חיפוש

חתרנית בלתי נלאית

מפגש פסגה מתרחש בימים אלו בין כתליו של תיאטרון הבימה. יצחק בשביס זינגר שלוב זרוע עם ברברה סטרייסנד, והם צופים בעיניים בוהקות בבן /בת דמותם על הבמה

X
כל הסיפור
קנו עכשיו
חוות דעת גולשים

נתחיל בתפאורה. המינימליות בהתגלמותה, פריטים בודדים מעטרים את החלל : מיטה, ארון ספרים, שולחן שמסבים אליו דמויות מעטות. סבטלנה ברגר הצליחה להחיות את רוח המקום והזמן. לצידה צלילי הכלייזמרים – הכלי הכ"כ יהודי – שאת מה שבקע ממנו יוסי בן נון האחראי על המוזיקה השכיל להנכיח בתדרים נוגים. כ"כ בסיסי, כ"כ מוחשי להוויית השטייטעל של אז, כשגיבורת המחזה נודדת לה על מנת למצוא מזור לרצונה, למאווייה הכמוסים.

 

ובכן, אותה שחקנית במחזה "ינטל", הנושא גם את שמה, סימנה לה למטרה את לימודי התורה. כן כן, מה שנבצר ממנה בשל מגדרה לא ירתיע אותה מלממש את זכותה הטבעית ( לדעתה ) בקניית הבינה ההלכתית. בשל אביה, רב מכובד, ידענותה היתה מופלגת. הוא נהג ללמד את בתו יחידתו פרקים נבחרים מדי לילה, כשהחלונות סגורים, התריסים מוגפים על צירם, ואיש אינו יכול לצפות בחילול הקודש הזה.

 

מסתבר שאצל בשביס-זינגר היו רבנים שהפרו את פקודת הבורא, ולא ממנו הם חששו כי אם מהשכנים ומלשונם הפטפטנית ומצרות המוחין שלהם. שקדנותה של ינטל מעוררת דאגה באביה, החושש לעתידה ולהיותה נידונה לרווקות ממושכת. מותו גורם לבתו לנקודת מפנה - לעזוב את ביתה, להתחפש לגבר, ולכתת את רגליה /רגליו עד שתימצא ישיבה בה תוכל ללמוד.

 

דרך החתחתים שהיא עוברת – מהאינטראקציה עם בחורי הישיבה, ההתאהבות בחברותא שלה מבלי שיידע מרבית הזמן את סודה, הצעת שידוך הזויה, ושתי נשים מתחת לחופה בעולם התורני ההוא – לא רק שאינם שוברים את ינטל, אלא מחשלים את גופה ונפשה בדרך להשגת מטרתה.

 

ההצגה בדרכה מתכתבת עם היצירה הקולנועית משנת 1983, בה כיכבה כאמור סטרייסנד, שהפליאה לגלם גבר, ולהרטיט את הקהל בקולה באותם שירים שכמו הקדימו את זמנם. סוגיות של מגדר וזהות מגדרית, ערעור על הסדר הקיים בכל הקשור לתפקידה של האישה בדת, מחיר ההקרבה האישית על מנת להגשים את הייעוד – קנו לסטרייסנד מעמד נצחי בפנתיאון התרבותי לדורותיו. רפי ניב הבמאי, ומי שאחראיים על הנוסח העברי דן אלמגור ומשה קפטן הבינו כי לנעליה של סטרייסנד מוכרחה להיכנס פיגורה פנומנלית.

 

לא רק שחקנית טובה וזמרת המיטיבה לשיר, אלא הסינרגיה המתבקשת ביניהם. זהו מחזה דרמטי עם קריצות עין קומיות, כשבשביס-זינגר, חתן פרס ישראל, ידע להעניק נפח אישיותי לכל אחת מהדמויות. קל היה ליפול למלכודת הפתאים של קומדיית המצבים הסיטקומית בשל הבלבול בזהויות המגדריות, אך ניב חילץ מזה מטעמים.

 

שתי דוגמאות מובהקות ניתן למצוא לכך: הראשונה היא בהתנגדותה של ינטל (שאימצה את שמו של אחיה המנוח אנשל) בפני אביגדור, החברותא שלה בו היא מאוהבת בסתר, ללכת לשחות עימו בנהר, פן ייחשף גופה הנשי, כשהקירבה הגופנית ביניהם היא מלאכת מחשבת של ארוטיקה מרומזת ושברירית.

