חיפוש

משפחה עליזה

כל המשפחות העליזות – גאות לפי דרכן. שלחנו את יוקי לביא ללהיט החדש של "הבימה", כמה הוא נתן לה במדד ויטרינה?

X
כל הסיפור
קנו עכשיו
חוות דעת גולשים
"מה המשותף להומו בארון, להורים שלא רוצים לראות את בתם בשל היותה לסבית, ומתן זכויות נישואין לסטרייטים בלבד? התשובה פשוטה מאד: כל המקרים נובעים מהומופוביה" – כך בתמצתיות ובדיוק מתארת לנו תוכניית ההצגה "משפחה עליזה" את אחד מהנושאים הכאובים שליוו, מלווים, ולמרבה הצער ימשיכו ללוות רבבות משפחות שנאלצות לגלות כי מי מצאצאיהם הינו, רחמנא ליצלן, להט"ב. לזכותו של המחזה, שנכתב בידי רון קלארק וסם בובריק אי שם בשנות השבעים, ובבימויו העכשווי, החכם והעדכני של נתן דטנר, תשעים דקות הצפייה בו אינן עוד הרצאה תיאורטיקנית גדושה בפרטים, אלא פסיפס אותנטי של קומדיית מצבים מחד, ומאידך מלאכת מחשבת של רגישות, צחוק, אירוניה עצמית ותהליכי למידה, הכלה ותובנה. לביתם של אורסון וגארסון מגיע באחד הבקרים אביו של אורסון, אוסקר, מזוודה בידיו, ובשורה בפיו: אשתו , שרלוט, בגדה בו עם אחיו, ומעתה הוא משתקע בדירת בנו. רק מה? לאוסקר אין שמץ של מושג כי בדירה הניו יורקית, שני הגברים אינם בנו ושותפו אלא בנו ובן זוגו. מעתה ואילך, כמיטב המסורת של ניסיונות ההסתרה, ההכחשה, ההדחקה והתירוצים יסתובבו כולם במעגלי סחור סחור עד לרגע הגילוי. משפחה עליזה קלאי (משמאל) גונב את ההצגה. עם יואב דונט. צילום: יח"צ והרגע הזה אכן מגיע, מתובל במימיקות של אוסקר (בגילומו של נורמן עיסא, תפקיד שכמו תפור למידותיו, בהומור שופע ובארציות חסרת תקנה), בדרישות חוזרות ונשנות מבנו ש"יבדוק את העניין, האם לא מדובר בתקופה חולפת", בערימת ספרי הדרכה והסברים אותם הוא קונה על מנת לצלול לעומקי הסיטואציה, להתחקות אחר שורשיה ואולי גם למצוא את ריפוייה, וכשכל זה לא עוזר, מופיעה לעזרתו נערת ליווי שאולי תצליח היא לשנות את רוע הגזירה (אזהרת ספויילר: נחשו עם מי לבסוף היא נכנסת למיטה?). ההצגה קולחת, מצחיקה, לא מייגעת אף לרגע – חרף העיסוק רב השנים בנושא היציאה מהארון – והקאסט המרשים רק תורם לה: רובי פורת שובל, בדמות האם, חיננית, נבונה, מצליחה לייצר את מידות הרגש והאמפטיה לצד אמירות שבלוניות. יואב דונט, הבן העליז, מפגין יכולות משחק אציליות, בוגרות, מנסה ליישר את ההדורים בכוחו הדל, וכולו מתיקות אמיתית, כזאת שאין הורה שלא יסכים שיהיה בן הזוג של בנו ( או בתו, בעת הצורך...). גולת הכותרת שייכת לשניים – נורמן עיסא, שאכן מפגין לפנינו מהי פטריארכיה מובהקת, וככל שההצגה מתקדמת חל בו תהליך של סקרנות לצד גילויי אהבה לבנו, ומוכיח לנו איזה שחקן קומי מופלא הוא, ולטל קלאי, הלוא היא טלולה מ"פאות קדושות". לקלאי, שחקן וירטואוז עם קילומטראז' עצום על הבימות, שזוהי עבורו הפעם הראשונה בה הוא מככב בתיאטרון רפרטוארי, ישנה הסגולה הנדירה כל כך, של חוש המידה. בהיותו קומיקאי בחסד הוא יודע לזהות בנקל את הפאנצ'ים, לחוש את דופק הקהל, ואז להנחית את מהלומת הצחוק במינון הנכון. במחזה טעון שכזה נוכחותו הנה בגדר חובה, לא רק לשימוש כאתנחתא קומית, כי אם להוות את הגשר בין תפיסות העולם ההטרונורמטיביות והארכאיות למה שקרוי הקאתרזיס. לא בכדי דמותו בהצגה, גארסון, הוא מטפל זוגי, כשבנועם הליכותיו, בשנינות דקה ובתבונה רבה הוא מעניק את התרפייה האישית והקבוצתית לשאר השחקנים, לחיבוק הבלתי נמנע בסופה של ההצגה, ולהשלמה שכל אחד מאיתנו – קהל הצופים – לוקח עימו כחווייה המסכמת, החסד הקטן של האהבה והפיוס.

ציון במדד ויטרינה: 9.5 – לא ללכת, פשוט לרוץ!

  משפחה עליזה האנסמבל, רובי פורת שובל, נורמן עיסא, יואב דונט וטל קלאי. צילום: יח"צ  
עוד ב-חדש בתאטרון:
הפרטים שלי
הרשמה והתחברות:
לקוח חדש
לקוח רשום בויטרינה
או באמצעות:
שכחתי סיסמא
הרשמה לניוזלטר
תחומי עניין
פרסום בויטרינה

בעלי עסקים, מנהלי פרסום, יזמים ומקדמי אתרים - יש לכם מוצר או שירות חדש ומעניין? שימו אותו בויטרינה! השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם:

תודה! הטופס התקבל בהצלחה.
צור קשר
תודה! הטופס התקבל בהצלחה.