'מוזיקת נשים' - יש דבר כזה?
"גברים ממאדים נשים מנוגה", כתב ד"ר ג'ון גרי בתחילת שנות ה-90. הספר, שנחשב אז לפורץ דרך והיום יכול להיתפס כקלישאתי, מדבר על כך שנשים וגברים הם שונים עד כדי כך שייתכן והגיעו מ"פלנטות" אחרות.
למרות שבוודאי קיים הכרח להשוות את זכויות הנשים אל מול אלו של הגברים, אני בהחלט מאמינה שישנו שוני מובהק בין אשה לגבר. שוני שהוא חיובי. עוצמתי. שוני המייחד את שני המינים, כל אחד בדרכו. וכשאשה מוצאת את קולה האותנטי, הייחודי והשורשי שלה - והיא חפה מכל תנאי מקדים שוביניסטי כמו "תהי יפה ומושכת, תהיי צעירה, דברי על דברים מתוקים ואל תהיי גסה", אזי משהו חודר, המוזיקה שלה חורכת את הנשמה והמסר מתעצם. נקודות המבט של נשים הן שונות וייחודיות, דרך חווייתן היא שונה, יכולתן לנתח רגשות, מצבים, תחושות ומילים, וגם הדרך שבה הן מביעות דברים - כל אלה שונים מאוד משל גברים.
ז'אנר בפני עצמו של הופעות חיות
בשבועות האחרונים נכחתי בכמה וכמה הופעות נהדרות של מוזיקאיות נדירות ומוכשרות כל כך, שהתפלאתי איך לא שמעתי על חלקן בשום מקום עד עכשיו. ראיתי את
הזאבות, להקת בנות מטורפת ומלאת אנרגיה, את
יערה טופ בסולו מופלא עם הגיטרה השחורה שלה, מחזיקה את הקהל כמו שדה, סוחפת אותו לאורך כל ההופעה בשירים מקוריים ובקסם ייחודי. הייתי בהופעה של
קרן ברנר, גיטריסטית וזמרת מחוננת, הקשבתי באדיקות ל
נעה סגל המתופפת האצילית, ששרה שירים עם טקסטים מופלאים, מלווה בהרכב שהפיל לי את הלסת מרוב הנאה. התלהבתי מ
ליעד שר, גיטריסטית יוצאת דופן ויוצרת משובחת עם קול מדויק ונעים, נהניתי מ
אושרת גל והחשמלית הבלתי מתפשרת שלה, ומ
שפי אורן בך שמצמררת בשירים הנוגעים שלה. התפעמתי מ
הגר לוי שהיא פסנתרנית וזמרת נפלאה, מ
שני רחל, רוקיסטית בנשמה עם קול גדול ושירים חזקים ומסמרי שיער הממלאים אותך בהשראה ובאומץ, ומ
סיון עמרן שנתנה בבלוז ג'אזי באופן כל כך חודר עם הבס שלה בעל ששת המיתרים, שכל מה שנותר לנו אחרי ההופעה היה רק לעכל את מה שנחשפנו אליו. בזכותה סופסוף הבנו מה זה ג'אז אמיתי, בועט, בוער מבפנים.
בלוז ג'אזי חודר עצמות. סיון עמרן בהופעה. צילום: ליעד שר
אין ספק, מוזיקת נשים הפכה לז'אנר בפני עצמו. השילוב של הנראות החיה יחד עם המוזיקה בבר טוב ואותנטי, מעניקים איזושהי תחושה שהיא מעבר לזמן, למגדר או לסגנון. מעין התרפקות על הכוח והעוצמה הייחודיים הקיימים רק אצל מי שהגיעה מונוס.
כשאמנות פוגשת אקטיביסטיות
ליין "באנה" פועל מזה בשנה, והחל את דרכו בערבי נשים בלבד במועדון נידח אי שם ברחובות פלורנטין. עם הזמן הקונספט התחדד, והובן שלא בערבים ה"לסביים" נמצאת השכינה, אלא דווקא בהאדרה והפאר הכוללים והנרחבים של עוצמת האשה, ללא קשר לנטיות לבה.
את ההופעות החיות של הליין מארחות יפעת נץ, מוזיקאית ותיקה בעלת ניסיון עשיר בתעשייה, ואנוכי- דורי קוטאי - מכורת מוזיקה חסרת תקנה ויוצרת. למרות שתחת הקונספט של הליין ההופעות הן של מוזיקאיות בלבד, הערבים פתוחים לקהל הרחב, וכן - גם לגברים, שלשמחתנו מגיעים בהמוניהם, מפרגנים, ומעניקים לאווירה את הניגוד הקוטבי של האנרגיה הגברית, כשהם משלימים בהרמוניה מושלמת את זו הנשית.