 

ואילו הדוגמא השנייה בזמן שהיא מודדת חליפה לחתונתה עם הדסה ( כלתה המיועדת, שכמובן לא יודעת דבר על התרמית, זוגתו לשעבר של אביגדור, שבשל קללה משפחתית בעברו, הוריה של הדסה אסרו על הזוג להמשיך את הקשר. אביגדור, בנדיבותו, מציע לאנשל / ינטל כי יינשא להדסה, משום שהוא בוטח בו כחבר, וכך תנוח דעתו על שלזוגתו לשעבר יימצא שידוך ראוי ). שיר החייטים, שנראים אובדי עצות מול הגוף הגברי לכאורה אך משהו במידות הבד לא יושב עליו כיאות, הוא ממתק עליצות וירטואוזי.


שלל שחקנים מופיעים בהפקה הססגונית הזאת. התבלטו בהם עדנה בליליוס ועודד לאופולד בתור הוריה של הדסה – היא גסה וארצית, הוא מהורהר ומחושב, אך יחד הם מייצגים את הסדר הישן של העיירה השמרנית, רוצים בטובתה של בתם, ומבלי משים מאמללים אותה. דב רייזר בתור אביה של ינטל ואח"כ כחייט המזמר מוכיח לנו את כישוריו הקומיים והדרמטיים, את עוצמת קולו המהדהדת, ואת קלילותו כבדרן לעת מצוא.

צילום: מעיין קאופמן

 

השנים רק משביחות אותו, וכל תפקיד אותו הוא מגלם זה בית ספר לשחקן המתחיל. אלכס קרול בתפקיד אביגדור הוא תמצית של טוהר, נדיבות, והקרבה. הוא חש זרמים בלתי מודעים לאנשל, מין רצון בלתי ניתן להסבר להסתופף ולהתגפף עימו, וחוסר האונים שלו – שמגיע לשיא באחד מהקטעים המצחיקים והכואבים כאחד כשהמסכות נושרות – חודר ומפלח לב. אביגדור החזק, האסרטיבי, תלמיד הישיבה המוקפד כ"כ מתגלה בחולשת האנוש שלו, והנפש יוצאת אליו. קרול מזקק לרגע הזה את כל מה ששחקן צריך על מנת להותיר אותך בפה פעור.

 

והגענו אל ינטל. למען האמת כבר קשה לי לחשוב על מחזמר בהבימה בשנים האחרונות בה לא הפציעה בקולה הרועם, ביופייה הקורן, ובאישיותה הכובשת רוני דלומי. כמה לא שומט לסתות היה ללהק אותה הפעם. זוהי עליית מדרגה, משום שלא מדובר בעוד מחזה, אלא במניפסט עם אמירה, שכל מי שחלם להיות על הבמה משתוקק לנגוס בתפקיד הזה.

 

אכן נחוצה שחקנית וזמרת המשלבת במומחיות כמעט מושלמת את שניהם. דלומי ניסחה עבורנו מסר שמחד לא מוותרת על רצונה וחלומה לרכישת השכלה, ומאידך קוראת תיגר על מוסכמות כמו מציאת אהבה והקמת משפחה אם הם מה שיעמדו לה לרועץ בדרך להגשמתה המיוחלת. בשביס-זינגר כתב את "ינטל" בשנות השישים של המאה הקודמת, ולמעשה העניק תוקף לשבירת המוסכמות הנ"ל שכיום נדמות כטבעיות ומובנות מאליהן.

 

בסוף מפגש הפסגה הזה הקהל קם והריע ממושכות, וייתכן שחדי העין הבחינו בגברת בשנות השמונים לחייה, המתגוררת בארה"ב הרחוקה, מוחה לחלוחית מעיניה,ומוחאת בהתרגשות כפיים לדלומי על הפרשנות הייחודית שיצקה בחן ובעורמה לנערת הישיבה. אחרי הכל, מי כמו ברברה סטרייסנד מיטיבה להכיר את ינטל המקורית ... 
 

עוד ב-הצגות חדשות:
הפרטים שלי
הרשמה והתחברות:
לקוח חדש
לקוח רשום בויטרינה
או באמצעות:
שכחתי סיסמא
הרשמה לניוזלטר
תחומי עניין
פרסום בויטרינה

בעלי עסקים, מנהלי פרסום, יזמים ומקדמי אתרים - יש לכם מוצר או שירות חדש ומעניין? שימו אותו בויטרינה! השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם:

תודה! הטופס התקבל בהצלחה.
צור קשר
תודה! הטופס התקבל בהצלחה.