חיפוש

כוח עליון פורח

שני סרטים על בלונים פורחים עלו באופן מפתיע השבוע לאקרנים, יוקי לביא נשאר עם הרגליים על הקרקע וממליץ על "השמיים הם הגבול"

מאת: יוקי לביאפורסם ב: 09/12/2019
X
כל הסיפור
קנו עכשיו
חוות דעת גולשים

שני סרטים על בלונים פורחים

צירוף מקרים חינני הביא למסכים הגדולים צמד יצירות העוסקות בכדור פורח. סרטו של בולי הרטיג "בלון" המגולל את שלהי שנות השבעים של המאה הקודמת בברלין החצויה, כשמשפחה מנסה לנוס על נפשה מהדיקטטורה, והיא מסתייעת בבלון ענק. בחסות החשאיות, הפחד המצמית והרגעים מורטי העצבים שליוו את מסעה, המשפחה ממריאה לשמיים, כולה תקווה להימלט מציפורניו הנוקשות של המשטר אותו הם מותירים מאחור.

 

ואילו בשבוע החולף עלה לאקרנים הסרט "השמיים הם הגבול". להבדיל אלפי הבדלות, בעוד שב"בלון" הגרמני כל הגיבורים מתניידים בחרדה, כששקט מסתורי אופף את פעולתם, ולמותר לציין שהאקט המדובר הופכם לאוייבי השלטון בעליל, במקבילתו האנגלית של התסריטאי בעל המעוף ( אופס ... ) טום הרפר, הסיטואציה שונה בתכלית. צמד השחקנים שלו זוכים לחיבוק, לאהבה ולהערצת ההמון, וגם, בשלב מסויים, לרוח גבית (ושוב סליחה על הקלישאה), מצד הממסד.

אמיליה

לונדון של המאה התשע עשרה נראית צוהלת במיוחד ביום בו אמיליה וג'יימס עומדים להמריא בכדור הפורח שלהם. קדמו לכך חודשים של שכנועים והפצרות, ניסוי כושל בעבר, ובעיקר פקפוק שחצני וצורב מצד האגודה למדעים. ג'יימס המדען הצעיר עבר את כל משוכת ההתנגדויות שניקרו בדרכו, והוא עומד לחבור לאחת והיחידה, האוטוריטה הבלתי מעורערת בתחום האווירונאוטיקה – אמיליה.

 

ממבט ראשון הגברת הסוערת נראית כמי שחוותה עליצות יתר, כשנדמה שכל מאווייה מתנקזים לרושם אותו היא מנסה להרעיף על ההמון המריע. הניגוד המשווע בין המדען כבד הראש, שמהותו היא לחקור את המטאורולוגיה (תחום בתולי בשעתו), לטייסת הזוהרת מצטייר כעומד לעלות על שרטון. ספקות מתגנבים לליבו, אך כשהחבל נקרע, השניים תלויים בין שמיים לארץ, ולמעשה הופכים לגורל מצטלב זה בזו.

יופי עוצר נשימה

יופיו של הסרט אינו נעוץ רק בצילומים עוצרי הנשימה, מעוף כמעט בלתי אפשרי בחווייה המכוננת של הזוג, ואיננו רק בתרחישי התבהלה הניצבים לפתחם כשהם רחוקים מקרקע מוצקה. סרטו של הרפר הוא ניצחון הרוח (הו מטאפורה קדושה ...) והרצון על פני קולות הקונפורמיזם היבש והכובל.

 

אמיליה וג'יימס יוצאים למסעם כשהם במצב צבירה מסויים, וכשישובו ממנו (אם ישובו) עתידים השניים להיות רוויי תהפוכות. הטיסה שמתחילה כמענגת הופכת לסיוט ברגע כלשהוא, מה שמחזיר את אמיליה להרהר במוטיבציה העיקרית שבגינה נענתה למשימה. סיבה משפחתית עגומה מצויה כעננה מעל ראשה, לופתת את תודעתה ואת הצורך הבלתי נשלט שלה להוכיח לכולם כי היא עשויה להצליח ולחולל היסטוריה. ג'יימס מוצא עצמו יותר מפעם אחת משתאה נוכח כוחותיה של שותפתו, וגם אם לא יודה בכך, הוא מבין מי מביניהם יעניק את ניצוץ העוצמה לאקורד הסיום.

 

אדי רדמיין זוכה האוסקר מעניק לג'יימס את מנעד האיפיונים של המדען: תשוקה, רצון לפרוץ דרך, מאבקים מול יצרי קמאיים של קולגות, ובעיקר יסודיות. הוא שקט וכובש, שרמנטי במידה ותכליתי בכל רמ"ח איבריו. וזה מה שמהלך קסם על אמיליה – הלוא היא פליסיטי ג'ונס, המועמדת לאוסקר על תפקידה. דמותה החידתית, אישיותה הבלתי אחידה, והתעוזה הכמעט חסרת אחריות שלה מותרים את הצופים פעורי פה.

 

הכדור הפורח הוא הממלכה שלה, והיא תעשה הכל כדי שיריעות הבד העוטפות אותו יותירו את חותמן. "אנחנו אנשי האוויר לא מתחשבים במחוגי הזמן של היבשה" היא סונטת בג'יימס טרם ההמראה, אך אנשי היבשה ימשיכו להביט בהם בעיניים כלות, ולדמיין את המתרחש בבלון הניסוי האינטימי שלהם.

עוד ב-קולנוע וטלוויזיה:
הפרטים שלי
הרשמה והתחברות:
לקוח חדש
לקוח רשום בויטרינה
או באמצעות:
שכחתי סיסמא
הרשמה לניוזלטר
תחומי עניין
פרסום בויטרינה

בעלי עסקים, מנהלי פרסום, יזמים ומקדמי אתרים - יש לכם מוצר או שירות חדש ומעניין? שימו אותו בויטרינה! השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם:

תודה! הטופס התקבל בהצלחה.
צור קשר
תודה! הטופס התקבל בהצלחה.