חיפוש

אנגלית קשה שפה

חושבים שללמוד בזום בעברית זה קשה? נסו ללמוד אנגלית! מירי וייסלר, מורה לאנגלית ומאבחנת דידקטית, טוענת כי המצב מחמיר שבעתיים כשמדובר בלימודי שפה זרה

X
כל הסיפור
קנו עכשיו
חוות דעת גולשים

לימוד שפה זרה אף פעם אינו קל. ב-18 השנה בהם מירי וייסלר מלמדת אנגלית ילדים ונוער במסגרת שיעורים פרטיים, הסיבות העיקריות בגינן היו התלמידים מגיעים אליה היו רצון לשיפור וחיזוק, או עקב הפרעת קשב ולקויות למידה הדורשות לימוד פרטני תוך מתן אסטרטגיות למידה ומענה ספציפי לקשיים. כיום, בתקופת הקורונה, מירי מוצאת כי נוצרה מגמה, בה גם ילדים שאינם מוגדרים בעלי לקויות למידה, נזקקים ללימוד הפרטני ולמתן אסטרטגיות למידה. כלומר, נוצרות בעיות במקום בו הן לא הופיעו מעולם קודם לכן.

 

למה זה קורה?

על מנת להבין את חומרת התופעה בעבור ילדנו, יש להבין את המצב שהיה טרום הקורונה. את הצורך המדוייק של כל ילד, והתאמת הטכניקה וזמן הלימוד הנדרש. מירי קובעת זאת לאחר ביצוע "אבחון סטטוס" (שיעור בן 45 דקות הבוחן את הידע הנרכש ביחס לגיל). מדובר בשיטה ייחודית בארץ שפותחה על ידיה, כמאבחנת דידקטית,  במטרה לדייק את מצבו הלימודי של הילד, ובשורה התחתונה גם לחסוך כסף להוריו. במסגרת האבחון נבדקים הפרמטרים של: ידע בתשתיות בסיס, אוצר מילים וידע דקדוקי, על פי אמות מידה של שליטה בחומר (שולט היטב, שולט חלקית ולא שולט בכלל). 

 

מגפת השיעורים הפרטיים

עוד טרום הקורונה, אבחוני סטטוס אלה, העלו תופעה מטרידה, המשותפת לתלמידי בתיה"ס היסודיים ולתלמידי חטיבות הביניים של חוסר ידע בתשתיות הבסיס, כלומר מעבר להכרת וזיהוי אותיות ה-ABC, אלא גם 44 צירופי אותיות הקיימים בשפה (כגון: tion, ture). חשיפת התופעה נתנה מענה לתעלומת "מגיפת השיעורים פרטיים" המתחילה בדרך כלל מכיתה ה', בה נדרשת רמה מינימלית בהבנת הנקרא, המהווה נגזרת של קריאה שוטפת ומדויקת,  כלומר, ילדים שלא מכירים ולא שולטים בכל תשתית הבסיס - לא יכולים להגיע לקריאה מדויקת, ולכן הבנת הנקרא שלהם נפגעת. כמו כן, מירי פגשה בתלמידים רבים שלא הבינו את מבנה השפה האנגלית, וניסו ללמוד את כללי הדקדוק מבלי להבין כלל, מתי משתמשים בזמנים השונים והיו זקוקים לאסטרטגיות רבות לשם הבנת השפה וידיעתה.

 

מה זה אומר?

המשמעות של התופעה מתבטאת לא רק בפגיעה בזמן הווה, אלא גם פגיעה בעתיד, היות שכל חוסר כזה נגרר עם הילד גם לתיכון ולבגרות, ופוגע משמעותית בבטחון העצמי שלו וביכולתו לתקשר בשפה האנגלית בעל-פה ובכתב. מכאן הדרך לפגיעה בפוטנציאל שלו בעת הלימודים האקדמאים, והתמודדות על משרות נחשקות בהיי טק בארץ ובעולם. בתשעת החודשים האחרונים מאז החלה הקורונה, סגר אחרי סגר, מייצרים תקופה מאוד מאתגרת ל"ילדי דור הקורונה". הדבר נכון במיוחד לצעירים שבהם, שרק עושים את צעדיהם הראשונים בשפה האנגלית. חוסר יעילות וחוסר התאמה בהעברת החומר הנדרש ללמידה בזום, ניכר בבתי ספר היסודיים, ויוצר פער מצטבר בחשש מהשפה, ביחס אליה וברכישת הידע בשפה. הילדים האלה משלמים וישלמו בעתיד מחיר יקר יותר. וכל זאת למה?

