אולי שמתם לב שלאחרונה יש יותר ויותר רכבים חשמליים על הכביש ולא רק החשודים הרגילים כמו טויוטה פריוס או טסלה מודל S, אלא רכבים אחרים מכל מיני יצרנים, בכל הצורות והגדלים. העיניים שלכם לא מטעות אתכם. אמנם בעלות על רכב חשמלי מלא היא עדיין קצת טריקית, אבל זו החלטה של סגנון חיים מכיוון שלחשמול יש השפעה עצומה על הנוף המוטורי.
כאן אנו מסתכלים על שלושה כלי רכב חדשים פורצי דרך בדרכים שונות. שלושת אלה - שני רכבים חשמליים עם סוללות (BEV) ואחד פלאג-אין היברידי (PHEV) - מייצגים את הדור החדש של חשמול, וסוללים את הדרך לרכבים מרגשים ומאובזרים יותר לצאת לכביש הפתוח.
BMW i7 - המוביל בחזית רכבי היוקרה החשמליים
ה-BMW i7 xDrive60 2023 הכל-חשמלי הוא המוביל בסיפור הקאמבק של היצרן המינכני. כמעט עשור עבר מאז שהחברה השיקה את ה-BEV הראשון שלה, ה-i3, שלא זכה להערכה ראויה. למרות עיצובו הנועז וביצועיו המוכשרים, ה-i3 היה מתקדם מדי לזמנו. כעת, צי חדש של רכבי BMW חשמליים, עם ביצועים גבוהים מתמיד, מייצג את השיא של תת-קטגוריה זו של רכבים.
דגם ההשקה של ה-BMW i7 xDrive60 פותח במקביל לדור השביעי של ה-BMW 7 Series בעל מנועי הבנזין, והוא כולל זוג מנועים חשמליים בהספק משולב של 536 כ"ס ו-549 ליברות-רגל של מומנט. במילים אחרות, מדובר בסדן עם הנעה כפולה וביצועים ישירים של רכב ספורט (מ-0 ל-60 מייל לשעה תוך 4.5 שניות בלבד).
אך ה-i7 אינו מיועד לפניות חדות, כפי שגילינו במהלך נסיעה ראשונה לאורך כביש הנוף המיתולוגי Palms to Pines בקרבת פאלם דזרט, קליפורניה. כמובן, זו אינה מטרתו העיקרית של ה-i7, כפי שלא הייתה עבור כל הדורות הקודמים של ה-7 Series. ה-i7 הוא סדן מנהלים מהמעלה הראשונה שמציע שילוב מרהיב של הנדסה, יוקרה וטכנולוגיה.
עיצוב החוץ שלו שנוי במחלוקת, דבר שנכון למספר דגמים בקו הנוכחי של BMW. אך תא הנוסעים של הסדן המנהלים הזה מציב אותו מעל לכל מתחרה אחר בעולם. אזהרה הוגנת: אם אתם טכנופובים, כדאי שתפנו לכיוון אחר, שכן ה-i7 הוא רכב מתוחכם להפליא.
לוח זכוכית גדול משלב את התצוגות של המכשור ומערכת המידע והבידור (הוא עצום ומעט מרתיע). כפתורים נוספים ממוקמים במקומות בלתי צפויים, מה שהופך את ה-i7 להזדמנות בלתי מעורערת ללמידה.
מערכת הבידור האחורית מרשימה אף יותר: מסך בגודל 31.3 אינץ' נפתח מהתקרה, ומעניק לנוסעים גישה לשירותי הסטרימינג האהובים עליהם דרך חיבור הרשת 5G המובנה. אפשרות נוספת ראויה, חבילת ה-Executive Lounge, כוללת מושבים אחוריים נוטים ומטען אלחוטי לסמארטפונים. זה מקום להירגע ולעבוד.
