בסוף שנת 1911, פנה נהג המירוצים השווייצרי לואי שברולט לחברו וויליאם ס. דוראנט, מנכ"ל ג'נרל-מוטורס, עם הרעיון לייצר רכב אמריקאי משפחתי באיכות ובגודל המאפיינים את ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות, ובמחיר נגיש לאדם העובד. שנתיים לאחר מכן עמדו למכירה כבר שישה דגמים קלאסיים, זהים כמעט לחלוטין והמחיר למכונית באותה התקופה עמד על 2,150 דולר – סכום גבוה במיוחד ובהחלט לא כזה שמעמד הפועלים הורגל אליו. אבל העיצוב, הנראות והאמריקניות שפרצה מתוך הדגמים הראשונים עשתה את שלה, והאמריקנים פתחו את הארנקים בהמוניהם. ומה התרחש מאז? הנה כל מה שכדאי לדעת על ההיסטוריה המרשימה והמעניינת של מותג הרכב שברולט.
ההיסטוריה של לוגו החברה
האמת היא שאין הסבר רשמי ומדויק ללוגו של חברת שברולט, שהוצג על ידי דוראנט בשנת 1914. העיצוב הפשוט שהזכיר לקהל הרחב עניבת פרפר, הגיע לראשונה לאחר שהשם 'שברולט' הופיע בכיתוב גס דמוי חתימה אישית. במקור, שילבה תבנית הלוגו אותיות זהב על רקע תכלת. השמועות מספרות כי דוראנט נתקל בעיצוב לראשונה בטפט שמצא בחדר מלון בצרפת, אך ישנם גם כאלו הגורסים כי ראה את התבנית במודעה בעיתון, אימץ אותה והשתמש בה כבסיס לעיצוב הלוגו. במרוצת השנים יעברו הצבעים והגופן שלו חידושים ועדכונים אך מבנהו הבסיסי, הכל-כך מזוהה כבר מעל מאה שנים – לא ישתנה.
ללכת שבי אחריה
לאחר השקה רכה ומוצלחת החלה הנסיקה המהירה של שברולט עם ביקושים והזמנות רבות. תחילת שנות העשרים התאפיינה בפתיחת מפעלים ופסי ייצור של המותג לצד שיפור ופיתוח דגמים חדשים. ב-1929 פקד את אמריקה שפל כלכלי גדול אשר פגע בין היתר ביצרניות הרכב וביניהן גם בשברולט. עם זאת, היא צלחה את המשבר בשקט יחסי וחזרה לפרוח מיד אחריו. שנות השלושים המוקדמות הביאו את המותג למספר שיאים חדשים, בדגש על שנת 1934. בשנה זו מציגה שברולט מנוע חדשני לדגמיה הבאים כמו גם עיצוב שונה וסגור, דגם "ספורטיבי" ותא מטען אחורי מובנה ברכב, שלא היה מוכר באותה תקופה. בסוף שנה זו ו-21 שנים לאחר הקמתה, מוכרת שברולט את הרכב ה-10,000,000 שלה – ובהחלט מדובר בהישג מרשים ביותר, כשבמונחים של עולם הרכב זו עדיין נחשבת חברה צעירה.
ההצלחה נמשכת ושברולט פותחת מפעלים נוספים ומייצרת רכבים לשוק האמריקאי, המשנה את פניו לקראת מלחמת העולם השנייה. האמריקאים מתגייסים לצבא ומועברים לאירופה, והמכירות יורדות בהתאם. בשישה ליוני 1941, בדיוק 3 שנים לפני יום הפריצה לנורמנדי, הלך לואיס שברולט לעולמו. נקודת מפנה זו בחברה משתלבת עם השינוי בפס הייצור. הצבא האמריקאי מתחיל להזמין מנועים למטוסים ומרכבים צבאיים ושברולט נרתמת למאמץ המלחמתי, מה שמוסיף לה נקודות זכות בקרב הציבור.
הנסיך המגניב מבל אייר
המלחמה מסתיימת וחברת שברולט חוזרת לייעודה המקורי. היא מייצרת את דגם ה"בל אייר" שזוכה לחיבוק חם ואוהב מהקהל ומציגה את ה-Power Glide, הגרסה הביתית הראשונה של תיבת הילוכים אוטומטית. ב-1953 היא חושפת לעולם דגם ספורט חדשני עם שני מושבים בלבד בשם "קורבט". דגם זה מזוהה עם שברולט עד היום כאחד מאלו המובילים והמבוקשים ביותר, עם גרסאות מתעדכנות וקהל שבוי הממשיך מדור לדור.
כמותג מוביל המשתלב בהיסטוריה האמריקאית, שנות השישים השובבות השתקפו גם בשברולט ובמקביל לדגמי הספורט והמשפחה של החברה, צצו גם דגמים עם סגנון וקריצה ל"היפים" של אותה התקופה. דגמים עם תא מטען ארוך, רחב ופתוח, שיוכלו להוביל בו גלשנים וציוד חופים, קרוואנים משפחתיים שהורכבו על דגמי ה"סילבראדו" הקלאסיים, צבעים מגוונים וחיים יותר. במקביל, מחזקת שברולט את חטיבת הספורט שלה ודגמי הקאמארו המפורסמים שלה כובשים את מירוצי ה"אינדי 500", הנצפים בעשרות מיליוני בתי אב באמריקה.
מצטרפים למהפכה
שברולט תמיד תיזכר כאייקון אמריקאי הודות להשתלבותה בהיסטוריה, אולם האהדה הגדולה והביקוש למוצריה גדולים בהרבה. לאחר רכישה של מותגים קוריאנים והכנסתם תחת המטריה הגדולה של שברולט, המותג הגיע סוף סוף לקהל הפשוט והחל לייצר ולשווק דגמים לאוכלוסיות במעמד סוציו-אקונומי ממוצע. הפריצה הגדולה של הרכב החשמלי לא הותירה את שברולט בצד והענק האמריקאי כבר מוכר בהצלחה דגמים חשמליים לגמרי , המאובזרים במנוע ה-EV המוצלח שלו, ונמצא כבר עם הפנים קדימה, אל עבר המהפכות הבאות שתתחוללנה בעתיד.