 

קצת נתונים

מחקרים מראים, כי בזמן רכישת שפה זרה חדשה, אסור לייצר מרווחי זמן ארוכים מדי בין התרגולים, כדי לשמור על רמת השגי הלמידה שנרכשו ועל מנת למנוע מצב של רגרסיה ברכישת השפה. היות והסגר הראשון היה ארוך, ונראה שהשני יהיה לא פחות, יש לזה משמעויות רבות עבור ילדים שלימודי האנגלית שלהם נפגעו החל ממרץ שעבר. כמובן שהמצב הוחמר עקב היציאה מהמסגרת ובעקבות מצב הרוח הכללי שנובע מכך שההורים עסוקים בהישרדות כלכלית, וכל נושא הלימודים של הילדים הופכים למעמסת יתר עליהם, שעות הלימוד מתחילים להסתמן כ"שעות בייביסיטר"  להעסקת הילדים ולא ממש למטרה העיקרית שהיא לימודים. ילדים רבים מדווחים על שעמום וקושי מוגבר להתרכז בזמן השיעור עקב הסחות דעת רבות. בנוסף, חלק מהותי ברצון ובהצלחה ברכישת שפה זרה מהווה התחרותיות והרצון לבלוט בין כל התלמידים, אך כתוצאה מכל המצב, נוצרת התרחקות משמעותית מהצורך להשקיע ולבלוט, ונראה שכולם לומדים ומסתגלים למצב החדש - על חשבון הילדים.

 

לא הכל אבוד

יש דרכים לנצל את התקופה הנוכחית כדי לסייע לילדים בלימודי האנגלית:
1. יצירת היכרות ראשונית חווייתית של השפה - כדאי לשלב משחקים למשל בזמן שהילדים לומדים את האותיות. כך לדוגמא: שמות פרטיים ושמות משפחה המתחילים באותיות שהם מכירים, שמות של מקומות ומילים זהות בשפה בעברית ובאנגלית. כך, הילד ירגיש שהוא יודע ומסוגל, ישאל שאלות וייפתח לשפה. דרך זו מסייעת להשיג מטרות חשובות מעבר ללימוד אנגלית, כגון: בטחון עצמי, תחושת מסוגלות, סקרנות לשפה והנאה.
2. דיוק בהגיית המילים – על מנת שהילד ילמד על ידי חיקוי בעודו מחקה יחקה נכון.
3. להקפיד על משימות קצרות ומהירות – כאשר המשימות ארוכות, הדבר עשוי להמאיס את הלמידה, הילד עשוי לחוש תסכול רב וליצר אנטיגוניזם לשפה. 
4. מתן משוב מהיר ומיידי לכל הצלחה של הילד – התפקיד החשוב שלנו כהורים כי זה מה שיגרום לו להמשיך לרצות לדעת עוד.

 

עוד ב-ללמוד משהו:
הפרטים שלי
הרשמה והתחברות:
לקוח חדש
לקוח רשום בויטרינה
או באמצעות:
שכחתי סיסמא
הרשמה לניוזלטר
תחומי עניין
פרסום בויטרינה

בעלי עסקים, מנהלי פרסום, יזמים ומקדמי אתרים - יש לכם מוצר או שירות חדש ומעניין? שימו אותו בויטרינה! השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם:

תודה! הטופס התקבל בהצלחה.
צור קשר
תודה! הטופס התקבל בהצלחה.