חופש גדול זו תקופה מאתגרת למשפחות בלאו הכי, עם היציאה מהשגרה וסדר היום הרגיל. פתאום יש זמן רב לבלות יחד. הרבה קשיים לוגיסטים כשההורים עובדים והילדים שנשארים בבית וויכוחים בין האחים הופכים לנפיצים יותר והחיכוך גדול יותר. אם תוסיפו על כל האמור לעיל ועוד גם את ימי הקורונה, את העובדה שהרבה מקומות סגורים, אין קייטנות, מקומות הבילוי מוגבלים, היציאות החוצה מדודות וחצי עולם נמצא בבידוד. לא צריך להיות איש מקצוע כדי להבין שהקיץ הזה החופש הגדול מאתגר במיוחד.
אי לכך, ד"ר מיכל קדרון מרשת מרכזי "רגעים" מספקת כמה טיפים שיעשו לכם את החופש הגדול מהנה וקל גם בצל הקורונה:
אל הסניפים שלנו מגיעים בימי החופש הגדול פניות מהורים המלינים על פריקת עול מצד הילדים, על קשיים בין האחים ועוד. כל אלה הם הקצנה של מצבים שאנו מורגלים אליהם בשגרה אלא שהמצב הנפיץ של חופש גדול פלוס ימי קורונה הופך אותם לשכיחים כל כך.
ארגון וסדר
דווקא בתקופה בה יש כל כך הרבה שינויים, חשוב במיוחד לשמור על שגרה ככל האפשר. השגרה נותנת מסגרת ומהווה בטחון. חופש זה דבר חשוב אבל הוא מתקיים בתוך הכללים והוא לא פריקת עול.
ארגון שבועי – צרו תוכנית שבועית. שבו כל המשפחה יחד בתחילת השבוע או בסופו לקראת השבוע הבא וצרו לוח תיכנון. מה עושים בכל יום. לאן הולכים או מה האטרקציה המרכזית לאותו יום. זה לא אומר שתוכנית היא לא בסיס לשינויים, אבל כשיודעים מה מתוכנן יש למה לצפות. זו גם הזדמנות לשמוע ולתת ביטוי לרצונות השונים של בני הבית. כשזה מתוכנן מראש, הדברים באמת קורים, ולא לקום כל יום ואז להתחיל לחשוב "מה עושים היום" כי אז התחושה היא של "לא עושים כלום" בעוד שכשיש לוח ותוכנית מובנית רואים מול העיניים לוח מלא ותחושה של עשייה.
זמנים קבועים – אם נהוגה אצלכם בבית שעת השכבה קבועה, שעות ארוחות וכו', שמרו עליהם. אפשר להודיע שלרגל החופש הגדול הזזנו את שעת השינה לשעה מאוחרת יותר אבל תחמו בזמן, לא חשוב איזו שעה קבעתם וכמה היא מאוחרת, עדיין, שתהיה שעת גג. זו המסגרת שבתוכה אפשר להיות בחופש.
סדר יום – במיוחד אם אתם בבית וקל וחומר אם אתם בבידוד סדר יום מובנה וידוע מראש הוא חשוב. אחרת מאבדים תחושה של זמן ושל שליטה. חלקו את הלוח שלכם לשעות וזמנים, בהם יהיה קבוע שעת הארוחות, שעת המשחק, שעת מסכים ועוד.
ארוחות מסודרות – שתחושת החופש לא תבלבל אתכם, יש ארוחות והן צריכות להיות מסודרות, סביב שולחן, יחד. ולא לעבור לרצף של "חטיפים" או ארוחות מול המסך.
