חיפוש

ביקורת: הסרט "תפקיד חיי"

X
כל הסיפור
קנו עכשיו
חוות דעת גולשים
כבר עברו מספר שנים מאז כבשה את מסכי הקולנוע ברחבי העולם הקומדיה הצרפתית "מחוברים לחיים" ולאחרונה סחף את הקהל הישראלי גם הסרט "למה זה מגיע לי", קומדיה צרפתית נוספת. נדמה, אם כך, שהמגמה להפיק קומדיות צרפתיות קלילות שפונות לקהל רחב רק צוברת תאוצה בשנים האחרונות בצרפת. כך בקומדיית הבילוש החדשה, "תפקיד חיי" (je fais le mort) בבימויו של ז'אם פול סאלומה אפשר לראות כיצד מגמה זו מתחדדת אף יותר כאשר מעניקים לקומדיה טוויסט של עלילת מתח. עלילת הסרט מתמקדת בדמותו של ז'אן רנו (אל תתבלבלו עם השחקן השרמנטי מ"לאון"), שחקן בינוני בן 40 שימיו היפים כשחקן כבר הרחק מאחוריו. אחת הסיבות הבולטות שאיש לא מעוניין ללהק אותו לשום פרוייקט משמעותי (מלבד פרסומות מביכות במיוחד) היא אופיו הבעייתי שגורם לבמאים לפטר אותו מכל סרט וסדרה ותפקידו נשאר לבסוף על רצפת חדרהעריכה. את התפקיד שלו בחדר העריכה. הוא בחיפוש מתמיד אחר פרנסה עד שמציעים לו בלשכת העבודה לשחקנים מובטלים תפקיד מיוחד: לגלם קורבן רצח בסצנות שיחזור משפטי של מעשי פשע. ז'אן מגיע לאתר חקירת הרצח שבהרי האלפים ונכנס כהרגלו לעומק בעבודה על הדמות, כשהוא מחפש את המניעים והסיבות שלה כשהוא בסך הכול צריך לגלם גוויה… מה שיוצר שורה של מצבים מצחיקים. השוטרים ובמיוחד השופטת שממונה על החקירה ועל השחזור מאפשרים לו ליטול חלק בחקירה המורכבת. למרות שהוא מצליח לעלות לה על העצבים, האופציה לרומן בין השניים היא יותר מאפשרית. "קומדיה מקורית עם דיאלוגים מבריקים" לה פריזיאן "קומדיה חכמה עם הופעה מעולה של פרנסואה דמין "הוליווד רפורטר "קומדיה מקסימה"- ג'ונל דה דימאנש תסריט ובימוי : ז'אן פול סלומה Jean Paul – Salome התסריט נכתב בשיתוף ססיל טלרמן, ג'רום טונר מוסיקה : ברונו קולאיס צילום: פסקל רידאו עריכה: סילבי לג'ר מפיקים שותפים : ז'אן פייר ולוק דארדן. משתתפים ז'אן רנו: פרנסואה דמין Francois Damiens נעמי דפונטיין : ג'רלדין נקש Geraldine Nakache המפקח לאמיי: לוסיין ז'אן בפטיסט גברת ג'קי : אן לה ניי זלדה: נאנו גרסיה סברז: קורנטין לובה קרולין: ג'ודית הנרי צרפת /בלגיה , 104 דקות , צרפתית תרגום לעבירת מופץ על ידי עדן סינמה בע"מ. ב-1998 כתב וביים את "להישאר ביחד". ב-2001 את" פנטום הלובר" עם סופי מרסו ומישל סרו ב- 2004 את "הרפתקאות ארסן לופן" עם רומן דוריס וקריסטין סקוט תומאס ב- 2008 את "נשים סוכנות" עם סופי מרסוף ג'ולי דפרדייה ועוד ב- 2010 – את "הזיקית " ז'אן פול סאלומה ביקר בארץ כאורח פסטיבל הקולנוע הצרפתי ב 2014. פרנסואה דמין כוכב הסרט "העדינות", עם אודרי טאטו. שחקן בלגי העושה חיל בקולנוע הצרפתי. הופיע בלמעלה מ-30 סרטים, אחד הסרטים הראשונים בהם הופיע היה סרטו של הבמאי זוכה האוסקר מישל הזנויצוסoss , סוכן חשאי. מבין סרטיו שהוצגו בארץ ניקולא הקטן, טקסי, שובר הלבבות, ברוכים הבאים למכס, ועוד. היה מועמד פעמיים לפרס הסזאר בפעם האחרונה על תפקידו בסרט 'סוזאן' שהוצג בפסטיבל הקולנוע הצרפתי. על