כמה הערות אחרונות: ה-BMW i7 xDrive60 כולל סוללת ליתיום-יון של 101.7 קילוואט-שעה, בדומה לרכבים חשמליים אחרים בקטגוריה זו. כאשר מחובר למטען מהיר DC, ה-i7 מקבל 80 מייל של טווח בתוך כ-10 דקות - תחרותי בהחלט. הטווח הכולל הצפוי של 318 מייל נופל קצר מהמתחרים המובילים, אך BMW מאזנת זאת בשני אופנים. ראשית, כל i7 חדש מגיע עם שלוש שנים של סשנים טעינה חינם ובלתי מוגבלים דרך רשת Electrify America לשלוש שנים. שנית, המנועים מיוצרים ללא שימוש בחומרים נדירים, גישה שכל היצרנים יצטרכו לאמץ בקרוב.
המחיר: החל מ-$120,295
ריינג' רובר ספורט P440e היברידי חשמלי 2023
כשריינג' רובר ספורט הראשון הופיע על הכביש לפני כמעט 20 שנה, הוא היה קצת חריג. בזמנו, הרעיון של רכב שטח מהיר במיוחד לא היה נפוץ מהסיבה הפשוטה: המהנדסים עדיין לא הבינו איך לגרום לרכב גבוה וכבד במיוחד להאיץ ולהתנהג כמו מכונית ספורט.
אך הנה אנחנו, בשנת 2023, מול גרסה חדשה לגמרי של הדור השלישי, הכוללת ארבעה דגמים שונים: היברידית נטענת אחת, שתי היברידיות קלות, ודגם בנזין טווין-טורבו V-8. בנוסף, ריינג' רובר ספורט חשמלית לגמרי תגיע בשנה הבאה, אבל עד אז, ניסינו את הדבר הבא הכי טוב: ריינג' רובר ספורט P440e היברידי חשמלי 2023.
מערכת ההנעה של ה-PHEV כוללת מנוע טורבו בנפח 3.0 ליטר עם 6 צילינדרים, מחובר למנוע חשמלי בהספק 105 קילוואט ולסוללה בקיבולת 31.8 קוט"ש. התוצאה: 434 כ"ס, 619 ליברות-רגל של מומנט, וטווח נסיעה חשמלי של כ-60 מייל.
בעוד שה-P440e אינו הריינג' רובר ספורט המהיר ביותר בקו ישר, הוא הוכיח את עצמו כרספונסיבי בכל תחום הסל"ד. למעשה, בזמן נהיגה בדרכים כפריות מחוץ למדריד, ה-P440e הרגיש מרתק בדיוק כמו ה-P530 המפלצתי עם מנוע ה-V-8 טווין-טורבו. הסיבה לכך: המומנט העצום, מערכת היגוי לכל הגלגלים שעוזרת בהתנהגות הרכב, ומערכת מתלים אווירית שסופגת את פגמי הכביש.
קו ריינג' רובר ספורט החדש כולל גם את הגרסה האחרונה של מערכת Terrain Response המרשימה. טכנולוגיה זו משדרגת את היכולות המובנות של מערכת ההנעה הכפולה האגדית של לנד רובר עם סדרת מצבים לבחירת הנהג. ניתן לבחור מצבים לחול, שלג, סלעים ועוד, אך המצב האוטומטי כל כך חכם שהוא מתמודד כמעט עם כל מה שתתקלו בו. בספרד, התמודדנו עם שבילי שטח קלים וירידות צפופות עם עצים; כל אלה לא היוו שום אתגר לרכב.
ה-P440e הוא גם רכב יוקרה אמיתי עם כל התכונות הצפויות לנוחות, נוחות וטכנולוגיה. הדגשים כוללים מערכת ביטול רעשים אקטיבית, מושבים קדמיים מתכווננים ב-22 כיוונים עם חימום/קירור/עיסוי, ומערכת טיהור אוויר שעוקבת ומפצה על פחמן דו-חמצני בתא הנוסעים. המסך המרכזי המעוקל, קונסולת המרכז ולוח המכשירים הדיגיטלי יוצרים רושם חלקלק. הפקדים לפונקציות השונות אינם אינטואיטיביים במיוחד, אבל ברגע שמכירים אותם, הם מתחילים להיות הגיוניים יותר.