זמני מסך – גם בחופש כדאי לתחום זמני מסך, הגיוני שיהיו יותר שעות, אבל צרו מסגרת. אם יש כמה ילדים, במיוחד אם בגילאים שונים ולמשל טלוויזיה אחת או מחשב למשחק אחד, כדאי לשבת בתכנון השבועי, שכל אחד יגיד במה חשוב לו לצפות ותסדרו את הלוח כך שלכולם תהיה הזדמנות לצפות במה שהם רוצים (וכדאי לזכור שתמיד אפשר להקליט אם שתי תכוניות נופלות זו על זו, ואפשר לצ'פר את מי ש"דוחה סיפוקים" ומסתפק בהקלטה, ולתת לו הארכה בשעת השינה, כדי שיצפה בלילה. כך גם נתגמל ויתור).
אטרקציה יומית
תדאגו שבכל יום יהיה משהו ששווה לצפות לו, ה"פיק" של היום. גם כשנמצאים בבית ולא יוצאים אפשר לדאוג לחוויה. למשל יום אחד תעשו חפש את המטמון ברחבי הבית.
יום אחד אפשר להכריז על יום סרט זה יותר מאשר להקרין סרט, זו התעסקות לחצי יום. חוץ מלהקרין (אם אפשר אפילו על הקיר או במסך ענק), סרט לכל המשפחה, הכינו פופקורן שתשימו בקונוסים שהכנתם מראש ועיטרתם במדבקות. אפשר להכין "כרטיסים" לסרט, כך לילדים תהיה גם שעת יצירה סביב הסרט שגם תגדיל את הציפייה. אפשר למנות מישהו מהילדים להיות "הכרטיסן" ואחר להיות "סדרן", לספר לילדים על החוויות שלכם מהקולנוע של ילדותכם, אפשר בסיום לעשות משחק טריוויה על סרטים שונים שצפיתם בהם יחד כמשפחה ועוד.
העיקר, זה לא "סתם" לראות סרט, זו אטרקציה.
דוגמה נוספת, החליטו על "ערב מסעדה" הילדים יכינו ארוחת ערב מפוארת להורים. תתכננו את התפריט, עשו קניות בהתאם, מי שיהיה אחראי על סידור השולחן וכו'. כך תיקחו "ארוחת ערב" ובעזרת "סיפור" שתתפרו סביבה תהפכו אותה לעניין מרכזי.
תחושה של חופש
בחופש עושים דברים שלא נהוג לעשות בשוטף, נסו לייצר מצבים של "שבירת כללים" בתוך הכללים. כך למשל, סביר שאצלכם בבית אסור לקשקש על הקירות. אבל דווקא כי זה חופש גדול, קנו פוליגלים גדולים שימו על הקירות, תכסו בבריסטולים, ותאפשרו לילדים "לקשקש" על הקירות.
אם החלטתם לאפות, אל תסתפקו בהכנת עוגיות ואז לאכול אותן, תבעו את הבצק בצבעים שונים בעזרת צבעי מאכל גם אם בשוטף זה לא נהוג כל כך בביתכם. תנו לילדים מגוון סוכריות וחותכנים לעצב ולקשט בעזרתם את העוגיות. גם תרוויחו אטרקציה שתיקח יותר זמן וגם תהיה פה יציאה מהשגרה.
לצאת החוצה
כל זמן שאין סגר וזה אפשרי, צאו החוצה ככל האפשר. תקפידו כל יום להיות קצת בחוץ. צאו להליכה משותפת בשכונה, או לכו לחוף הים, או גן שעשועים. לתחושת ההרפתקה" כדאי מידי פעם לנסוע או עדיף אם אפשר, ללכת, לגן שעשועים מרוחק יותר זה שלא הקבוע שלכם בשכונה. הקפידו על זמן בחוץ ובאוויר הפתוח ותנו לילדים להתנועע בחופשיות.
מומלץ מאוד לפחות פעמיים בשבוע לצאת לחיק הטבע. לירוק, לים ולאוויר הנקי יש השפעה דרמטית על מצב הרוח שלנו ועל הבריאות. לא חייבים לנסוע רחוק, חפשו פארק או אתר קרוב אליכם. וצאו "לגלות" אותו. אם אתם ברמת סיכון ואתם חוששים לצאת החוצה גם לטבע ולאזור מבודד. לפחות הקפידו על "טיול אוטו", שימו מוזיקה טובה או שירים שכולם אוהבים ויכולים להצטרף, הדליקו את המזגן באוטו ופשוט צאו לכביש המהיר לנסיעה ללא מטרה חוץ מאשר "טיול".
