חיפוש

לרקוד ולשכוח

רקדן הבלט המוכר קרלוס אקוסטה כתב ביוגרפיה על חייו, שהפכה לסרט מרגש. יוקי לביא צפה וחזר נפעם מהאיש שיירשם בדפי ההיסטוריה כרקדן הבלט השחור הראשון שהגיע הכי רחוק שאפשר

X
כל הסיפור
קנו עכשיו
חוות דעת גולשים

סיפורו של רקדן הבלט העוצמתי קרלוס אקוסטה, עלה לאקרנים ומצליח לרגש את הצופים ברגעים של אהבה, פריחה ועצב.

 

את השם יולי העניק לו אביו כמחווה לגיבור אינדיאני. הוא ראה את בנו רוקד ברחובות הוואנה, בצעדי היפ-הופ חושניים, והבין כי הדרך לחלץ אותו מהדלות ומתלאות היום יום שצופנות לו עתידו היא להפוך את תחביבו ללמידה, ורושם אותו – בניגוד לרצונו – לבית הספר הלאומי לבלט בקובה.

 

יולי ממש לא רואה את עתידו כרקדן (במיוחד כשהמחשבה שחולפת במוחו היא שהסביבה עוד עלולה לפתח סברות על נטיותיו המיניות), ומהר מאד מוצא את עצמו בורח מהשיעורים. רגע אחד בטרם ייסגרו השערים בפניו, הוא עובר לפנימייה לבלט, ומבט חטוף באחד הרקדנים שם מותיר אותו נפעם ומהופנט. החיידק איכשהוא מחלחל לתוכו, ולמן אותו הרגע כמו חווה הארה ונקודת מפנה – הוא מגלה את האוטודידקטיות שבכישוריו. הוא מתאמן, מלא מסירות, התמדה והשקעה – והתוצאות לא מאחרות לזרוח בפניו. מכאן ועד ששמו יילך ברבים, תהילתו תוביל אותו למחוזות בתחרויות יוקרה בחו"ל ופרסים רבים ייקשרו בהצלחתו היא מיידית, כמו סיבוב פירואט.

 

קרלוס אקוסטה כתב את האוטוביוגרפיה של חייו, ובעזרתם של פול לאוורטי התסריטאי, ואיסאר בולאין הבמאית הם יצרו את הסרט "יולי", המוקרן כעת בישראל. אקוסטה שנולד בקובה בשנת 1973, נחשב לאחד מענקי רקדני הבלט, כשלמעשה חולל היסטוריה בהיותו רקדן הבלט השחור הראשון שהגיע לפסגה העולמית בתחומו. הוא מגלם לסירוגין את דמותו בסרט, ומפנה זרקור לחיבוטי הנפש שלו – אהבתו למדינתו קובה, והמרחק שעיסוקו כפה עליו בניכר.

הסרט יולי

רק רצה לרקוד. קרלוס אקוסטה. צילום: יח"צ

 

אקוסטה, לאוורטי ובולאין רוקמים למעננו את סיפור המסגרת במומחיות וירטואוזית, ולפיו יולי,שמתפקד גם ככוריאוגרף, מחליט לבנות עם להקתו יצירת מחול המשרטטת את קורות חייו. כל קטע וקטע מתוכה לקוח מפרקים בעברו, והצגתם כקולאז' מביא עימו פלאשבקים לתחנות הזמן בהן היה מצוי. הסרט נמנע ממהמורות הקלישאה, ומדגיש את הקונפליקט בו היה אקוסטה נתון בהיותו משועבד כמעט כולו לצרכיו האמנותיים. יופיו של הסרט נעוץ ביחסים של יולי עם אביו, באמביוולנטיות של האב כלפי הקריירה המתהווה של בנו, במוחלטות הבלתי מתפשרת לחינוכו ולדרך אותה הוא מתווה עבורו. גם פידל קסטרו מרחף בנגיעות כלשהן ביצירה. בהיותו השליט הבלתי מעורער, מסקרן לראות כיצד יולי חווה את אירועי היום יום במשטרו הדיקטטורי. מציאות המצור והדיכוי מעניקה לגיבור רבדים ועומקים של התקוממות, ויעידו על כך אלפי שעות הריקוד הנוקשה בהן ניתן לומר כי קרא תיגר על טבעת החנק הלופתת.

 

סנטיאגו אלפונסו שמגלם את פדרו האב ממחיש לנו מהי אהבה, גם אם היא כרוכה בתצוגת תכלית מעוותת משהו. משחקו מרשים ומעורר אמון, ולפרקים אף מרגש ומעורר הערכה לתכונות היסוד בהן ניחן. לאורה דה לה אוז מפליאה כצ'רי, מורתו של יולי. היא ליוותה אותו בשנות נעוריו, זיהתה את ניצוץ הפלא הטמון בו, מחליטה לקחת אותו כפרוייקט חייה, וגם על הדרך להגשים באמצעותו את משאלתה – יולי שלה יהיה לסימבול מטאורי גם ובעיקר בשל צבע עורו והמקום ממנו הגיח. 

 

אדילסון מנואז אולברה נונייז הוא יולי הנער. שליטתו, קימורו גופו צעדיו המלוטשים ובעיקר החיוניות אותה הוא מביא למסך גורמת לצופים לא לגרוע ממנו עין. כך גם יולי הצעיר שלנעליו נכנס קייווין מרטינז – אותו יופי מקצועי מהדהד בקו נקי ומסוגנן. אקוסטה מגיח בשלב השלישי, וכשהוא נדרש לשחק את עצמו – המוזות מדברות ומפזזות בהתלהבות. עד כדי כך שבו אנו רואים אותו בקטע ארכיון בו הוא רוקד את רומיאו על המרפסת, בהיותו חלק מלהקת סרגיי פרוקופייב. אקוסטה יותיר אתכם פעורי פה גם מביצועיו הבימתיים, וגם מהניגוד שהסרט כופה עלינו : הוא מתיימר לדבר בשם סיפור גרנדיוזי, אך לאמיתו של דבר הוא מלאכת מחשבת של נגיעות קאמריות, שיותר משהן פותרות חידה הן בעיקר ממשיכות להעלות תהיות. 

הפרטים שלי
הרשמה והתחברות:
לקוח חדש
לקוח רשום בויטרינה
או באמצעות:
שכחתי סיסמא
הרשמה לניוזלטר
תחומי עניין
פרסום בויטרינה

בעלי עסקים, מנהלי פרסום, יזמים ומקדמי אתרים - יש לכם מוצר או שירות חדש ומעניין? שימו אותו בויטרינה! השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם:

תודה! הטופס התקבל בהצלחה.
צור קשר
תודה! הטופס התקבל בהצלחה.