בסיכום הכללי, הריינג' רובר ספורט P440e 2023 הוא תוספת מעוררת השראה לקו הדגמים ושדרוג משמעותי מהדגם היוצא מהדור השני.
המחיר: החל מ-$105,675
וולוו EX90 2024
בשקט וללא רעש מיותר, וולוו עוברת לחשמלי לחלוטין. הצי השבדי כבר כולל שמונה דגמים שהם BEV או PHEV; כל קו הדגמים יהיה חשמלי לחלוטין עד שנת 2030. ההצעה החדשה ביותר היא וולוו EX90 2024 הקרובה, הרכב הראשון של המותג שתוכנן מאפס להיות חשמלי לחלוטין. תוך שיתוף פלטפורמה והרבה מההנדסה עם פולסטאר 3 הקרוב, ה-EX90 מצטרף ל-XC90 האהוב בקו הדגמים ומתואר כדגם הדגל החדש של רכבי השטח של וולוו. בעוד שהפולסטאר 3 הוא רכב שטח עם שני מושבים בשורה וחמישה מושבים בסך הכל, ה-EX90 הוא רכב עם שלושה מושבים בשורה ושבעה מושבים בסך הכל.
כשה-EX90 יגיע לארצות אלה, הוא צפוי להגיע בתחילת השנה הבאה, הלקוחות יוכלו לבחור בין שני גרסאות, שתיהן כוללות מערכת הנעה כפולה ומנועים חשמליים כפולים. הגרסה הבסיסית תציע תפוקת מערכת הנעה של 402 כ"ס ו-568 ליברות-רגל של מומנט; הדגם הביצועי יציע 496 כ"ס ו-671 ליברות-רגל של מומנט. בהתבסס על מספרים אלה, לוולוו זה לא תהיה שום בעיה להשתלב בתנועה.
הסוללה שתתמוך בכל הביצועים הללו היא בעלת קיבולת של 107 קוט"ש עם טווח צפוי של עד 300 מייל. כשמחברים אותו למטען מהיר DC, ה-EX90 צפוי להיטען עד 80 אחוז מקיבולתו בתוך כ-30 דקות. כמו הפולסטאר 3, הוולוו תומכת בטעינה דו-כיוונית, מה שאומר שניתן לשלוח את קיבולת הסוללה בחזרה לרשת או להשתמש בה לטעינת כלי עבודה חשמליים ואופניים חשמליים.
הפנים של ה-EX90 הוא מינימליסטי בטבעו. יש מסך מרכזי גדול בגודל 14.5 אינץ' שיכיל כמעט את כל הפקדים. בעוד שיש שהתלוננו על המעבר מכפתורים ומתגים מסורתיים, הגישה של וולוו למסכי מגע היא אינטואיטיבית וללא מתח כמו כל גישה בשוק. יש פס דק של לוח מכשירים מאחורי ההגה ובורר הילוכים מותקן על עמוד ההגה וזהו פחות או יותר סך הכל. גג הזכוכית הפנורמי מעניק לתא הנוסעים תחושה של מרחב אינסופי ושלווה מוחלטת.
מבחינת בטיחות, וולוו ממשיכה להוביל את התחום. ה-EX90 יגיע עם אחת מחבילות טכנולוגיות הבטיחות המתקדמות ביותר. יהיו שם מצלמות שנועדו לזהות חוסר תשומת לב של הנהג, מערכת רדאר חדשה בתוך הרכב שתזהה ילדים או חיות מחמד שנשכחו בטעות, וכל החומרה הנדרשת לנהיגה אוטונומית אמיתית. בעוד שהמחיר עדיין לא אושר, הוא צפוי להיות פחות מ-$80,000.