חברים
בחופש גדול יש נטייה להתנתק קצת מחברים, וקל וחומר בימי קורונה שכל אחד נמנע ממגע ומסתגר בביתו. ילדים זקוקים לחברה, וכל זמן שאפשר, כשאין בידוד, חשוב להקפיד מאוד להפגיש אותם עם ילדים אחרים. שלבו בסדר היום ובלו"ז השבועי מפגש עם חברים, אפשר לתאם שהמפגש יהיה בחוץ באוויר הפתוח, אבל זו חובתכם כהורים לוודא שהילדים באים במגע עם חברים כי לילדים, במיוחד אלה עם קשיים חברתיים, יש נטייה להתנתק ואז החזרה לבית הספר וההתחברות מחדש לכתה קשה יותר.
יחסי אחים
גם בשגרה יש חיכוכים בין אחים ובימים אלה יתכן והם יתעצמו. חשוב להקפיד לעשות דברים יחד כמשפחה. גם אם יש פער גילאים בין האחים, חשוב להגיד לילדים ש"את זה אנחנו עושים יחד כמשפחה" וכולם נוכחים. תשתדלו לפחות פעם ביום לאכול יחד כולכם סביב שולחן אחד, ותנצלו את הזמן לשיחות משפחתיות ולחוויות של כולם.
מריבות אחים – אתם לא שוטר, תנו להם להתמודד, אתם שם כדי להיות "מתווך" אם צריך. השתדלו מאוד לא לקחת צד. זה מישהו קטן לא אומר בהכרח שהוא מסכן וחלש. כשיש מצב של "פיצוץ" הפרידו בין הניצים, כל אחד בחדרו או בפינה אחרת בבית. כדי שיוכלו להירגע ולא יתגוננו. שבו עם כל אחד מהם בנפרד, תקשיבו לצד שלו ותהיו אמפטיים, תתחברו לתחושות של כל אחד מהם. השתדלו להימנע מלתת עצות או לשפוט, פשוט תשאלו "אז איך אתה חושב שאפשר להתגבר על זה?, , "מה היית רוצה שאחיך יעשה אחרת במקרה הזה?" , "איך אתה חושב שאפשר יהיה למנוע את זה בעתיד?". תשאלו שאלות מכוונות כגון "שאלת אותו?", "אתה חושב שיכול להיות שהוא לא ידע שזה כל כך חשוב לך? איך הוא יכול לדעת?" , "איך אתה רוצה לפתור את זה?".
לשמור על קשר
דווקא בימי קורונה, חשוב להפגין לכידות משפחתית. זה גם מסר חשוב להעביר לילדים שלכם, המשפחה דואגת אחד לשני, ולכן, תקפידו על שגרת טלפונים ושיחות זום או סקייפ או טלפון עם סבא וסבתא והדודים וכל מי שאתם לא יכולים לבוא אתו במגע בשל הקורונה. תכינו "הפתעות" ציורים, עוגה משהו לסבא וסבתא ותשלחו להם (גם ללכת לדואר ולשלשל מכתב זו פעילות ). הכי חשוב שהדור המבוגר לא ירגיש ששכחו אותו ושהילדים יראו וילמדו מהדוגמה האישית שאתם מציגים להם, כדאי לכם, זה ישתלם כשאתם תהיו מבורים.
ד"ר מיכל קדרון, פסיכולוגית קלינית, פסיכולוגית ילדים, מתבגרים ומבוגרים, מומחית ל play therapy, ראש התוכנית לטיפול במשחק במכללת אורנים, מייסדת ובעלים משותף של רשת "רגעים" מרחב לבחון וטיפול פסיכולוגי בע"מ.
צילומים באדיבות רגעים