צריכת דלק, סחירות כיד שניה ומוניטין המותג היו במשך שנים רבות הפרמטרים שעניינו את הצרכן הישראלי יותר מכל. לפתע צצו להם יצרנים סיניים לא מוכרים לצד טסלה האמריקאית ומגוון של דגמים חדשים לחלוטין של מותגים חזקים. כולם מייצגים חזית טכנולוגית חדשה ולא מוכרת במיוחד כמו גם הבטחה להילה יוקרתית וחדשנית, וכל מה שהכרנו על עולם הרכב עד כה כאילו וחלף לו ביעף.
כיום זהו הרכב החשמלי שמומלץ כמעט לכל סוג של שימוש – בין אם כרכב משפחתי מרווח ועד לכזה קטן אך עוצמתי, מה שבהחלט ניכר בטבלאות המכירות. בשנת 2019 עמד נתח שוק הרכב החשמלי על 0.2% מסך המכירות, קפץ ל- 0.8% בשנת 2020 ובחציון הראשון של 2021, הוא עומד כבר על כ- 7% מכלל הרכבים הנמכרים בישראל.
אם נצא מנקודת ההנחה המתבקשת כי אין זו מקריות אלא פני העתיד, כדאי להבין מה מושך לקוחות לרכישת רכב חשמלי, מהם יתרונותיו הבולטים ולמי הוא צפוי להתאים במיוחד.
המדינה מעודדת, לא ניקח?
נכון להיום, נהנים הרכבים החשמליים בישראל ממס קנייה בגובה של 10% בלבד, לעומת 83% ברכבים אחרים, כולל היברידיים, אשר עדיין נהנים מהטבה מסוימת בגין היותם מזהמים פחות. המשמעות לכך היא כי מחירם דומה לאלו המוצעים עבורם מעבר לים – דבר שרק ניתן לחלום עליו כשמדובר ברכבים מונעי דלק. גם עלות הרישוי מופחתת לכ- 30% משל מכונית רגילה ועומדת על 530 ₪ בלבד.
מבחינת חשמל וטעינה, טרם הסדירה המדינה תשלום או מיסוי מיוחד, מה שאומר עלות של כחצי שקל לקוט"ש (קילוואט לשעה) בטעינה רגילה ובערך כפול מכך בכזו מהירה. עדיין, מדובר על עלות נסיעה של כ- 10 אגורות לק"מ ועל כך נרחיב בהמשך.
טיפולים ותיקונים
למנוע בעירה פנימית, קרי מנוע בנזין או דיזל, חלקים נעים רבים, הוא מייצר חום רב ולמעשה נחשב לבזבזני במיוחד. מנוע חשמלי לעומתו הוא פשוט בהרבה אך עם זאת יעיל וחזק מאוד – הוא אינו דורש תחזוקה שוטפת, אינו מחובר לתיבת הילוכים ואינו נדרש לעבוד כאשר הרכב עומד או נוסע בירידה.
אז אם גם אתם בעלי רכב חשמלי, ודאי כבר נפרדתם לשלום ממושגים כמו החלפת שמן (למעט שמני תמסורת כמדי כמה טיפולים), טיימינג, פלאגים ועוד כמה מושגים ששמם גורם לכרטיס האשראי שלנו לרעוד בארנק. הטיפולים ברכב חשמלי מתבצעים בעיקר סביב מערכות הבלימה, תחזוקת הסוללה, עדכוני תוכנה והחלפת מסנני מזגן – מה שמוזיל משמעותית את עלות האחזקה.
פריסת עמדות טעינה
זהו אולי החיסרון המשמעותי היחיד של רכישת רכב חשמלי, אך עבור מי שמטעין באופן קבוע בבית או במקום העבודה, לא צריכה להיות בעיה עם נסועה של 200 ק"מ ביום ומטה. יחד עם זאת, פריסת עמדות הטעינה רק הולכת וגוברת בכדי לעמוד בביקוש וגם ברגע זה, אין כל בעיה לרדת לאילת או לעלות לחרמון עם רכב חשמלי ממוצע ותכנון נכון של עצירות לטעינה.
מחיר הטעינה – ומה זה בכלל קוט"ש?
קוט"ש, קילוואט לשעה, היא יחידת מידה של אנרגיה. סוללה של רכב חשמלי יכולה לאצור בתוכה כמות קילוואט מסוימת ולכן קל להשוות אותה לגודלו של מיכל דלק במכונית. למכונית חשמלית ממוצעת קיבולת סוללה של כ- 50 קוט"ש, טווח נסיעה של כ- 200-250 ק"מ ועלות הטענתה היא סביב 25 שקלים בטעינה ביתית – עלות זולה, ואפילו מאוד.
חווית נסיעה אחרת
אם נשים לרגע בצד את מכוניות השרירים והספורט שהן נחלתם של יחידי סגולה בלבד, לרכב חשמלי איכות נסיעה בסטנדרט אחר. הוא שקט לחלוטין, עד כדי כך שלעיתים מוסיפים לו רעש מלאכותי כדי שהולכי רגל יבחינו בו, בעל יכולת לנצל את מלוא כוחו כבר ממצב עמידה ויכולת דינמית עדיפה כתוצאה ממרכז כובד נמוך. כל אלו מעניקים לו נקודת פתיחה עדיפה על פני רכבי הדלק המוכרים.
אין ספק שאנו חיים בעידן שבו רכישת רכב חשמלי עדיין אינה נגישה לרבים, טעינה ביתית עוד לא אפשרית בכל מקום וגם לא בכל מקום עבודה, וכמוה גם נסיעה ארוכה וספונטנית אשר אינה אפשרית בכל מצב. מנגד, בעוד כמה שנים ודאי נסתכל לאחור ולא נבין מדוע נדרשנו לעצור בתחנות דלק או לשלם למוסך כדי שיחליף חלקים מוזרים במנוע. אמנם זה יקח לא מעט זמן, אבל בהשוואת רכבים חשמליים לאחיהם המתודלקים – כבר די ברור בידי מי היתרון.