חיפוש

להיות או לחדול

'המלט Machine' היא הצגה חדשה שעולה בימים אלו בתאטרון הפרינג', על פי מחזהו של היינר מולר לקלסיקה האלמותית של שייקספיר. יוקי לביא צפה וביקר

X
כל הסיפור
קנו עכשיו
חוות דעת גולשים

"המלט של מולר כולל למעשה שבעה עמודים בלבד של מי שהיה מחזאי, במאי מזרח גרמני בתקופה הקומוניסטית, מאד מוערך, שהתחיל לתרגם את המלט של שייקספיר לגרמנית, ותוך כדי כך עשה דיון מטורף עם דמותו של המלט" מספרת נאוה צוקרמן, מנהלת תיאטרון תמונע ובמאית ההצגה "המלט Machine" המועלית בימים אלו בתיאטרון הפרינג' ע"פ מחזהו של היינר מולר.

משייקספיר למולר

39 שנים חלפו מאז נכתב, ודומה כי רוחו של הנסיך הדני עודה מרחפת, עודה מיוסרת, מתלבטת, לא חדלה לשאול שאלות, להטיל ספקות ולעמת את נפשה המעונה עם התככים המשפחתיים – פוליטיים שהתעמרו בה. אם במחזהו הקלאסי של גדול היוצרים הבריטיים אני מתוודעים לטירופו של המלט בהדרגה, נחשפים לקליפות הנושרות ממעטהו תוך כדי עלילה גלויה וחבויה, הלוא שבמניפסט התרבותי של מולר קהל הצופים זוכה לתמצית מזוקקת של הלכי מחשבתו של יורש העצר הצעיר, כל מה שכתיבתו המאופקת של שייקספיר הסוותה בתחכום. מה שלא נאמר ונשמע, הופך על בימת תמונע, בהאנגר רחב הידיים,שבפאתי איזור התעשייה התל-אביבי, לממשי וצורב בבשר.

נכנסים לתוך ההצגה

הערב נפתח בסיור בארמון, כשהמלכה מקבלת את פני האורחים, ומוליכה אותם ברחבי הממלכה. מהנקודה הזאת מתחילה ההצגה, כל אחד מחמשת השחקנים מציג את עצמו בשמו האמיתי כשברקע הדמויות אותן הם מגלמים. יעל דר חברה לצוקרמן, ובתרגומו המופתי של דורון תבורי, הן עיבדו את הקלאסיקה לימינו אנו, לגרסה מחוספסת העולה בקנה אחד עם האקלים המקומי. הן השחקנים והן פועלי במה לבושי שחור מובילים את הקהל בין שני האולמות – כשאחד מהם משמש את חדרו של המלט, על שלל חיבוטו הנפש בהם לקה – ובין עשרות התנועות והאפקטים הנמשכים כשעתיים אנו מתוודעים לטרגדיה שאפפה אותו, והיא הציווי שהעניקה לו רוחו של אביו המת, לנקום את נקמתו לאחר שאחיו קלאודיוס רצח אותו, ולא זו בלבד אלא אף נשא לאישה את אימו גרטרוד. "צילום: צילום: גדי דנגון

עניין של שרידות שלטונית

קשה שלא להתייחס לרלוונטיות הישראלית, לטביעות האצבע הניכרות של היוצרים באדפטציה של ההפקה הנוכחית, כשנימה ביקורתית מוטחת באמצעות המונולוגים של הדמויות, אודות ההתקרנפות ושתיקת הכבשים האינטלקטואלית שאמנם שרתה במזרח גרמניה הקומוניסטית, אך ביטויים מהותיים של נמיכות קומה מוסרית משתרבבים לישראל של 2016, עם או בלי לציין את שמות המנהיגים מפורשות. חרף העובדה ששייקספיר היווה רק את נקודת המוצא, לצוקרמן ולדר היה חשוב מאד להבין את מניעיו של המלט יציר כפיהן כמי שביקש שרידות שלטונית. לא אהבה בהכרח, לא תשוקה לוהטת, אף לא משפחתיות – כל מה שהניע את הנפשות הפועלות הוא הישארות בכסא ושימור ההמשכיות.

השחקנים

בני אלדר הוא הורציו, המסמל האולטימטיבי של המוטיב הערכי, מי שמייטיב להיות המבקר הפנימי של ההצגה ("בשם הצדק אתה רוצח? אפילו וזו טעות, זה עדיין רצח!" הוא קובע באחד העימותים), מקרין את נקודת האיזון הרגשית, אינו פועל מתוך יצר כלשהוא, "המטיף בשער" ממנו נוהגים להתעלם. קלאודיוס מגולם בידי דוד זאבי, וגם הוא אינו יוצא מגדרו יתר על המידה, משחקו פושר והמונולוגים שבפיו מתומצתים ונוקבים. עינת ויצמן היא האופליה – רוח סערה ותזזית, צועקת ומתאווה לבחיר ליבה, משחקה מרתק וממגנט כאחד. שתי גולות הכותרת הן גרטרוד הלא היא ריקי חיות הנפלאה, שחקנית טוטאלית המשלבת טירוף חושים לצד חוכמה ועורמה מתפרצים. שנותיה על הבמה העניקו לה את מידת הנפח והבשלות הראויה להיות לאמהית במידה ולאישה מצודדת המבקשת לצוד את טרפה, והמלט, אותו מגלם גיל אלון, אמן בנשמתו, הבמה היא ביטוי לתהפוכות הגורל המתעתעות בו, מבקש כהרגלו את נפשו למות ("להיות או לא להיות" והגולגולת אותה תצטרכו לגלות בעצמכם כשתצפו בו), כאבו חוצה זמנים ומעמד, שבוי במשטרו המלוכני, אנוס לפעול ע"פ התכתיבים והפרוטוקולים ומנסה בכל מאודו לפרוק עול. "עינת עינת ויצמן - רוח סערה ותזזית. צילום: גדי דגון "אני לא המלט יותר. אתם פליטי מהפכה מפוחלצים, כמה הישרדות יש לבן אדם בחברה שהמנהיגות מצופפת בה את הציבור לפינה, כשכבר אין לו כח לדעת ולהילחם על מה טוב לו או רע לו" – אחת משורות המופת של מולר במחזהו, ולאחר שתחוו גם אתם את עוצמתה המרהיבה של ההצגה, תחליטו בעצמכם למי ולמה התכוון המשורר

8 במדד ויטרינה - ואף מילה על רוזנקרנץ וגילדרשטיין

עוד ב-תאטרון:
הפרטים שלי
הרשמה והתחברות:
לקוח חדש
לקוח רשום בויטרינה
או באמצעות:
שכחתי סיסמא
הרשמה לניוזלטר
תחומי עניין
פרסום בויטרינה

בעלי עסקים, מנהלי פרסום, יזמים ומקדמי אתרים - יש לכם מוצר או שירות חדש ומעניין? שימו אותו בויטרינה! השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם:

תודה! הטופס התקבל בהצלחה.
צור קשר
תודה! הטופס התקבל בהצלחה.