חיפוש

ביקורת תאטרון - תיכון מגשימים

יוקי לביא הלך לצפות באופרת הראפ - תיכון מגשימים של היוצר עמית אולמן מבית תאטרון אינקובטור. מה הוא חשב עליה והאם שווה ללכת? כל התשובות לפניכם

X
כל הסיפור
קנו עכשיו
חוות דעת גולשים

גם במחזהו השלישי במספר של עמית אולמן ( לאחר "העיר הזאת", ו – "הטרגדיה של מקבת" ) הוא נאמן לחזונו הבלתי כתוב: להנחיל את אהבת התיאטרון לדור הצעיר שבקרבנו ע"י טכניקות הראפ, בשילובה של השירה המדוברת-מולחנת-קצבית, תוך ניפוץ מוסכמות תבניתיות של הפקה מוכרת ולעוסה לעייפה. גם הפעם הוא גייס את חבריו עומר הברון ועומר מור לעזרתו, והטריו הבלתי שגרתי הזה הביא לעולם את היצירה "תיכון מגשימים", שכקודמיו מצא לו טריטוריה אמנותית מחבקת בדמות תיאטרון האינקובטור הירושלמי. אולמן גם ביים, עברון עוזר הבמאי ומור המפיק המוסיקאלי, והם הפליגו לדרכם. "תיכון תיכון מגשימים - בא לשכונה בחור חדש. צילום: ארתור לנדה

קארטה קיד הישראלי

אתם יכולים לקרוא לשישים הדקות המוזיקאליות בשם "מחווה", "התכתבות", "קריצת עין מקומית", וכל זה יהיה נכון. נדמה לי שגם יואב, גיבור ההצגה, יסכים לסופרלטיבים. בהנחה והמחזה מתאר את ימינו אנו, סביר להניח שגיבורנו, תלמיד התיכון המתבגר, לא נולד עדיין כשהסרט "קארטה קיד" יצא לאקרנים, אולם "יופתע" לגלות כמה דומה סיפור חייו ללהיט האמריקאי שהוצג על המסך הגדול : נער המגיע לעיר זרה עם אימו, לא נקלט בבית הספר, חש דחייה ועוינות מסובביו, ובצר לו מתחבר ליפני החושף בפניו את תורת אמנות הלחימה, וככה קונה את מקומו. ובכן, באדפטציה הבימתית שלפנינו זה כמעט אחד לאחד, בשינוי קוסמטי קל: את אמנות הלחימה מחליף ההיפ הופ – אותם קרבות ראפ שנונות ומושחזות בין שני לוחמים משופשפים וותיקים, שמתכוננים לתחרות השנתית בו יוכרז הזוכה. יואב, שכאמור הגיע אל התיכון היוקרתי מפריפריה (סיבה מספקת עבור שאר התלמידים להקניטו בשל כך), זקוק למפתחות התהילה על מנת לשדרג את מעמדו, ולכונן לו שם ראוי בקרב בני כיתתו האליטיסטים. לשם כך הוא נעזר במאמן ראפ זקן, מי שידע ימים יפים יותר ועתה משמש סוג של מנטור בעל כורחו, והוא זה שמטמיע ביואב את הערך המוסף של המחזה: ההליכה בעקבות האמת הבלעדית שלך. היא ולא אחרת, רק באמצעותה תנצח.

איזה קצב!

זהו אם כן סיפור המסגרת, שגם אם לפרקים תפור בתפרים גסים בלתי ניתנים לפרימה, הוא תמהיל נוסטלגי מזוקק לתקופת נעורינו. באמצעות שלושת כותביו המוכשרים ומעוררי ההשראה, ובסיועם של כוריאוגרפיה ממזרית ודינמית (דניאל מימון ותמיר סטפר) הוא מחדד לנו מושגים "מקובלים", "מלכת הכיתה", "מותגים", והוא בעיקר מנגיש לנו את עולם הצעירים הקוסם הזה. יעיד על כך כאלף עדים אולם צוותא על מאות יושביו, שרובם המכריע כבר מזמן חצו את גילאי השלושים והארבעים, וחלקים לא מבוטלים ממנו הם הורים לבני דמותו של יואב (עומר עברון במשחק כובש המייחד ביישנות ונחישות), חנן (עמית אולמן) המגלם את נער הראפ הבלתי מעורער, עד שהתלמיד החדש מגיע לשכונה ומערער על מעמדו. אולמן מתגלה לא רק ככותב מחונן אלא גם כשחקן מהפנט בחריפות לשונו ובשפת גופו בעלת הנוכחות), ושל שאר בני התשחורת משובבי הנפש ורווי התזזית: עמרי הכהן, דני אלון, דורון גוברמן, גלי אשכנזי ועומר מור בכבודו ובעצמו – המפליא להיות איש רב פעלים, כשבנוסף לכתיבה ולהפקה המוסיקאלית הוא גם המספר, המתופף והשופט. הספק לא רע עבור מי שגם מתגלה כזמר מדויק ובועט. לצד כל הקאסט העשיר הזה נמצאים כל העת נגני ההצגה בדמותם של רוני מרקוביץ' הגיטריסטית, סימה ברמי הזמרת ורועי דורון הבסיסט.

הפי אנד

אירוע הנעילה המכונן בדמותה של התחרות מסתיים, איך לא, בהפי אנד (אם כבר אמריקה, אז שתיאטרון האינקובטור יערער על המוסכמות?), וגיבור ההצגה מותיר את קשייו הראשוניים הרחק מאחור. הז'אנר המוזיקאלי הנ"ל סוחף, מהנה, לא מפספס שום פאנץ' להנחתה, מאלץ אותנו הצופים להישאר עירניים כל רגע ורגע לבל נחמיץ מילה או רפליקה מתחרזת, ולראשונה בחיי אני יכול להודות שנהניתי לצפות בקרב. קרב מוחות מוזיקאלי, ששם דגש על המילה ועל משקלה, פשוט עונג צרוף לכל איש ורבאלי. הקהל שאג בסוף ההצגה, הריע ממושכות, האנרגיות של השחקנים / זמרים המשיכו ללוות אותו זמן רב לאחר מכן, וגם יואב מיודענו הבין לאשורו את משחק המילים של יוצריו: "תיכון מגשימים", לא בכדי גם הוא היה חלק מאותה הגשמה עצמית ובימתית שנקרתה לפניו. נו, שאדם שנון וחד כתער שכמותו יחשוב אחרת?

8 במדד ויטרינה – מופע משובח, מקצועי העשוי בקפידה וירטואוזית ומתאים לכל אדם וגיל

עוד ב-חדש בתאטרון:
הפרטים שלי
הרשמה והתחברות:
לקוח חדש
לקוח רשום בויטרינה
או באמצעות:
שכחתי סיסמא
הרשמה לניוזלטר
תחומי עניין
פרסום בויטרינה

בעלי עסקים, מנהלי פרסום, יזמים ומקדמי אתרים - יש לכם מוצר או שירות חדש ומעניין? שימו אותו בויטרינה! השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם:

תודה! הטופס התקבל בהצלחה.
צור קשר
תודה! הטופס התקבל בהצלחה.