חיפוש

ביקורת תאטרון: גאון בכלוב

בקומדיה החדשה של הקאמרי עמוס תמם הוא יורם גרניט - בדרן ומגיש טלוויזיה כריזמתי שמגיע מאיגרא רמא לבירא עמיקתא. נשמע לכם מוכר? יוקי לביא צפה

X
כל הסיפור
קנו עכשיו
חוות דעת גולשים

ז'אנר: קומדיה  |  תאטרון: הקאמרי  |  8.5 בסולם ויטרינה  |   השורה התחתונה

 

"סביר להניח שבגלל עוצמתו וגודלו של יורם, יהיו כאלה שיחשבו שהמחזה נכתב על **** ****. ברור שהשם שלו עלה, כי הוא הגיע הכי רחוק והתרסק הכי נמוך, אבל המחזה לא נכתב עליו ולא על הסיפור שלו. בארץ יש לפחות שלושה שמות בולטים ששימשו לנו השראה בכתיבה" – ציטוט מדבריה של המחזאית עירית קפלן, שבשיתוף עם יואב בר-לב פרי עטם "גאון בכלוב" עולה בימיםאלו בקאמרי. אם עוד לא הבנתם את פשר הכוכביות, אל דאגה. שמו של הכוכב הגאון עוד יתפענח בתודעתכם. ואם לא, המתינו לסוף המאמר.

 

סיפור העלילה

המפגש בין יורם גרניט לעוברת האורח שנקרתה בדרכו היה מביך. בגדיו הושלכו מחלון ביתו ע"י אשתו - תוצאה מתבקשת של בגידות מרובות – שמבהירה לו כי בכוונתה לסיים את הקשר. לפתע צצה לה מאי שם גברת עמוסת כוונות, ויקי חייט שמה. היא עוזרת לו לאסוף את הבגדים, מתוודה על הערצתה כלפיו, ומציעה לו ללון בדירתה. יורם אובד העצות נעתר להזמנתה, ונחשף לאחיה יונתן המתגורר עימה. בחור צעיר המצוי על הספקטרום, ידען טריווייה השולט בכל שאלה ובכל ניואנס זניח באופן שמותיר את הגיבור פעור פה.

 

מאחר שלא רק אשתו זרקה אותו, אלא גם כלל ערוצי התקשורת בשל התנהגותו שלוחת הרסן וחסרת המעצורים, הוא הוגה במוחו רעיון: לשלב את יונתן בשעשועון טלוויזיה המבוסס על ידע. כך יוכל להגשים לבחור את משאלתו להופיע בטלוויזיה, ועל הדרך יוכל הוא לזכות ברהביליטציה מצד התקשורת שתכיר בגדולתו ותכה על חטא.

 

ויקי מתלבטת האם להסכים לכך שאחיה חסר הישע ונעדר שיקול הדעת ייחשף לאורות הזרקורים בעוצמה שכזאת, אולם המניפולציות אותן מפעיל יורם מרככות את עמדתה. ימים יגידו האם הניסיון ההרפתקני הזה יעלה יפה, האם המשולש האנושי שהולך ומתהווה יצלח את הקשיים, ושמא אישיותם הקוטבית של יורם ויונתן תוכל להתלכד בנקודת מפגש כלשהיא, בממשק שיחלץ אותם מהסבך בו הם מצויים.

 

היוצרים עוקפים את המכשולים

מפתה היה להקשות בסוגייה הערכית אודות אוטיזם, היכולת לחוש את האדם שמולך גם ללא הקודים הרווחים, המופשטות של הבנת האנוש והקשב לצרכיו שלא בסממנים הידועים. המחזה "גאון בכלוב" שבויים ע"י עמית אפטה ושלווה ביד אמן של הדרמטורג גור קורן מותירים את שלל השאלות הללו לפתחנו, ולא בהכרח מספקים מענה. ייחודו של המחזה הוא להעצים את הקונפליקטים שמולידה האינטראקציה ההזויה הזאת, ולהוליך אותה אל מחוזות האקסטרים, אל האקצנטריות של הצמד יורם ויונתן, וכיצד תרומתה של האחות ויקי באה לידי ביטוי.

 

מפתה לנקוט בנימה דידקטית בבואנו לעסוק בנושא הרגיש והנפיץ הזה, על אחת כמה וכמה כשהוא גורר לתוכו גם תהיות על ניצול וטשטוש גבולות. יואב בר-לב ולצידו עירית קפלן (שמגלמת את ויקי) עקפו את המכשולים, ובקריצת עין אירונית גם מפרקים את מטען הצד הרגשי: לדידם ולתחושתנו לאחר הצפייה בהצגה "הניצול" הוא הדדי. אפילו משולש.

עמוס תמם (מימין), עירית קפלן ושהם שיינר בגאון בכלוב

 

הדמויות והקאסט

חמשת השחקנים מדגימים תצוגה מרשימה. מיטל (גל סרי) היא עלמת חן קלת דעת, שנשרכת בעקבותיו של מושא הערצתה יורם גרניט. היא מאלו שעוד נוצרות את גדולתו ותהילתו החולפות, מחניפה לו חדשות לבקרים, ומייצרת סיטואציות גרוטסקיות בשל אופייה, לשונה המשוחררת וחוסר המודעות העצמית בה ניחנה. גם ג'קי, מנהלו של יורם, שומר לו חסד נעורים. הוא מבין כי הלקוח שלו ירד מגדולתו, אולם מזהה את זיק הפוטנציאל בהצעה העסקית הנובטת במוחו של הכוכב.

