חיפוש

איך לחשוב כמו מנהלים

מה גרם לאופיר גוטמן, מנכ"ל ענקית מוצרי הצריכה "פרוקטר אנד גמבל" בישראל, לשבת ולכתוב ספרי ילדים? פגשנו אותו לשיחה על ניהול, קורונה וילדים

X
כל הסיפור
קנו עכשיו
חוות דעת גולשים

כשאופיר גוטמן, מנכ"ל ענקית מוצרי הצריכה "פרוקטר אנד גמבל" בישראל, ניסה להמחיש לביתו ליה מה היא חשיבה מחוץ לקופסה – הוא הבין שלא משנה עד כמה הילד יהיה פיקח, המושגים המופשטים האלה, לא יוכלו להיות בהירים לחלוטין למוח הצעיר. בנקודה הזאת התקבלה ההחלטה ונולדה לה סדרת ספרי הניהול הראשונה בעולם לילדים; "ממלכת יוריקה!". הסדרה, שמונה כיום שני ספרים ("ממלכת יוריקה!", ו-"ממלכת יוריקה! הרפתקה מחוץ לקופסה"), משנה את כללי המשחק ומאפשרת לצעירים – באמצעות עלילה סיפורית קולחת – להתוודע לדמויות המדהימות ששינו את העולם, וגם להתנסות בתרגילי מחשבה שישנו להם את התפיסה וההבנה של המושגים המופשטים. 

הספר הראשון - מעודד חשיבה ניהולית של הדור הצעיר. צילום: יח"צ

הספר הראשון - מעודד חשיבה ניהולית של הדור הצעיר. צילום: יח"צ

 

"הופתעתי מאוד לגלות שילדים רבים, שעושים שימוש יום יומי בפיתוחים ובטכנולוגיות – לא הכירו את השמות של מי שהגה והמציא אותן", מסביר אופר גוטמן. "דמויות כמו ליאונרדו דה וינצ'י, גלילאו גליליי, אלברט איינשטיין ואפילו סטיב ג'ובס וג'ף בזוס – הצליחו לשנות את המציאות של כולנו פה, ולדעתי חשוב שכל ילד וילדה יידעו מהיכן ההשראה לקדמה ששוררת פה היום, ושיישאבו ממנה כמה שיותר דוגמה וחזון". כחובב סרטי פיקסאר וגיבורים בילדות וכתולעת ספרי ניהול בבגרותו – שילב אופיר גוטמן את שני העולמות בהצלחה, וכתב שני ספרים שהפכו רבי-מכר כמעט ברגע שראו אור. הספרים מלווים שני תאומים חמודים, ליה ואריאל, שמגלים את העולם ואת הדמויות ששינו אותו – באמצעות עלילה סוחפת וכתיבה קולחת, כשבסופו של כל פרק מופיע חידון יוצא דופן שמלמד את הילדים איך לחשוב כמו מנהל. 

 

איפה הכל התחיל?

"הספר נולד כשרציתי ללמד את הבת שלי - ליה בת השמונה, עקרונות בסיסיים בחשיבה יצירתית. עקרונות שלמדתי בקריירה בינלאומית של כמעט 20 שנה. אבל לילדים עדיין קשה לתפוס קונספטים מופשטים שאנו המבוגרים מבינים כמו "לחשוב מחוץ לקופסא" או "1+1 שווה 3". לכן, התחלתי להמציא עבורה דמויות שהיא תוכל להתחבר אליהן כמו "לחשוב כמו תמנון" (לתמנון יש תמיד 8 תשובות נכונות לאותה השאלה - שמונה זרועות ולכל זרוע מוח משלה) או "לחשוב כמו הבובה מחוץ לקופסא" (בובה שיוצאת לראשונה מהאריזה המקורית שלה ומבינה שההנחות שהניחה על העולם היו מוטעות). רציתי גם להנגיש לבת שלי דמויות מופת שהטביעו חותם יצירתי על ההיסטוריה, כדי שתקבל מהם השראה. אז יצרתי דמות של "תפוח ושמו סטיב" (סטיב ג'ובס), מרבה רגליים בשם אלברט (איינשטיין) ועטלף בשם גלילאו. למעשה בספר חיברתי בין עולמות הילדות שלי, כפריק של סרטי דיסני ופנטזיות כמו מלחמת הכוכבים, לבין עולמות התוכן של חיי הבוגרים - ספרי ניהול והעולם העסקי. יצא משהו שלישי וחדש (1+1=3) – ספר המנהלים הראשון בעולם לילדים".


מה אתה חושב שצריך להשתנות היום, במציאות שלנו ב-2020, ומה אנחנו ההורים יכולים ללמד את הילדים שלנו כדי שהעתיד שלהם יהיה קל יותר עבורם?

"המהפיכה הטכנולוגית של המאה ה-21 תוביל את הילדים שלנו לעולם בו הידע חשוב פחות כי הוא נגיש לכולם וכך גם המיומנות שלהם יהיו מיותרות, שכן פעולות רבות יבוצעו על ידי רובוטים! 
מה שכן יהיה שינוי מהותי הוא למשל עולם התעסוקה שיפגוש אותם בעתיד: הילדים שלנו יחליפו בממוצע חמישה מקצועות שונים בתקופת חייהם ושלושה מתוך המקצועות הללו אפילו לא קיימים עדיין!  ולכן, אחת המתנות הגדולות ביותר והחשובות ביותר לדעתי, היא להעניק להם מגיל צעיר כלים לחשיבה יצירתית. זה נושא שלא מקבל די ביטוי בשיטות הלימוד הקונבנציונאליות במסגרות החינוך ולפעמים אפילו להפך: ילדים מטבעם הם יצירתיים, אבל שאלונים בסגנון אמריקאי, למשל, שבהם הם מחוייבים לבחור תשובה אחת נכונה – מכבים אוטומטית את היכולת של הילדים לעוף עם הדמיון ואת ההזדמנות לנמק תשובה שהיא לא בהכרח התשובה הצפויה. כהורים, המשימה שלנו אינה "להוציא את הילדים שלנו מהקופסא". הם כבר נולדו כאלה. בדרך כלל אלו המבוגרים והמסגרות שמכניסות אותם לתבניות מחשבתיות".