את 'באנה' הקמנו מתוך רצון תמים להכיר את המוזיקאיות הפועלות בישראל. לאט לאט התפתחה המודעות לאפליה המגדרית שעדיין קיימת לצערנו במחוזותינו, גם בתחום המוזיקה, המקפחת השמעת נשים לעומת גברים באופן גורף בכל פלטפורמות השידור של המוזיקה בישראל. עם הזמן נוצר אצלנו גם הדחף האקטיביסטי לעשות כל מה שניתן על מנת לשנות את המצב הקיים, לקדם את היוצרות והמוזיקה שלהן לקדמת הבמה, ולהגביר את החשיפה שלהן.
כך נברא ליין ייחודי בימי שלישי מדי שבוע, ערב אחד שמוקדש כולו ליוצרות מכל רחבי הארץ. בכל ערב מתארחת מוזיקאית שונה להופעה חיה ושלמה ללא קשר לז'אנר, אלא אך ורק ליצירה הייחודית והמקורית שלה. בחודשים שבהם הליין פועל, נחשפנו לכמות אדירה של מוזיקאיות מוכשרות ויוצרות מדהימות, וזו זכות גדולה עבורנו לארח אותן, ולהפיק ערב חשוב ומיוחד כזה.
את הליין מארח בר גיורא התל אביבי, שלשמחתנו היה שותף לזיהוי הצורך, נתן בנו אמון והקצה לנו מקום בלוח הזמנים הצפוף שלו לערבים שמוקדשים למוזיקת נשים בלבד.
לוח ההופעות הצפוף של בר גיורא
לאור ההצלחה והביקוש, בין אם כתוצאה מהפידבקים הנלהבים של הקהל, או מהמוזיקאיות שסוגרות הופעות חודשים רבים מראש, חבר 'באנה' לשתי עמותות, שלהן מופרשים 10% ממכירות הכרטיסים מדי שבוע.
העמותות שבחרו הן
נשים לגופן, עמותה המעבירה סדנאות וקורסים בכל רחבי הארץ, ומעניקה כלים חשובים לנשים משכבות חלשות, שלהן הקול הנשי איננו פריבילגיה, ועמותת
מרכז סיוע - המסייעת לנערים ונערות נפגעי תקיפה מינית.
רוני פרי בהופעה חיה
בשלישי הקרוב, 2.8, תעלה על במת הליין בבר גיורא רוני פרי. אם השם מצלצל לכם מוכר, הרי זה משום שרוני ככיבה ב"The Voice". אבל מה שנחרט ממנה יותר מכל, הם השקט והרצינות שלה שמתפרצים על הבמה. בקול יפהפה, עמוק וחזק היא אוחזת בשירים מרגשים המחברים אליה מיד את הקהל וגורמים להתאהב בה. אתם מוזמנים להתאהב בעצמכם.
רוני פרי בבר גיורא, שלישי 2.8 החל מ-22:00, טל' 03-6215210
הופעות נוספות החודש ב'באנה' (מחירי הכניסה נעים בין 25 ל-50 ש"ח):
9.8 נועה בלחסן
16.8 הזאבות
23.8 ענבל רוזנהויז
30.8 אילנה טובים
הופעות נשים נוספות קרובות בתל אביב:
קרן קורקוס
כששמענו אותה לראשונה מלווה ב'לופר', גיטרה אקוסטית בידה, נגן חשמלית מימינה ו'ביט בוקסר' מוכשר לשמאלה, לא הצלחנו להסתיר את ההתרגשות. קרן קורקוס היא הפתעה מתוקה ובלתי צפויה של מוזיקאית ברמה גבוהה מאוד, המייצרת לחנים לא פשוטים ביכולות ווקליות מרשימות ובהגשה נעימה ורכה. השליטה הטכנולוגית שלה בפדל האלקטרוני ובהרמוניות שהיא יוצרת ממלאים ומעבים את ההופעה במוזיקה מדויקת, סוחפת ועשירה.
קרן היא מוזיקאית צעירה, ירושלמית במקור, יוצאת צבא קבע, שעתידה בעולם המוזיקה והיצירה מובטח לה בהחלט.