 

תעשיית השאו ביזנס בכלל והטלוויזיונית בפרט היא קטלנית וחסלנית, באבחת חרב הסלב של אתמול ייהפך ל"לשעבר" של מחר, וג'קי בדמותו של דויד בילנקה, מנסה לתווך את המשמעות הזאת עבור לקוחו הבלתי נלאה. שיקולים מסחריים גרידא עומדים לנגד עיניו של המנהל, כשרווחתו ושלומו של יורם הם משניים. העיקר שהתרנגולת תטיל בצי זהב, ולעזאזל ההשלכות הנפשיות של כל המעורבים, במישרין או בעקיפין בכך. 

 

עמוס תמם מחליק בטבעיות לנעליו של יורם גרניט. מצודד ואטרקטיבי, מצ'ואיסט ושופע קסם להכעיס, מלוקק ומודע למבטי ההערצה אותם הוא גורף. תמם ממחיש בווירטואוזיות את הפתגם "מאיגרא רמא לבירא עמיקתא". רק שבמקרה שלו תחתית הבירא העמיקתא היא משב רוח מרענן להמציא עצמו מחדש. כמעט כולם הם כלי שרת בידיו: יונתן, ויקי, ג'קי, מיטל, אשתו לשעבר, עדת החנפים ובעלי השליטה העסקית בערוצי הטלוויזיה. מהר מאד הוא יגלה כי גאונותו אמנם איננה מוטלת בספק, אך גם הוא כלוא בכלוב משלו. כלוב של יצרים אפלים, של מנגנון מסועף בעל הרס עצמי, ושל הדחקה הרת גורל.

 

לפרקים אובדן העשתונות שלו שנשקף ממנו מצמית, טירופו משחית את יופיו, עד שמתחשק לעטוף אותו בחיבוק חם, ולהעניק לו מזור. בכלוב מעט אחר נמצא יונתן, המגולם בידי שהם שיינר. משחקו הוא לעילא ולעילא, דמות האוטיסט שלו מצויידת בארגז כלים כ"כ עשיר, יצרי, בעל תושייה וחן שלא נגמרים. התפרצויות בלתי צפויות ותחושת אין אונים – הטבעיות איפואלנפש הכלואה רקומות ברגישות ובהומור, תפורות במידה שתזקק חמלה אך לא רחמים, ותעניק לקהל רגעי חסד המהולים בחיוך רחב.

 

ומי שמשכילה לתמרן בלוליינות מעוררת השתאות בין אחיה האהוב לגבר המסתורי והנחשק היא ללא ספק ויקי. עירית קפלן כאמור מצוייה פה בכפל תפקידים – הן כמחזאית והן כשחקנית. אלו הם כלים שלובים, כשניסיונה הבימתי מחדד תובנות בכתיבה, ומשחקה את האישה אותה הרכיבה מדוייק להפליא. היא אחות במלוא המשמעות של המילה – גם ביולוגית אך בעיקר טיפולית. ולא רק ליונתן. גם ביורם היא מזהה סדקים של הזדקקות רגשית, חסכים בלתי ממולאים, והיא נרתמת למשימה. מבחינתי היא גיבורת ההצגה. גם אם אישיותה המלבבת לא חפה מאינטרסים אישיים (האם המפגש הראשוני עם יורם אכן היה יד המקרה? האם הצטלבו דרכיהם בעבר?), בסך הכל היא יישות שוחרת טוב, פגיעה למדי בשל נסיבות המציאות, אך בה בעת מודעת לכוחה של התחבולה.

 

מקור ההשראה

ולמי שעוד לא הבין מיהו אותו הכוכב המדובר (חרף ההכחשה של קפלן בתחילת המאמר), מיהי ההשראה שכמו הזדחלה בבלי דעת לאותיות המקלדת של יוצרי ההצגה – כדאי להתעכב על שמו. יורם גרניט. ובכן "גרניט" פירושה אבן חן. בדיוק כמו ספיר, כמו ברקת, כמו ענבר, כמו שוהם, וכמו ...טופז. ועם הרמז הדק הזה תסיקו את המסקנות.

 

השורה התחתונה

תעודת כבוד למחזה שעוסק בנושא הספקטרום, ואינו נופל למהמורות של קלישאות או לעג מכל סוג.

 

8.5 בסולם ויטרינה  

 

תמונות: כפיר בולטין

 

עוד ב-תאטרון:
הפרטים שלי
הרשמה והתחברות:
לקוח חדש
לקוח רשום בויטרינה
או באמצעות:
שכחתי סיסמא
הרשמה לניוזלטר
תחומי עניין
פרסום בויטרינה

בעלי עסקים, מנהלי פרסום, יזמים ומקדמי אתרים - יש לכם מוצר או שירות חדש ומעניין? שימו אותו בויטרינה! השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם:

תודה! הטופס התקבל בהצלחה.
צור קשר
תודה! הטופס התקבל בהצלחה.