במציאות הקשוחה שקיימת היום, איך בכלל מצליחים לשלב בין קריירה או שעות עבודה ארוכות מחוץ לבית, להורות? 
חייבים למצוא את האיזונים הנכונים; כמנכ"ל אני דוחף לאורך שנים באירגון שלנו גמישות בעבודה. אפשר לעבוד מכל מקום ובכל שעה ובלבד שהתוצר והתוצאות יהיו מצויינות. אצלנו, למשל, מעניקים חופשת אבהות של חודש מיד לאחר הלידה ובתשלום מלא, כדי ליצור את החיבור בין האבות לילדים כבר בתחילת הדרך. על מנת שיהיו שותפים מלאים. אנחנו גם מתעקשים על כך שלפחות יום בשבוע העובדים יוציאו את הילדים מהגן או בית הספר.   


אוקיי. אני הורה שרוצה ליישם. איך היית ממליץ לי להתחיל?
יצירתיות היא שריר שאפשר ושחשוב לפתח כבר מגיל צעיר. כל ילד הוא יצירתי וכמובן ישנן רמות שונות של יצירתיות. כמו בחדר כושר – בכל פעם ההורים יכולים להעלות את דרגת הקושי או את "משקל" החומר למחשבה. איך? משחקים איתם משחקי דמיון. למשל,  שאלו אותם שאלה: "איך העולם היה נראה לו לאנשים היו 3 ידיים?" 
כמובן שלכל שאלה יכולים הילדים לענות אינסוף תשובות נכונות. החוכמה כאן היא לתת לילד רמזים כדי להעביר אותם לעולמות תוכן שונים, מתשובה לתשובה: "בעולם של 3 ידיים" – היו כנראה קונים הרבה יותר טבעות, וככפות היו יותר יקרות כי הן לא היו נמכרות בזוג.  ברמת יצירתיות גבוהה - גם השיטה העשרונית היתה מתחלפת והיו סופרים בכפולות של 15. במשחקים כאלה אפשר לשחק בכל זמן ובכל מקום, והשריר – עובד שעות נוספות. זו בדיוק הגישה שלי כלפי הילדים שאותם אני פוגש במסגרת ההרצאה שאני מעניק".

 

לפני עידן הקורונה, היה אופיר גוטמן מגיע לבתי הספר היסודיים בכל רחבי הארץ, ומעניק הרצאות בחינם לילדים שההורים או המורים שלהם היו חפצים בכך; הוא היה מתאם שעה ומגיע ללא תשלום לחלוק מהתובנות ומהידע שלו, לשאול שאלות דמיון כאלה מיוחדות את הילדים ולשבור איתם שיאים. השיא האחרון, למשל, היה בכיתה ג'1 במרכז הארץ, שם הילדים השיבו 46 תשובות נכונות לאותה שאלה – ונימקו את התשובות שלהם בצורה מעוררת התפעלות. היום, כשהקורונה בחיינו – אופיר מעניק הרצאות אלה באמצעות מפגשי זום, הורים שמעוניינים יכולים לפנות אליו באמצעות עמוד הפייסבוק שלו, ממלכת יוריקה, לבקש לתאם לקבוצת ילדים החפצים בשיעור במתנה, מאחד המוחות המבריקים במשק. "כל אחד מאיתנו חייב לחשוב כמו תמנון, ולהבין שגם אלברט איינשטיין, לפני שהפך ממציא ששינה את העולם – היה רשם פטנטים שהייתה לו עבודה משרדית טכנית ולעיתים אפורה. הכל תלוי ברצון של הילדים הצעירים לפתח ולהתפתח ואני כאן בשמחה, לסייע להם לעשות את זה". 

 

את מארז הספרים אפשר להשיג במחיר מיוחד באתר ההוצאה, "רימונים", ומפגשי השראה באמצעות זום אפשר לתאם עם אופיר באופן אישי בעמוד הפייסבוק הייעודי. בעמוד, אגב, תוכלו ליהנות מחידות מתחלפות ומתקשורת בלתי אמצעית עם אופיר, שישמח לקבל מכם חידות חדשות, לשמוע על ההמצאות שלכם ולהשיב לשאלות.

 

לרכישה באתר >>

עוד ב-ספרים חדשים:
הפרטים שלי
הרשמה והתחברות:
לקוח חדש
לקוח רשום בויטרינה
או באמצעות:
שכחתי סיסמא
הרשמה לניוזלטר
תחומי עניין
פרסום בויטרינה

בעלי עסקים, מנהלי פרסום, יזמים ומקדמי אתרים - יש לכם מוצר או שירות חדש ומעניין? שימו אותו בויטרינה! השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם:

תודה! הטופס התקבל בהצלחה.
צור קשר
תודה! הטופס התקבל בהצלחה.