תפקיד זה זכה בפרס בפסטיבל סלוניקי. ג'רלדין נקש שחקנית ובמאית. הופיעה ב22 סרטים וביימה שניים. מבין הסרטים בהם השתתפה הוצג בארץ סרט המערכונים "אמנות הבגידה". ג'רלדין היא אחותו הצעירה של אוליבייה נקש, אחד מבאי "מחוברים לחיים" והיא הופיע בסרטו "כל כך קרוב". ג'רלדין צילמה בארץ את הסרט "עתלית" עם יעל אבקסיס ומכרם חורי שיצא בקרוב. והשנה היתה שותפה לאחת ההצלחות הגדולות בצרפת, סרטה של השחקנית אודרי דאנה, "מתחת לחצאיות של הנשים", בהשתתפות שלל כוכבות צרפתיות סרט שהביא כמעט שני מליון צופים לבתי הקולנוע. היא ביימת שני סרטים כל מה שנוצץ , וnous york , בהם שיחקה לצד חברתה לילה בהקטי. מופץ עי עדן סינמה ראיון עם ז'אן – פול סאלומה ש: איך עלה הרעיון לעשות את הסרט? ת: הרעיון עלה במחשבתי כשקראתי מאמר בעיתון ליברסיון, על שחקנים שנשכרים על ידי בתי המשפט כדי לשחזר מעשי פשע וזה גרם לי לחשוב. יש כאן חומר לקומדיה ולמותחן, וגם מטאפורה לתפקיד השחקן. כעבודת הכנה התחלתי בסדרה של שיחות עם ג'רום טונר שותפי לכתיבה. אחר כך התחלתי לכתוב לבד, תהליך שלקח זמן רב כיוון שרציתי שהחלק המשטרתי בסיפור יהיה אמין. היה קשה למצוא את האיזון בין המותחן לקומדיה. היו כמה גרסאות לתסריט עד שהגרסה האחרונה נערכה על ידי ססיל טלרמן. ש: מה בא קודם - קווי העלילה או מערכת היחסים בין שתי הדמויות? ת: מותחן פרובינציאלי היה נקודת הפתיחה שקדמה לכל. רציתי לצלם באתר סקי מחוץ לעונה כבר הרבה זמן כי בתקופה הזו יש אווירה מיוחדת, מעליות סקי נטושות, השלג שהופך לבוצי ועוד. האווירה העצובה והמדכאת הזו היא כר מוצלח להומור מיוחד וגם עובדת לטובת המותחן. ואז עלה הרעיון של שתי דמויות מנוגדות. אם יש שחקן צריך שיהיה במאי ומתוך כך הבנתי שהבמאי יהיה השופט-חוקר ובכדי להדגיש עוד יותר את הניגוד - חשבתי לעצמי שמדוע שהשופט-החוקר לא תהיה אישה? וכך הגעתי למסקנה שעליה להיות אישה צעירה עם ניסיון מקצועי קטן. לצורך הכתיבה נפגשתי עם שופטת צעירה שהדגישה בדבריה את הצורך שלה להראות את האוטוריטה ואת הדרך שלה בכדי לכפות א בעבודה הזו אבל יחד עם זאת היא לא אסרטיבית מספיק, וכך שהוא יכול לשכנע אותה לנסות דרך אחרת. ש: איך בחרת את פרנסואה דמיין ואת ג'רלדין נקש? ת: בדרך כלל אני מנסה להימנע מלחשוב על שחקן מסוים בתהליך הכתיבה. אבל רציתי שחקן בלגי, בגלל הסגנון השונה שהוא יכול להציע. ומן הסתם פרנסואה היה אחד המועמדים. יש לו יכולת מיוחדת במינה אותה חיפשתי, וגם גוף מאד מוזר, אני מתכוון לדרך בה הוא תופס מקום בחלל. שיקול נוסף בחירתו היה בגלל שהוא עדיין לא הפך לטייפ קסט של דמות מסוימת. לגביי הפרטנרית שלו, רציתי שהיא תהיה בעלת פיזיות שונה לגמרי. היא כהה עם שיער חום והוא בלונדיני. לג'רלדין יש אנרגיה קומית, היא מלאת פלפל ויכולה לדבר במהירות בקלות רבה מאד. מהקריאה הראשונה היא הכתיבה את הקצב המהיר. והדובדבן שבקצפת היה שהם מאד רצו לעבוד ביחד. היה שהם מאד רצו לעבוד ביחד. ש: מערכת היחסים שלהם מזכירה קומדיות אמריקאיות. תמיד בקונפליקט, תמיד קרובים.... ת: זה במכוון. שני