חיפוש

אייכמן שואו

"אייכמן שואו" הוא הפקה בריטית טלוויזיונית שמספרת על האנשים שהביאו את משפט אייכמן אל המסכים והתודעה הקולקטיבית - כעת הוא מגיע להקרנות קלנועיות בישראל, כמה נתנה לסרט ענבל בן יעקב במדד ויטרינה?

X
כל הסיפור
קנו עכשיו
חוות דעת גולשים

"אייכמן שואו" שנעשה בהפקת הBBC, הוא סרט שמלא בכוונות טובות להציג את המשפט המפורסם דרך עיניהם של האנשים שתיעדו אותו, וחושף את הדרמה שהתחוללה ביניהם ומה נדרש על מנת להצליח לתעד את "משפט המאה"  - מסתבר שלא מעט. ב-1960 נלכד אדולף אייכמן, בכיר המנגנון הנאצי בגרמניה ואחד מהאחראים הראשיים לביצוע "הפיתרון הסופי", על ידי המוסד הישראלי והובא למשפט בישראל. המשפט היווה תפנית באופן תפיסת מלחמת העולם השנייה ולראשונה נשמע קולם של אותם ניצולי שואה , שלפני כן לא זכו לספר את סיפורם. הסרט מתחיל בקצב מהיר, משלב קטעי דוקו ממלחמת העולם השנייה וממשפט אייכמן עצמו, מוביל אותנו היישר לירושלים לשם מגיע הבמאי המושמץ באותה תקופה לאו הורביץ (אנתוני להפלאייה) שהוזמן על ידי המפיק מילטון פרוכטמן (מרטין פרימן) על מנת לתעד את "משפט המאה" של אייכמן למיליוני צופים ב-30 מדינות,השניים נתקלים בקשיים על מנת להצליח להביא את המשפט לשידור, פרוכטמן נאלץ קודם להגיע לישראל, על מנת לשכנע את דוד בן גוריון שיאפשר לו לתעד את המשפט, היות ובן-גוריון חשש שהמשפט ייתפס ברחבי העולם כמשפט ראווה. בארץ הם נתקלים בקשיים נוספים; איומים מארגונים נאו נאציים ,סירוב השופטים לנוכחות מצלמות בבית המשפט, והתעקשות של ההסתדרות שישתמשו באנשי מקצוע מקומיים לצלם את המשפט.

צפו בטריילר:

הבחירה של הבמאי פול אנדרו וויליאמס לעשות סרט על האנשים שהביאו לשידור את משפט אייכמן ורובנו לא שמענו עליהם בעבר,היא מקורית ומלאה בכוונות טובות, אך הן לא תמיד מתממשות. הקונפליקטים איתן מתמודדות הדמויות, לא עוברים בצורה חזקה מספיק ,במיוחד הקונפילקט המרכזי בסרט, כאשר הורביץ הופך לאובססבי לתעד פאן אנושי של אייכמן ומעורר את התנגדותו של פרוכטמן שמעדיף להתמקד בעדיות של הניצולים. העימות בין השניים מצטייר כעימות מנומס מידי (כיאה לסרט בריטי). גם האופן שבו מגוללים את הסיפור של משפט אייכמן נעשה בצורה פושרת, מצד אחד הוא חושף בפנינו נקודות חשובות כמו כיצד היווה המשפט נקודת מפנה בהתייחסות של החברה הישראלית כלפי הניצולים ,שלפני כן לא זכו לספר את הסיפור שלהם ובאמצעות המשפט הזיכרון הפרטי החל לתפוס מקום לצד הקולקטיבי והשפיע על עיצוב תודעת השואה, אך העוצמה של "משפט המאה" על לב האומה הפצועה לא מצליחה לעבור בסרט באיזשהו מימד חושי או רגשי. מינימליזם הוא כלי נפלא שמתאים במיוחד לסרט שמדבר על נושא מונומנטלי כמו משפט אייכמן, אך "אייכמן שואו" לא מצליח להגיע לאיזון הזה ,כפי שאחרים בעבר כבר עשו כמו דוד פרלוב ב"זכרונות משפט אייכמן" שעם המון מינמליזם ואלגנטיות הציג באופן רגיש, איך אותו משפט השפיע על מי שחי כאן. הסרט שודר בטלויזיה הבריטית, יכול להיות ובמידה והייתי צופה בו בטלויזיה הייתי יותר סלחנית כלפיו, ולכן ראוי שהוא יישאר במדיום הטלוויזיוני, הבחירה להפיץ אותו בישראל בבתי הקולנוע לא ברורה כל כך, אך הוא יתאים לאלו שמתעניינים במשפט אייכמן, בעוצמה שלו ובתרבות ההנצחה בצורה קלילה יותר.

ציון במדד ויטרינה: 6.5

אייכמן שואו

בימוי: פול אנדרו וויליאמס תסריט: סימון בולק משחק: מרטין פרימן, אנתוני להפליה ארץ ייצור: בריטניה אורך: 90 דקות

הפרטים שלי
הרשמה והתחברות:
לקוח חדש
לקוח רשום בויטרינה
או באמצעות:
שכחתי סיסמא
הרשמה לניוזלטר
תחומי עניין
פרסום בויטרינה

בעלי עסקים, מנהלי פרסום, יזמים ומקדמי אתרים - יש לכם מוצר או שירות חדש ומעניין? שימו אותו בויטרינה! השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם:

תודה! הטופס התקבל בהצלחה.
צור קשר
תודה! הטופס התקבל בהצלחה.