חיפוש

מצחיקולה

יוקי לביא הלך לראות את מאיה דגם בהצגה החדשה 'מצחיקונת' בתאטרון הקאמרי. מה הוא חשב עליה וכמה הוא נתן לה במדד ויטרינה?

X
כל הסיפור
קנו עכשיו
חוות דעת גולשים

ולחשוב שלפני כמה שנים עיתונאי יהיר העז לכתוב את השורות האלו על מיה דגן: "שחקנית לא אפויה מספיק, צריכה עוד להבשיל כי פוטנציאל וכישרון גלומים בה". מבקרי תרבות יכולים להיות לפעמים עזי פנים.

סינדרלה יהודיה 

אפשר לראות את המחזה של איזבל לנארט כשאת שיריו חיבר בוב מריל ועל הלחנים אחראי ג'ולי סטיין כעוד מיוזיקל הולוודי, עתיר בלהיטים, שופע בסיפור הידוע לעייפה על סינדרלה יהודייה מברוקלין שכל חלומה היה להיות מפורסמת, ועל האופן בו פילסה את דרכה לפסגת עולם הבידור בניו-יורק בתקופה שלאחר מלחמת העולם. פאני ברייס כובשת את הבמות ותוך כדי צדה את עינו של זיגפילד פלורנס, מפיק בעל שם המזמין אותה להצטרף לסיבוב ההופעות שלו, כשנוכחותה מובחנת ע"י אדם נוסף. ניק ארנשטיין, מהמר מהוקצע וכריזמטי, איש נוטף קסם אישי ותועפות של ביטחון עצמי ביכולותיו. פאני מסוחררת מהערצתו כלפיה, מתשומת הלב המופרזת המרעיף עליה ונשבית בקסמו. השניים מתנהלים באופן נינוח למדי עד שארנשטיין נאלץ לעזוב את ארה"ב, ופאני – בלי לחשוב פעמיים – הולכת בעקבותיו. נטישתה את הבמה לפרק זמן נכבד לא פגמה בתשוקתה להמשיך לשיר, לשחק ולרקוד ובתום מסע הנדודים של השניים היא שבה בכוחות מחודשים לקהלה ולתהילתה. תוך כדי הם מתחתנים ומביאים לעולם בת, ואורנשטיין חוזר לסורו המפוקפק ולהימורים אותם הבטיח לרעייתו לזנוח. הפיתוי גדול ממנו, יצרו לא עומד בפרץ ובעוד פאני מתמרנת בין מסלול האמהות והאמנות, אורנשטיין שוקע עמוק בחובות, עד שיום אחד הוא נעצר בחשד למעילה. את השנים הקרובות הוא יבלה מאחורי סורג ובריח, כשנאמנותה של פאני אליו לא תיסדק ולו כהוא זה. האישה שלצידו, על כל המשתמע. "מאיה מאיה דגן והבנים. צילום: דניאל קמינסקי

סטרייסנד יש רק אחת

וכאן ניתן לראות את המשמעות הנוספת של המחזמר. לא עוד מיטב הקלישאות החבוטות, זוהר מנצנץ ותפאורה פלקטית (שמן הראוי לציין בהקשר הזה את הכוריאוגרפיה המרשימה של עוז מורג, ממש קרם עור וגידים על הבמה והוביל אותנו למחוזות התפוח הגדול של תחילת המאה הקודמת), אמנית מוכשרת כשד, רב תחומית ולוהטת במשיכתה ובצימאונה למגען של התשואות ומחיאות הכפיים, פמיניסטית בכל רמ"ח אבריה (חתרנות כמעט סוריאליסטית בהתחשב ברוח התקופה, המקום והמעמד ממנו צמחה), המקריבה את חייה ואת עוצמתה עבור המחזר שלה שלימים יהפוך לבעלה. האופן בו האישה הנחושה הזאת מקטינה ומגמדת את מבנה אישיותה הוא היבט שכמעט לא נתנו עליו את הדעת בעשרות שנות קיומו של "מצחיקונת". ייתכן כי סיפור חייה של פאני ברייס האמיתית שנולדה בסוף המאה ה – 19 , ולימים דמותה המגולמת ע"י מי שמזוהה עימה יותר מכל ברברה סטרייסנד, האפילו על המסר החברתי הניבט מתוכו. האוסקר המוצדק בו זכתה סטרייסנד רק ממחיש את תפקידה רב המנעד, אך לדעתי הזמרת האמריקאית המפורסמת, בת דמותה של פאני ברייס, היטיבה לראות מעבר לשירה המלודרמטית ולפיזוזים שלעיתים נראים חסרי תוחלת. "People" – השיר אותו ביצעה סטרייסנד באופן מופתי הוא דוגמא מובהקת לכך. הפרשנות שהיא יצקה לתוכו היא כה עצמאית, כה אינדיבידואלית ומשוחררת בהווייתה עד שנדמה כי הקהל מרחף ביחד עם המוזות ששרו באולם. סטרייסנד היא אישה טוטאלית, יכולותיה המושלמות מעוררות השתאות ומיגנוט, כשבראש ובראשונה היא בדרנית בחסד. וכשמדובר במקבילתה המקומית, אין מתאים מצדי צרפתי לביים. האיש שדומה כי מזוהה יותר מכל עם ז'אנר המיוזיקלס יודע את מלאכתו. מצחיקונת - הצצה לחזרות:

אין דבר כזה יותר מדי ראוותני

תיאטרון הקאמרי וצרפתי הרשו לעצמם להתפרע יתר על המידה בהפקה הזאת. כמי שהתמודדו עם החומרים שניקרו לפתחם בפעם הראשונה על במה ישראלית, המילה "יותר מדי ראוותני" לא התקיימה בלקסיקון. הבמה היתה שופעת רקדנים ורקדניות, התאורה היתה סוחפת ובוהקת, התלבושות כמו נתפרו בידי חייט עלית, והתפאורה הגרנדיוזית רק הוסיפה למימדי הזמן וההתרחשות. צרפתי ניצח על המקהלה במיומנות אין קץ, במסירות בלתי רגילה ובאהבה למלאכתו עתירת ההילה. ראויים לציון שלמה וישינסקי שגילם את דמותו האפיזודית של המפיק טום קיני, מי ש"גילה בעל כורחו" את פאני בתחילת הדרך, עשה כל שביכולתו להיפטר ממנה, אך הבין כי הגברת הצעירה לא תניח לו, ולבסוף שילב אותה בלהקתו. וישינסקי הוא שועל במה ותיק, איש נטול גינונים ופוזות, מחרף ומגדף, מתובל בהומור, ופשוט מראה לנו כי לא נס ליחו. גם אורנה רוטברג, שנכנסת לנעליה של רוז ברייס האמא, מפליאה בתשלובת בימתית של משחק, שירה וריקוד. היא החומלת במידה אך מקפידה שלא לצבוע בצבעים ורודים מדי את דרך החתחתים עבור בתה. מלווה אותה כשהיא עושה את צעדיה הראשונים, ולא שוכחת את נימת התוכחה בסופו של המחזה. גם עמית רייס גונב את ההצגה לפרקים, בהיותו אדי חברה הטוב והקרוב של פאני. הוא זה שבתחבולה יצירתית העניק לחברתו את ההזדמנות הראשונה למימוש תאווותה, עוקב אחריה בהתמדה וחרד לה בשל מי שקשרה את חייה עימו. והמישהו הזה הוא ניק אורנשטיין, הלוא הוא עמוס תמם. אודה בפניכם כי עד לצפייה ב"מצחיקונת", תמם לא היה כוס הקפוצ'ינו שלי. לא התלהבתי מדמויותיו בקולנוע, בבמה ובתיאטרון. נראה היה לי מאצ'ו מדי, משתדל מדי, מלוקק מדי. התפנית, אם כן, התרחשה באחת כשהבנתי באיזו קלילות וטבעיות הוא בונה את אורנשטיין. חיוכו הרחב, דמותו המצודדת וקולו החם גרמו לי לראות אותו מחדש. יותר מכל הוא שידר ביטחון, הקהל חש כי פאני שלו בידיים טובות, שהוא אוהב אותה (באופן המיוחד לו) ורוצה אותה לצידו. מחוות הגוף שלו היו לעילא ולעילא, משחקו ללא רבב והחשוב מכל ההרמוניה אותה הוא הפגין עם מיה דגן. "עכשיו עכשיו דגן על הבמה. צילום: דניאל קמינסקי

מלחמת דגן

וואווו, מה לא נכתב על המלחמה בין דגן לציפי פינס, מנכ"לית בית לסין, בעקבות רצונה של דגן להשתתף בהצגת הקאמרי? הברוגז המהדהד של שתיהן פירנס כתבי רכילות, וקולו נשמע למרחקים. בסופו של דבר, ולאחר צפייה במחזמר, ההימור של דגן התברר כנכון. ממי שהחלה את דרכה כקומיקאית, נטל ההוכחה היה כבד מנשוא. ברברה סטרייסנד נשפה לה בעורף, חוויית התפקיד ההולווידי הלכה לצידה כצל לופת, והיא עמדה בכך במלוא המקצועיות. קווי הדמיון של דגן לברייס לא מתבטאים רק בערגה הבימתית, במראה החצוף והבלתי מתפשר ובסגנון הלא-פוליטיקלי קורקט אותו אימצה לעצמה. הם בעיקר בתחושת הפטפטנות, התזזיתיות והמחשבה כי היא הולכת עד הסוף עם האמת שלה. אז נכון שאין לדגן את עוצמת הקול של סטרייסנד, לא את הברק ולא את המנעד. ויחד עם זאת היא מותירה אותנו נפעמים בסיום כל שיר, גורמת לנפשנו לצאת אליה ולפרקים אף לדמעה חטופה לזלוג על הלחי. התזמון הקומי והאנרגיות הבלתי נדלות שלה רק הדגישו עד כמה תיאטרון הקאמרי וצדי צרפתי צדקו כשהתעקשו על ליהוקה. אין מתאימה ממנה, או כמו שניק אורנשטיין אומר לה באחת הפגישות הראשונות שלהם: "אם היית סוס, אז בוודאות הייתי מהמר עלייך". ולחשוב שלפני כמה שנים, כנראה בפרץ של יהירות ועזות פנים, כתבתי את השורות האלו על מיה דגן: "שחקנית לא אפויה מספיק, צריכה עוד להבשיל כי פוטנציאל וכישרון גלומים בה". טעות לעולם חוזרת!

8.5 במדד ויטרינה - חובה לראות ואם אתם רוצים אז גם מותר להשוות

עוד ב-חדש בתאטרון:
הפרטים שלי
הרשמה והתחברות:
לקוח חדש
לקוח רשום בויטרינה
או באמצעות:
שכחתי סיסמא
הרשמה לניוזלטר
תחומי עניין
פרסום בויטרינה

בעלי עסקים, מנהלי פרסום, יזמים ומקדמי אתרים - יש לכם מוצר או שירות חדש ומעניין? שימו אותו בויטרינה! השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם:

תודה! הטופס התקבל בהצלחה.
צור קשר
תודה! הטופס התקבל בהצלחה.