השחקנים האלו יכולים לתת מגע מודרני למודל הקלאסי מבלי שאיש יערער על האיחוד ביניהם בסוף הסרט. הם היו נינוחים על הסט וניסו כל מיני דברים. כשאתה מצלם קומדיה חשוב שתהיה משוחרר. לפרנסואה אין מעצורים, הוא תמיד מנסה משהו ויש לו את היכולת לא לחזור על אותו דבר פעמיים. התסריט היה מהודק אבל הוא אהב לקחת את הדברים לכיוונים שונים, שבמרבית הפעמים היו מאד מצחיקים ועל השחקנים היה לעקוב אחריו ברגעים הללו . ש: האם הסצנות הקומיות הוויזואליות היו כתובות בתסריט? ת: כן רציתי שזה יהיה סלפסטיק, כמעט ברוחו של בלייק אדוארדס. כמובן שהיה צורך לעדכן את התסריט ברגע שהתחלנו לצלם בלוקיישן וזה היה דבר חדש עבורי, אבל הרגשתי שכדאי להתמקד במה שהמקום הלא רגיל הזה מביא יחד עם הג'קוזי, הבר ועוד. ברגע קומי קורה משהו מאד מוזר - הדמויות הופכות לגופים משחקים. הסיטואציה הוגדרה כך : "לתפוס את מקומו של אדם מת" הבימוי היה מוגבל ל"למטה ולמעלה", בדומה לקולנוע בורלסקי. ש: מה הביוגרפיה שנתת לפרנסואה? ת: הוא התחיל בקולנוע אמנותי שם הבחינו בו לראשונה. האם יש לו כישרון? אולי יש לו כישרון אבל לא מן הסוג שרואים בהתחלה, ויש לו היגיון שלעיתים חסר במערכת המשפט. הוא משחק את כל המתמשחק את כל המתים בחבורה שנרצחים ומסיים כשהוא מגלם אדם חי מול האדם שהוא מגלם במציאות. ש: איך עבדת עם המלחין ברונו קולאיס? ת: באופן מאד פרגמטי ובלי רעיונות מוקדמים. הדבר היחידי שהוא ידע זה שאנחנו לא רוצים מוסיקה קומית. באופן מוזר הגרסה הראשונה של הסרט ללא מוסיקה הרגישה פחות אכזרית, וקולאיס הבין שעליה להיות מנוגדת למה שמתרחש על המסך. לבסוף המוסיקה היא מוסיקה טובה של מותחן. על הבמאי ז'אן פול סאלומה יליד 1960, פריס. למד קולנוע. מבין סרטיו "הרפתקאות ארסן לופן", "פנטום הלובר", "נשים סוכנות". נשיא איגוד התסריטאים, הבמאים והמפיקים. בין השנים 2004-2012. משמש כעת כנשיא יוני פרנס , החברה הממשלתית לקידום הקולנוע הצרפתי בעולם. סרטו הראשון הוא "פשעים וגינות" אחר כך ביים את "נשים ואקדחים". ב1994- כתב וביים את הסרט "הילדה הגדולה"- סרט טלוויזיה ב- 1995 ביים סרט טלוויזיה נוסף – "האמת על הרגלים מגונים". ב-1998 כתב וביים את "להישאר ביחד". ב-2001 את" פנטום הלובר" עם סופי מרסו ומישל סרו ב- 2004 את "הרפתקאות ארסן לופן" עם רומן דוריס וקריסטין סקוט תומאס ב- 2008 את "נשים סוכנות" עם סופי מרסוף ג'ולי דפרדייה ועוד ב- 2010 – את "הזיקית " ז'אן פול סאלומה ביקר בארץ כאורח פסטיבל הקולנוע הצרפתי ב 2014. פרנסואה דמין כוכב הסרט "העדינות", עם אודרי טאטו. שחקן בלגי העושה חיל בקולנוע הצרפתי. הופיע בלמעלה מ-30
עוד ב-חדש בקולנוע:
הפרטים שלי
הרשמה והתחברות:
לקוח חדש
לקוח רשום בויטרינה
או באמצעות:
שכחתי סיסמא
הרשמה לניוזלטר
תחומי עניין
פרסום בויטרינה

בעלי עסקים, מנהלי פרסום, יזמים ומקדמי אתרים - יש לכם מוצר או שירות חדש ומעניין? שימו אותו בויטרינה! השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם:

תודה! הטופס התקבל בהצלחה.
צור קשר
תודה! הטופס התקבל בהצלחה.