו של הגיבור כחידה בלתי מפוענחת. מה באמת התחולל בתוכו? מדוע זה הילך קסם על שועי הארץ לדורותיה, ששיחרו לפתחו, וראו בו דמות מופת רוחנית? האם היה שתיין אנוכי או שמא בן זוג, אב ומאהב שהשתדל להעניק חסדים לאהוביו אך האגו וההרס העצמי שלו הכריעו אותו, היבריס ידוע מראש? לשמחתי צלילתו נותרה מעורפלת, וזה כוחה, וזוהי גדולתה.

צילום: יוסי צבקר

 

אוסף כמעט חלומי של שחקנים/ות וזמרים/ות גדשו את אולם רובינא, כולם ללא יוצא מן הכלל הרטיטו לבבות. ניר זליחובסקי שגילם את יעקב אורלנד – חברו הטוב של אלתרמן – כמו ידע את מקומו. מדובר הרי במשורר ענק בזכות עצמו ( "שלכת", שני שושנים", היו לילות" ), ובמחזה הוא מתהלך על בהונות, נוח לרצות את חברו ואדונו. לראות את טל מוסרי כעודד קוטלר – בעלה הראשון של תרצה אתר – היתה חווייה בפני עצמה. אישיותו הדואגת וחסרת האונים ניכרה היטב במשחקו, כמו היחס מלא ההערצה לחמיו, שהקפיד לכנותו כל העת "מר אלתרמן".

 

אלכס קרול שנכנס לנעליו ( שאין להן מידה ואין להן שיעור ) של נתן זך היה מושחז, מרושע ומובהק בטיעוניו חסרי הרחמים. הוא הטיח והלם את האמת לשיטתו בפניו של אלתרמן, והעניק למושג "רצח אב" תוקף כמעט מדמם. כל הרוגז, החמות והטורח שהוחלפו ביניהם – כשהמשורר הבכיר נזעק להגן על יצירתו, לא בוחל בתעופה עצמית, ומנגד המשורר הצעיר בז לחריזה המלאכותית והמאלחשת שלו, לרקבונו ולמכירת ערכיו – הן לטעמי השיא הספרותי שהמחזה הזה זיקק לעורקיו.

 

מאיה מעוז ואסנת פישמן ( כרחל מרכוס וצילה בינדר הצעירות ) נפלאות ומשכנעות. מעוז היצרית ופישמן המאופקת משרטטות את גבולות הגזרה הרכושניים שלהם, כשכל אחת מהן דורשת נתח גדול יותר מאהובה, כועסות עליו אך גם ובעיקר – לא ניתן להכחיש – שבויות בידיו.

 

הילה שלו ורוני דלומי כתרצה אתר הצעירה והבוגרת פגיעות, שבריריות אך יחד עם זאת מתעמתות עם אלתרמן, ועם בינדר, ונואשות למצוא לעצמן את הנתיב הייחודי הרוחש והמבעבע. גם אם בסתר ליבה יודעת אתר כי לעולם לא תמריא למעמד הקאנוני של אביה, היא נלחמת כדי להתנער ממנו על מנת ששירתה תהיה שלמה. וכזאת היא היתה, שלמה ולא אחת פוצעת.

 

ומעל הכל זוהי שעתם של שלושה – רחל מרכוס וצילה בינדר הבוגרות וללא ספק אלתרמן האיש והמיתוס. מבטו הנוקב והמצמית של יגאל שדה, עוצמת קולו והשורות המדוייקות והמצליפות הבוקעות מגרונו הפכו אותו לאלתרמן האולטימטיבי. כיף ומעשיר היה לצפות בו, בבית ספר למשחק שהוא רקם עבורנו ועבור האיש אותו הנכיח. ואפרופו בית ספר, ריקי גל ושלומית אהרון הן פקולטה יוקרתית לשירה ולפזמון. שתי הזמרות הללו שכבר שיתפו פעולה בעבר ב"עלובי החיים" הובאו במיוחד להפקה הזאת, כשגל היא בינדר ואהרון היא מרכוס. שתיהן בוגרות, ניציות, אך ערות בסתר ליבן לידיעה עד כמה האישה האחרת היתה משמעותית עבור הגבר אותו אהבו.

 

גל באישיותה הפתיינית סוחטת דמעות בתור המאהבת הזנוחה, המתעקשת להיות לצידו של אהובה כשהוא נלחם על חייו. כשהיא שרה את "מערבה מכאן" של תרצה אתר, אנחנו חשים לרגע שהגענו למופע שלה עצמה, שהרי מדובר באחד מלהיטיה. גם בשאר השירים היא עוצמתית, קולה רועם וסדוק ופותח אשנב למסע חייה.

 

אהרון כבשה את הבמה, פשוטו כמשמעו. הדיסוננס המתעתע הזה בין ווליום הדיבור שלה – נמוך וחרישי – לרגע בו היא שרה וקולה נוסק לגבהים של היבקעות שערי שמיים מהפנט ומבקש שזה לא יחלוף לעולם. לא ידוע לי מי האחראי על הליהוק שלה, אך מותר לתהות אם גם בו חלפה המחשבה האירונית. אהרון שמגלמת כאמור את מרכוס, האישה החוקית והנבגדת, היא אותה אהרון של תחילת הדרך, כסולנית של להקת "הכל עובר חביבי" עם השלאגר "על מדרגות הרבנות". שם היא מבטיחה ש"תפריע למנוחה של השכנים / ואחבק בחום את כל הדיינים / ואכסה בנשיקות את הפנים / של כל השמשים וכל הרבנים" ברגע בו יגיע הגט המיוחל, והיא – בתור הפילגש המזמרת – תוכל להתייחד סוף סוף עם האהוב שלה. תהפוכות הגורל ממש. 

 

זוהי לא רק הצגה, מדובר במסמך חובה שכל אדם בכלל ושוחר תרבות בפרט חייב לראות. במובן מסויים זוהי פיסת ההיסטוריה של מדינת ישראל – הצעירה והמבטיחה מחד, והצדקנית והמתקרבנת מאידך - כשנוסף לה נדבך מוזיקאלי. וכפי שכתב מוטי לרנר בתוכנייה : "השירה היא דרך עמוקה לפענח את המורכבות הבלתי נתפסת של קיומנו כאן. דרך אמיתית ליצור בתוכנו עולם פנימי, להתבונן בעצמנו בראייה ביקורתית חדה ומפוכחת, ולפתח בתוך סבך רגשותינו הסותרים זהות פנימית וקולקטיבית"
 

עוד ב-הצגות חדשות:
הפרטים שלי
הרשמה והתחברות:
לקוח חדש
לקוח רשום בויטרינה
או באמצעות:
שכחתי סיסמא
הרשמה לניוזלטר
תחומי עניין
פרסום בויטרינה

בעלי עסקים, מנהלי פרסום, יזמים ומקדמי אתרים - יש לכם מוצר או שירות חדש ומעניין? שימו אותו בויטרינה! השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם:

תודה! הטופס התקבל בהצלחה.
צור קשר
תודה! הטופס התקבל בהצלחה.