רבים חוששים שבשל חוסר ידע בסיסי במכונאות הם ידרשו להוציא סכומים גבוהים מדי על ביקור במוסך, שאולי המוסכניק לא ימצא את התקלה הנכונה ויחליף חלקים שלא צריך, או שפשוט יעמדו נבוכים מול הטכנאי כאשר זה יתחיל להסביר מה התקלה במושגים שלא הכירו. אם גם אתם מרגישים כך לפני כל ביקור במוסך, שננו לעצמכם את הדברים הבאים:
גם לרכב כדאי לקבל חוות דעת שניה
בדומה לגוף האדם, גם רכבים זקוקים לפעמים לטיפול. לפני שהמוסכניק מחליט מה לתקן הוא מבצע תהליך אבחון. לאחר שגילה את התקלה ברכב, הוא יספר לכם בקצרה אילו חלקים יוצרים את הבעיה שאותם צריכים להחליף, ויתן בדרך כלל הצעת מחיר ראשונית. אם מדובר בסכום גבוה זכרו, כי גם בתחום הרכב אתם יכולים לקבל חוות דעת נוספת. בקרו בעוד מוסך מומלץ או אפילו שניים וקבלו הסבר מפורט מה עשויה להיות התקלה?
האם תמיד חייבים לבקש חוות דעת נוספת? בהחלט לא. אם מדובר בתיקון בסכום נמוך מומלץ לבדוק באינטרנט כמה עולים החלפים ומה עלות העבודה הממוצעת? ולבצעה במקום.
חפשו בעצמכם מה האפשרויות השונות לבעיה ברכב ברשת?
המנוע לא נדלק? הרכב לא סוחב בעלייה? חלק מהתקלות הללו נפוצות מאד ויש להן הסברים מפורטים באינטרנט. לכן, עוד לפני שאתם מבקרים במוסך כדאי לתעד את הבעיה במדויק.
למשל, אם הרכב לא נדלק ונשאר שקט יתכן ויש בעיה במצבר הרכב. אם הרכב משמיע רעש כאשר אתם מסובבים את המפתח – ייתכן ומדובר בבעיות כמו משאבת דלק, בעיה בראש מנוע או בעיות אחרות.
אל תתעצלו. הכירו את החלקים הפנימיים של הרכב שלכם בצפייה מהירה בסרטונים ברכב. כאשר תגיעו למוסך והטכנאי ירים את מכסה המנוע תכירו קצת יותר את החלקים עליהם הוא מצביע ותוכלו להבין מה הבעיה המדויקת.
חלפים מקוריים או חלופיים
לפני התיקון יתכן ותשאלו האם תרצו להשתמש בחלפים מקוריים, חלפים יד שנייה או חלפים של חברה חיצונית (לא היצרן)? בהתאם לעלות החלקים והתקציב שתרצו להקדיש לתיקון, תוכלו לבחור באפשרות המתאימה לכם. אם ניתן, כדאי להשתמש בחלקים מקוריים של יצרן הרכב אך אין חובה לעשות זאת. אם בחרתם בחלפים שאינם מקוריים, בדקו כמה זמן אחריות יש עליהם אם בכלל.
אחריות על התיקון עצמו
חשוב לדעת, כי מרבית המוסכים לא יציעו לכם אחריות על התיקון אם לא תבקשו. יתכן והבעיה שצצה היום תחזור בעוד חודש. לכן, חשוב לוודא עם המוסך, עוד לפני שהתחלתם את העבודה, מהי האחריות שהוא נותן על התיקון? כאשר אתם מזמינים את התיקון עצמו ודאו שתקופת האחריות שעליה סיכמתם בעל פה קודם לכן מופיעה בכתב.
כמו כן, בקשו לרשום בדיוק מה התיקון המבוצע על מנת שתוכלו להוכיח מאוחר יותר כי אכן מדובר בבעיה חוזרת בחלפים שכבר טופלו.
הצעת המחיר "המתנפחת"
תופעה נפוצה שמתרחשת במוסך היא מחיר שמתחיל מרמה סבירה של מאות שקלים בהצעת הראשונית ומתנפח לאלפי שקלים באישור טלפוני שהמוסך מבקש לאחר שגילה תקלות נוספות. במקרה של נזק מתאונה באשמתכם תוכלו לבחור האם כדאי להפעיל פוליסת ביטוח רכב ולשלם רק את ההשתתפות העצמית. במקרה זה בדרך כלל חברת הביטוח תמליץ לכם על מוסכי הסדר העובדים עמה.
לעומת זאת, אם אתם משלמים על התיקון מכספכם מומלץ לוותר על מספר שעות בעבודה באותו יום ולהישאר עם הרכב שלכם במוסך על מנת שתוכלו לראות בעיניכם את התקלות והתיקונים המתבקשים. אם ההצעה מתנפחת פתאום תוכלו לקבל הסבר פנים אל פנים ולהבין האם אתם במקום הנכון או שאולי כדאי לפנות למוסך אחר לאבחון והצעת מחיר נוספת.
נסו להגיע למוסך לאחר שקיבלתם המלצה
אחד הדברים שיורידו את החרדה מההגעה למוסך לתיקון, מלבד צבירת הידע על המכניקה של הרכב, הוא קבלת המלצה על מוסך עם טכנאים ישרים ואמינים. דברו עם חברים ועמיתים לעבודה ובררו היכן הם מתקנים את הרכב? ייתכן ותקבלו המלצה טובה למוסך אמין עמו הם עובדים מספר שנים ובו תקבלו שירות איכותי במחיר סביר.
לסיכום, לפני שאתם מגיעים למוסך כדאי לבדוק ברשת מה הסיבות שעשויות להוביל לתקלה שלכם. בדקו עלויות ממוצעות של החלפים והעבודה לתיקון תקלות שונות וקבלו המלצות על מוסך אמין בו לא תצטרכו לחשוש שיציעו לכם תיקונים מיותרים נוספים.