האם מכוניות יפניות באמת אמינות בהרבה ממתחרות קוריאניות, אמריקאיות ואירופיות? האם עדיף לנהג ישראלי שרוצה לצמצם בעלויות תחזוקה להעדיף מאזדה 3 יד 2* על פני יונדאי או מרצדס? לפי ניתוח עדכני של מחקרי שביעות רצון, עדויות מוסכים ומומחי רכב – התשובה היא חיובית. מאמר זה יראה לכם במה מתבטאת האמינות של המכוניות היפניות, ומאין הגיעה.
נתוני האמינות? כמו קוריאנית, רק כפול
נתחיל במספרים - כל מבחני האמינות מדרגים יצרניות כמו מאזדה וטויוטה הרבה לפני מתחרים מחוץ ליפן, גם בשוק הקשוח ביותר, ארצות הברית. שוק זה הוא מבחן מעולה משום שנאמר על הציבור האמריקאי שיש להם אפס סנטימנטים. ארגוני הצרכנים חזקים ומושרשים עמוק, קל וזול לתבוע מותגים גם על זוטות, ותרבות הנהיגה והרכב היא מהמפותחות ביותר.
ולכן, כלי תקשורת ומגזינים מקצועיים נשענים על הסקר השנתי של Consumer Reports המקומי, ארגון הצרכנים המשפיע ביותר בעולם. ברשימת עשרת המותגים שהוגדרו בסקר של 2022 כאמינים ביותר תמצאו שישה מותגים יפניים, שני אירופיים, ואחד קוריאני בלבד.
ותראו את החמישייה הראשונה: בצמרת יושבת טויוטה ואחריה לקסוס שבבעלותה, הארד הולך ל-BMW, ואחריה - מאזדה והונדה. אגב, בעשירייה תמצאו גם את אקורה ששייכת להונדה ואת סובארו. וזאת לא תמונה חדשה: בשנה שעברה הגיעו רק שני מותגים שאינם יפניים לעשרת הגדולים - מיני וביואיק – ונראה שהטבלה נשלטת בידי היפניות שנה אחר שנה מזה למעלה מעשור.
הנתונים דומים מאוד גם בישראל: לדוגמה אתר מידרג בדק ומצא לא פעם שהמותגים היפנים עוקפים בפער גדול את המתחרים. ב-2016 אף זכתה טויוטה שישבה בראש הרשימה לשיעור המלצות כפול משל המותג הקוריאני שהגיע הכי גבוה. לטויוטה כתר נוסף: הקורולה מתוצרתה נבחרה גם ב-2022 לאמינה ביותר.
מה הפך את היפניות לאמינות יותר?
מומחי רכב מסבירים שיצרניות יפניות נוטות להסתכל על הרכב כמכלול, ולכוון לחוויית נהיגה ואחזקה בתור נקודת מוצא - ורק אז להתחיל לתכנן את הדגם עצמו. תהליך מחשבתי זה עוזר למהנדסים לחשוב גם על הנהג וגם על המכונאי שיצטרך לטפל במכונית, גם על תפקוד המכונית בכל שלב במחזור החיים שלה - וכך לתפוס מראש מחלות זקנה שיצרניות אחרות לא בהכרח מודעות אליהן. כך הושם דגש על חיסכון ושימור ביצועים לאורך זמן, ונבנה קהל עצום שנשבע במותגים היפניים - גם על ההגה וגם במוסך.
מאין הגיעה תפיסת המוצר הזו? מדובר בתוצאה חריגה של התנגשות בין תרבות והיסטוריה. התרבות היפנית מקדשת דיוק ועשייה מושלמת כחלק מהמדד לאיכותו של אדם. זה לא מוגבל לתחום אחד: מאז המאה ה-13 נדרשו סמוראים להפגין מיומנות בציור בדיוק כפי שלמדו לאחוז בחרב. יפנים לא מגדירים עצמם כ"פרפקציוניסטים", משום שזהו הסטנדרט ולהתקשט בכך נתפס יומרני וחסר כבוד. והשאיפה הזאת התנגשה בנפילת יפן הקיסרית, והולדת יפן כחברה המגששת דרכה בעולם ומחפשת לקוחות למוצריה.
לא מעט מהדורות הראשונים של המכוניות ביפן סבלו מבעיות תחזוקה ואמינות - תוצאה הגיונית בהתחשב בצורך לעבור בבת אחת מייצור תחת חסות שלטון אוטוריטרי עבור משק שרובו סגור, מייצור עבור חברות פתוחות וביקורתיות. המהנדסים והמעצבים סבלו בראותם את מיטב התוצרת שלהם נופלת באיכותה מול העולם הגדול. ושם נכנסו לתמונה אלמנטים תרבותיים שדחפו את היצרניות היפניות לקחת יותר סיכונים, להשקיע יותר בפרטים הקטנים - ולהמציא מכוניות קלות לתיקון שעולות קצת פחות ועושות הרבה יותר.
התפיסה הזו השתמרה גם כשנכנסו לתמונה מתחרים קוריאניים שהצליחו להציג דגמים זולים מאוד, וגם בימים אלה - עם חדירת מותגים סיניים ראשונים למערב.
איך זה נראה בשטח?
ניקח כדוגמה את המאזדה 3, אחד הדגמים שנחשבים לאמינים ביותר, קלים לתיקון ועם שוק עצום של רכבי יד 2. יתרונות אלה מתבטאים היטב בשמירת הערך שלה. למשל, ניתוח שנערך אשתקד הראה שמאזדה 3 משנתוני 2018 ואילך איבדה 40% מערכה לעומת 42% ומעלה אצל מתחרות בקטגוריה. למאזדה 3 2020 יש מנוע חזק וגדול משל מתחרות, ועדיין מתאפיין שנתון זה בבלאי טבעי נמוך משל דגמי יצרניות מקוריאה בזכות איכות החומרים והרכיבים. ולכן, נשארה המאזדה 3 רכב משפחתי מומלץ עוד מימי הלנטיס של שנות התשעים.
סיכום
סוגיית אמינות הרכב קפצה בשנים האחרונות גבוה מאוד בסדר העדיפויות של כל נהג בישראל - בין אם הוא מחפש רכב אמין וחסכוני עד 50,000 שקל, או אחד שקונה אוטו חדש ברבע מיליון; אמינות של רכב היא יותר מאשר שיעור התקלות שלו, חומרתן של תקלות נפוצות, ויכולת לתפקד לאורך זמן: אמינות היא הידיעה שהאוטו לא יסבך לכם את החיים כשהכי זקוקים לו.
ובימים אלה, כשיוקר המחייה שובר שיאים והצפי הוא להחרפה מתמשכת, מכונית שעושה בעיות עלולה לגרום לכם לפספס פגישות, הזדמנויות, וכל שיבוש עולה יותר מבעבר. נראה שבשלב זה, מכוניות יפניות עלולות לצמצם את הסיכוי לסיבוכים הללו - לפחות עד שהמתחרות יצליחו ליישר קו.
* הכתבה כוללת תוכן שיווקי מטעם מימון ישיר. אין בפרסום המידע משום המלצה או מתן ייעוץ, והמידע אינו מחליף היוועצות באנשי המקצוע הרלבנטיים. קבלת החלטה כלשהי על סמך האמור לעיל היא על אחריות הגולש בלבד. מימון ישיר אינה אחראית לטיב או לתקינות הרכב שיירכש.
מספר רישיון 54414.
קרדיט תמונות: shutterstock