הופעה קרובה: שלישי 9.8 בשיתוף יונתן מימון, באוזןבר
יפעת נץ והגר רוה
שיתוף פעולה מושלם בין שתי מוזיקאיות פעילות ומנוסות בתעשייה, היוצר מעין מקום מפלט שבו אפשר פשוט לשבת, ללגום משקה ולהתמסר לשירים. הן מסתכלות ישר לתוך העיניים כשהן שרות את שיריהן, כל אחת בתורה, ולעתים יחד.
בשירים מקוריים, ומנקודות מבט יצריות, נוקבות, עירומות מכל כיסוי, בשילוב גיטרות בס ואקוסטית. הן לא באות להתחנחן. להפך. הן באות לתת את מה שחייב לצאת מתוכן, אחרת ישתגעו.
יפעת נץ, מוזיקאית מוכשרת הפעילה משלהי שנות ה-90, שמה את חותמה האישי ברוק הנשי בישראל כשניגנה עם 'המכשפות', ונוס, קורין אלאל ורבים וטובים אחרים. בימים אלה היא עובדת על אלבום סולו בכורה. הגר רוה, כותבת ויוצרת מקורית וכנה, השיקה לאחרונה את אלבומה השלישי, "ילד קוף". שתיהן מעורות בפרויקטים שונים ומוערכים, ובין היתר הן חברות בלהקת "התהפכו היוצרות", מעצמת נשים בפני עצמה.
הופעה קרובה: חמישי 4.8 בצוזאמן
RND
מה קורה כששתי נשים מתחברות יחדיו, ולפתע נשפכים מתוכן המילים והלחנים והן משכילות לתעד את הכל? התשובה היא: יצירת מופת.
דורית קרן-צבי היא מוזיקאית ועיתונאית. רונית יניצקי היא אמנית רב-תחומית. וביחד הן RND. הן אמנם החלו את דרכן המוזיקלית המשותפת לא לפני זמן רב, אבל כל אחת מביאה עימה בשלות עמוקה ותשוקה עזה ליצירה. ככה נולד לו אלבום משובח ביותר, "לקחת בקלות", בהפקתה הגאונית והבלתי מתפשרת של קורין אלאל האחת והיחידה.
תפסתי אותן בהופעת השקה לאלבום בקיבוץ השלושה לפני כחודש. הקהל הרב שהגיע להופעה המסקרנת נראה מרוגש ונפעם, והריע ללא הספק. באופן אישי הרגשתי כעדה הלוקחת חלק בהגשמת חלומן הכנה של היוצרות המוכשרות, כאשר לצידן, בנאמנות מוזיקלית והרמונית ראויה לשבח, ניצבים חברי הלהקה שנבחרו בקפידה להשיט יחד את הספינה הזו: ליעד שר בגיטרה חשמלית, איתי קרן בקלידים, מיכל אליאסף על התופים ויפעת נץ על הבס. ההופעה, שלוותה בשירי אהבת נשים, ושירים אקטואליים שעימם יכול כל אחד להזדהות היום, היתה סוחפת, מחשמלת ומלאת אנרגיה.
הופעה קרובה: שישי 9.9, בבית היוצר
ירונה כספי
להופעה של ירונה הגעתי עם סקרנות וציפייה גדולה. שמעתי עליה רבות, והיא בעיקר הצטיירה אצלי כמוזיקאית בסיס בישראל. לא עשיתי הכנה מוקדמת לשיריה, ולא הכרתי אף להיט. באתי עם ראש פתוח וכמיהה גדולה לשמוע ולראות.
כבר מהשיר הראשון, המסירות וההתמסרות הייחודית של ירונה למוזיקה ולקהל היו יוצאות דופן. בשירים בשלים ומנוסים, ובליווי נגן כינור עילאי, היא פתחה עבורי באותו הערב צוהר לעומקים טקסטואליים ולחנים מרגשים. פעם על הגיטרה, פעם על הקלידים, היא נותנת את כולה, באהבה כנה ובעוצמות של אמן מופשט ומנוסה שראה כבר הכל. נוכחותה בשיריה לא נתונה לזמן ולמקום, לכאן ולעכשיו - היא חיה בשביל לנגן, להעביר את יצירותיה, לשיר בקולה הנוגה, ושם דבר מעבר לכך לא חשוב.
לאחרונה השיקה ירונה אלבום חדש בשם "דדלוס ציפור", אלבומה השישי במספר, אותו הפיקה והלחינה ברגישות רבה לשירי משוררים ומשוררות מהארץ ומהעולם. הדיסק, שלא יצא אצלי מהמערכת ימים ארוכים, מענג ומומלץ בחום רב.
הופעה קרובה: שלישי 13.9, באוזןבר